لاریجانی: انتخابات بدون سایش سیاسی و با صبر سپری شود/ رشد اقتصادی بعد از برجام بهتر شده است


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وضع رشد اقتصادی در سال جاری بهتر شده و 7.4 درصد است که بخشی به دلیل بهبود وضع پس از توافق هسته ای در حوزه نفت بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک شورای اداری و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: فضا برای ترابری محصولات هم بهتر شده و رشد بخش نفت نیز خیلی خوب بوده که برآورد این است که رشد ارزش افزوده نفت در سال جاری 51.9 باشد.

 

وی گفت: رشد بخش صنعت 3.7 درصد است که نسبتا خوب است و باید تلاش بیشتری صورت گیرد، وقتی در کشوری زیربناها ایجاد شده، موقعی است که باید پرش کند.

 

وی با اشاره به اینکه در بخش خدمات 3.74 درصد رشد خواهیم داشت ؛ گفت: مسیر حرکت، مسیر درستی است و ما به سمت رشد مثبت در همه بخش ها در حرکت هستیم.

 

اهم اظهارات رییس مجلس را به نقل از ایرنا بخوانید؛

 

* براساس پژوهش های مجلس در مورد نرخ تورم نیز پیش بینی می شود که امسال به 9 درصد رسیده و تک رقمی شود، به شرط آنکه نقدینگی را در کشور افزایش ندهیم که سال آینده دوباره دو رقمی شود.

 

* مسیر از حال قبلی اصلاح شده و به سمت بهبودی می رود، آنچه رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی فرموه اند راهگشا است و باید آن را جدی گرفت و اینکه دولت چابک داشته باشیم.

 

*شرایط بین المللی نیز گاهی بر شرایط تاثیر می گذارد، رفتار ایران در بعد بین المللی و منطقه ای شایسته و با خرد بوده است و با سبک و سنگین کردن درست مسایل انجام شده و مکملش این است که اقتصاد کشور پویا باشد.

 

*پختگی در تصمیمات کشور در حوزه های مختلف به ویژه راهبردی و بین المللی حاصل شده است و همه مسائل باید دست به دست هم دهد تا گرفتاری های موجود کشور از میان برداشته شود. باید ضمن ایجاد رقابت جدی در انتخابات، این فضا تبدیل به کشمکش و سایش های سیاسی نشود و دوره انتخابات آینده با دقت و صبر سپری شود.

 

*عایدات کشور از انتخابات باید این باشد که توان کشور برای بالابردن تعالی ملی به کار گرفته و تبدیل به ظرفیت جدید برای همبستگی ملی شود.

 

*انتخابات امر مبارکی در کشور است و ظرفیت آفرینی می کند ؛ انتخابات باید تبدیل به میدان رقابت واقعی و با کمال دوستی و عقلانیت این مسیر طی شود. وحدت موجب می شود وقت و فرصت مسئولان صرف سایش های سیاسی نشود.

 

*زمان کار و تلاش است هرچه فضای کشور را به سمت تلاش مجاهدانه و آبادانی کشور سوق دهیم به نفع مردم است. هزینه ها برای دستگاه اداری به منظور آن است که خدمات خوبی به مردم ارائه شود و با وجود فضای وحدت این کار تسهیل می شود.

 

*می توان از ظرفیت نمایندگان برای آبادانی کشور استفاده شود، همه موارد دست به دست همه داده که استان کرمان از دورنمای بسیار خوبی برخوردار باشد. در کشور ما زیرساخت های بسیار خوبی پس از انقلاب ایجاد و سرمایه گذاری های موثری برای انتقال امکانات به روستاها انجام شده است و در حوزه امور زیربنایی از جمله سیمان و مس نیز گام های بزرگی برداشته شده است.

 

*اساتید دانشگاهی از هشت هزار به 70 هزار نفر افزایش یافته که نمونه ای از پرش علمی کشور است. آبرسانی به بیش از 90 درصد روستاها، افزایش چهار هزار و 816 درصدی میزان تولید فولاد، افزایش یکهزار و 927 درصدی تولید آلومینیوم، افزایش 885 درصدی تولید سیمان، افزایش 66 هزار و 566 درصدی تولید مس، افزایش شش هزار و 828 درصدی تولید سرب و افزایش دو هزار و 768 درصدی بزرگراه ها بسیار افتخارآمیز است و نشان می دهد که امور زیربنایی در کشور درحال شکل گیری است.

 

*{با اشاره به فراگیری بیمه سلامت}:در حوزه کشاورزی و شیلات به موفقیت های خوبی دست یافته ایم و در حوزه گوشت قرمز و گوشت سفید نیز به خودکفایی رسیده ایم.

 

*زیربناهایی که باعث پرش در کشور می شود، فراهم شده است. البته نقایصی نیز وجود دارد و مشکلاتی از جمله تورم و بیکاری برای کشور آزاردهنده است.نبود رقابت پذیری از مشکلات کشور است. در چند سال اخیر رتبه ما در این حوزه دو درجه کاهش داشته و به رتبه 76 رسیده و چرا این گونه شده است؟

 

*قانون اصل 44 در دولت قبل به درستی اجرا نشد و مسئولان این دولت درصدد هستند که این کار را اجرا کنند. امور دیوانی ما در کشور نمی گذارد که رقابت درست شکل گیرد و تاکید استاندار کرمان به بخش غیردولتی به این دلیل است که این بخش ها توانمند نشده اند.

 

*سیستم دولتی مزاحم است و فکر می کند باید جای بخش خصوصی را بگیرد و تا زمانی که این تفکر وجود داشته باشد، توسعه ناقص است. اقتصاد باید در دست مردم قرار گیرد و برای این کار باید زمینه رقابت مساوی فراهم شود، بازار نیروی کار، پیشرفت نبودن بازار مالی و کارایی بازار کالا در کشور ما خوب نیست و در اندازه بازار وضع خوبی نداریم.

 

*در سهولت انجام کسب و کار رتبه ایران از 118 به 120 تنزل یافته که برای من جای تعجب دارد و این در حالی است که قانون تسهیل فضای کسب و کار در مجلس تصویب شده و فضای رقابتی را همه دنبال می کنند.

 

*در مرکزیت کشور همه علاقه مند به سهولت کسب و کار هستند، بزرگ شدن دولت عامل مزاحم در این زمینه است و وقتی 90 درصد بودجه کشور برای امور جاری است مشکل بزرگی است. در برنامه ششم توسعه تلاش شده فضای بازی در کشور به ویژه در حوزه سرمایه گذاری در کشاورزی و صنعت ایجاد شود.

 

*در یکی دو سال اخیر مقداری پمپاژ منابع عمرانی استانی ضعیف بوده که رکودهایی را ایجاد کرده است و در برنامه ششم این مورد اصلاح شده و به 30 درصد رسیده است. باید به استان ها توجه جدی در حوزه عمرانی شود تا زمینه کار در استان ها را بیشتر کند.

 

* اصل حکومت کشور باید با حضور کارآفرینان صورت گیرد، بخش های عمرانی دولتی کاتالیزور هستند. نگاهم به آینده کشور مثبت است و فکر می کنم مسیر پویایی اقتصادی درحال باز شدن است ؛ همگرایی های فکری و سیاسی می تواند این حرکت را تسریع بخشد. عقلانیت و سطح نخبگی در کشور ما بالاست، شرایط کشور پیچیدگی هایی دارد و چالش ها و زوایای مختلف را با دقت بررسی می کنیم.

 

* مساله محیط زیست مساله بسیار مهمی است که در برنامه ششم به عنوان یک موضوع راهبردی مورد توجه قرار گرفته و در مجلس قوانین مهمی در این زمینه تصویب شده است. به مساله محیط زیست باید بسیار توجه کرد و در این زمینه باید از ظرفیت مردمی نیز استفاده شود.

 

*در برخی کشورها توجه بسیار زیادی به محیط زیست وجود دارد و در این کشورها وام ها و اعتباراتی برای این امر اختصاص می یابد. درکشور ما باید به این موضوع توجه خاص شود و بخشی از آن در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است.

 

*جای بسیار خرسندی است که در این ایام پیروزی انقلاب اسلامی در استانی حضور یافتم که یکی از ارکان مهمی از پیروزی انقلاب یعنی آیت الله هاشمی که از ستون های مبارزات ملت ایران بودند، در این استان رشد و نمو داشتند. از فضای وحدت آمیزی در استان کرمان برخوردار هستید و باید شکرگذار این نعمت باشید.