واکنش وزیر بهداشت به درخواست‌ها برای ابطال انتخابات نظام پزشکی: تابع تصمیم هیات نظارت هستیم


اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی ,سیدحسن هاشمی

وزیر بهداشت در واکنش به برخی از اظهارنظرها درباره لزوم ابطال انتخابات نظام پزشکی با توجه به لغو انتخابات الکترونیکی گفت:‌ تصمیم‌گیری درباره این مسائل بر عهده هیات نظارت است و تصمیم هیات نظارت برای همه لازم‌الاجراست.

به گزارش ایسنا ؛ سیدحسن هاشمی در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور پس از انداختن رای خود به صندوق آرا در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظرهایی که بعد از لغو انتخابات الکترونیکی مبنی بر ابطال انتخابات صورت گرفت، گفت: البته پیش از این اتفاق دوستان پیش‌بینی کرده بودند که انتخابات الکترونیکی مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از اشکال در برگزاری آن تا احتمال هک‌شدن را پیش‌بینی می کردند و به همین دلیل بود که هیت نظارت تصمیم گرفت انتخابات را از هر دو مسیر الکترونیکی و حضوری برگزار کند.

 

وی افزود: بر همین اساس تعرفه‌های زیادی در سراسر کشور چاپ شد و محل اخذ رای حضوری هم پیش‌بینی شد و از آنجا که اولین بار بود که قرار بود انتخابات الکترونیکی برگزار شود، پیش‌بینی کرده بودند که انتخابات از هر دو مسیر صورت بگیرد. به همین دلیل در ساعات اولیه رای‌گیری هیات نظارت تصمیم گرفت انتخابات الکترونیکی را به دلیل بروز اختلالات در سامانه و برای حفظ امنیت و صیانت از آرا لغو کند. البته مجریان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: باید در عین حال توجه کرد که معاونت درمان وزارت بهداشت مجری انتخابات است و این هیت نظارت است که بر حسب قانون می‌تواند تصمیم‌گیری کند. حال هر حکمی هم هیات نظارت بدهد برای همه لازم‌الاجراست. این موضوع درباره همه مسائل اعم از زمان انتخابات،‌ زمان رای‌گیری و بررسی اعتراضات نتایج انتخابات صدق می‌کند. بنابر این طبیعی است که اگر شکایتی درباره نحوه برگزاری انتخابات دارند و اعتراضی نسبت به این موضوع هست، مانند همه انتخابات‌های دیگر به هیات نظارت منعکس کنند و در نهایت این هیات نظارت است که درباره این مسائل تصمیم‌گیری می‌کند. در این هیت نماینده دادستانی، نماینده وزیر کشور و سه تن از نمایندگان مجلس حضور دارند.

 

هاشمی گفت: ای کاش می‌توانستند انتخابات الکترونیکی را انجام دهند تا همه آحاد جامعه پزشکی با مشارکت بیشتری در انتخابات نظام پزشکی شرکت می‌کردند. البته آنچه که از حوزه انتخابی گزارش گرفتم موید این موضوع است که استقبال در این دوره بیشتر از دوره‌های دیگر بوده است گرچه از بابت لغو انتخابات الکترونیکی متاسفیم.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال تمدید رای‌دهی نیز گفت:‌ همه این مسائل منوط به نظر هیات نظارت است و آنها حتما در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنند. بر اساس آیین‌نامه و قوانین نمی‌توان در این‌باره سلیقه‌ای تصمیم گرفت. ممکن است برخی علاقه‌مند به تمدید زمان رای‌گیری باشند و پیشنهاداتی هم از سوی معاونت درمان ارائه شده اما همه اینها منوط به تصمیم هیات نظارت است و آنها هستند که باید پیشنهاد مجری را بپذیرند یا رد کنند.

 

وزیر بهداشت همچنین گفت:‌ من فکر می‌کنم آنچه که مهم است اجرای قانون است و همه باید تبعیت کنند. مشکل جدی نباید ایجاد شود هرچند که انتخابات می‌توانست به صورت الکترونیکی برگزار شود و این نقطه عطفی برای ما می‌شد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

 

هاشمی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر تقلب در انتخابات نیز خاطرنشان کرد:‌ هر کسی مسئول حرف خودش است. من هیچ توصیه‌ای در این زمینه ندارم اما فکر می‌کنم قانون آنقدر واضح است که نیازی به این نیست که خودمان را به زحمت بیندازیم و مشکلی برای خودمان ایجاد کنیم. به هر حال انتخابات برگزار شده و عده‌ای ممکن است معترض باشند. خوشبختانه قانون محل رسیدگی به این اعتراض‌ها را پیش‌بینی کرده است. حال ممکن است تصمیم مرجع قانونی مطابق نظر معترض باشد یا برعکس. باید صبر کنیم و از هر آنچه که هیات نظارت تصمیم گرفت تبعیت کنیم.

 

وی در باره زمان آغاز شمارش آرا نیز گفت:‌ بلافاصله بعد از پایان زمان رای‌گیری شمارش آغاز خواهد شد.

 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال سیاسی‌شدن برخی از لیست‌های ائتلافی در نظام پزشکی نیز تصریح کرد:‌ سازمان نظام پزشکی کاملا صنفی است و جامعه پزشکی نگاه سیاسی ندارد. هر چند ممکن است افرادی به برخی دسته‌بندی‌های سیاسی علاقه‌مند باشند اما با توجه به ماموریت جامعه پزشکی که مراقبت از جان بیماران است، طبیعی است که جامعه پزشکی نمی‌تواند سیاسی باشد. من لیست سیاسی در این انتخابات ندیدم.