آشنایی با یک عضو بزرگ اما ناشناخته بدن که جان جوهرچی را گرفت / توصیه هایی برای داشتن کبد سالم


اخبار,اخبارپزشکی,حسن جوهرچی

مرحوم "حسن جوهرچی" یک سالی درگیر بیماری کبد بود تا این اواخر که بیماری وی تشدید یافت . به گفته معاون درمانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی وی در حال انجام مقدمات پیوند کبد بود که به علت عفونت و نارسایی کلیه همزمان با نارسایی کبد و مشکل تنفسی شدید به بخش ICU منتقل شد اما به دلیل افت شدید فشار خون متاسفانه جان خود را از دست داد . اما کبد در بدن چه وظیفه ای بر عهده دارد و برای سالم ماندن آن چه باید کرد؟ در همین رابط با یک متخصص گوارش و کبد به گفتگو نشسته ایم.

دکتر ایرج خسرونیا ، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در رابطه با عارضه نارسایی کبدی به جام جم آنلاین گفت : نارسایی کبد ، بیماری است که کبد را از انجام فعالیت های طبیعی خود باز می دارد. کبد یکی از مهمترین اعضای بدن به شمار می آید و نقش حیاتی را در زندگی انسان ایفا می‏کند. وظیفه اولیه کبد تصفیه هر چیزی است که شما می‏خورید. کبد در مراقبت از عفونتها کمک می‏کند و میکروبها و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و به حفظ سلامت شما کمک می‏کند . بنابراین هر ماده سمی که از طریق تعذیه ، ترزیق، بیماریهای مختلف و... وارد بدن شده و باعث آسیب رساندن به بدن انسان می شود کبد آن ماده سمی را جذب کرده و عمل دفع و پاکسازی را در بدن انجام میدهد .

 

وی در ادامه افزود : حال هر عاملی که در کارکرد کبد خللی ایجاد کند و مانع از پاکسازی و دفع شود در ابتدا فرد دچار بیمار های زمینه ای می شود ، با گذر زمان و بهبود نیافتن بیماری فرد دچار مرگ ناگهانی می شود.به عبارتی دیگر در نارسایی کبدی، کبد نمی‌تواند نیازهای بدن از قبیل دفع سموم تولید شده در بدن، دفع مواد تشکیل شده از متابولیسم گلبول‌های قرمز و هموگلوبین‌های خون و دفع برخی از فلزات سنگین در بدن از قبیل مس را انجام دهد.

 

این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد : بیماری های عفونی مانند انواع هپاتیت ها یکی از عوامل شایع در ابتلا به نارسایی کبد است . 60 درصد از موارد خود به خود بهبود میابد و درصدی دیگر با مصرف دارو درمان می شوند اما در برخی از موارد بیماری در بدن باقی می ماند و فرد را دچار سیروز کبدی می کند و ممکن است بیمار جان خود را از دست بدهد.

 

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران یادآور شد: کبد در سیروز کبدی، ابتدا می‌تواند نیازهای بدن را تا حدودی برطرف کند و بعد از آن، وارد مرحله‌ای می‌شود که توانایی رفع نیازهای خیلی عادی را نیز ندارد، پس فرد دچار زردی چشم و صورت،ضعف عمومی ،لاغری بیش از حد،بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، اختلال انعقادی، ورم و جمع شدن آب در شکم می‌شود. بیمار همچنین دچار اختلال در سطح هوشیاری می‌شود و ممکن است حتی به کما برود.

 

خسرونیا اظهار کرد : بیمارهای ویروسی و میکروبی یکی از اصلی ترین فاکتورهای خطر هستند و بی شک بیمار را دچار نارسایی کبدی می کند .البته بیمار های قلبی نیز بی تاثیر نیستند چرا که وقتی قلب درست کار نکند خون در کبد جمع شده و با گذشت زمان فرد دچار سیروز کبدی و در نهایت مرگ می شود .همچنین بیماری های خونی و مادرزادی عامل اصلی بزرگ شدن کبد هستند و بسیار توصیه می شود افرادی که مبتلا به بیماری های ارثی و خونی هستند 6 ماه یکبار تحت نظر پزشک چکاپ شود .

 

وی بیان خاطرنشان کرد: بیمارهای کبدی در ابتدا هیچ نشانه ای با خود به همراه ندارد ، هنگامی که کبد دچار ویروس می شود با علامت هایی مانند علائم سرما خوردگی خود را نشان می دهند که فرد نسبت به آن بی توجهی می کند و ساده می گذرد ،همین ناغافلی باعث بروز خطرات جبران ناپذیر و حتی مرگ می شود .

 

این در حالی است که به گفته مختصصان میوه و سبزیجات اثر معجزه آسایی روی کبد دارند همچنین نوشیدن آب در طول روز بسیار توصیه می شود لذا با تغذیه صحیح و مناسب می توان کبد را سالم نگه داشت و از بروزعارضه های شدیدی چون نارسایی کبد، کبد چرب و ... جلوگیری کرد .اما در رابطه با مواد مضر برای کبد باید یادآور شد مصرف سیگار ، قلیان و الکل در راس بروز انواع بیماری ها بخصوص بیماری های کبدی قرار دارد علاوه بر آن مصرف کنترل نشده نمک، شکر ، مواد سرخ کردنی ،در صد ابتلا به سیروز کبدی را در افراد بالا می برد .

همچنین یبوست های طولانی مدت ، استرس های مزمن ، مصرف زیاد گوشت قرمز، برنج سفید ،مصرف زیاد چای و نوشابه ، غذاهای آماده و کنسروی ، سریع غذا خوردن از عوامل دیگری است که برای کبد مضر است.

 

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در رابطه با پیشگیری از نارسایی کبد گفت : راه‌های انتقال بیماری‌ها، بیشتر وسایل آلوده‌ به خون هستند که وارد بدن می‌کنند. سرنگ‌ها و سوزن‌های آلوده‌ای ، روابط جنسی پرخطر، خالکوبی ، استفاده از وسایل دندان‌پزشکی و جراحی نامطمئن و استفاده از وسایل شخصی به فردی در خانواده که دچار هپاتیت است مانند مسواک و ماشین ریش تراشی و ... از عوامل انتقال بیماری‌هاعفونی و ایجاد نارسایی کبدی در افراد هستند و تاکید می کنم افرادی که دچار بیماری های زمینه ای هستند هر 6ماه یکبار باید تحت معاینه پزشک قرار گیرند .