اتریش: ممنوعیت برگزاری همه پرسی بازگشت اعدام ترکیه در خاک اتریش


اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل, اتریش

آلمان نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده است. سخنگوی دولت آلمان گفته بود که کشورش به ترکیه اجازه نخواهد داد تا همه‌پرسی درباره اعدام را در آلمان برگزار کند.

"سپاستین کورتز" وزیر خارجه اتریش اعلام کرد اجازه نخواهد داد همه‌پرسی بازگشت مجازات اعدام در ترکیه مربوط به شهروندان ترکیه در خاک اتریش برگزار شود.

 

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری‌ها، ترکیه قرار است بازگشت مجازات اعدام را به همه‌پرسی بگذارد.

 

شهروندان ترکیه که در سایر کشورهای جهان مقیم هستند می توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند اما اتریش در اعتراض به احتمال بازگشت مجازات اعدام در ترکیه اعلام کرد که اجازه نمی دهد رفراندوم در خاک اتریش برگزار شود.

 

"سپاستین کورتز" وزیر خارجه اتریش در این باره گفت: موضع دولت اتریش در این باره واضح و روشن است. قوانین بین‌المللی بر اساس بنیادهای احترام به حاکمیت ملی کشورها به اتریش اجازه می‌دهد که اجرای همه‌پرسی کشور دیگر در خاکش را رد کند.

 

وی تاکید کرد که دولت ترکیه در صورتی که بخواهد این همه‌پرسی را برای شهروندانش در اتریش برگزار کند باید پیش از هر چیزی موافقت نهادهای مسئول اتریشی را دریافت کند.

 

"کریستیان کیرن" صدراعظم (نخست وزیر) اتریش نیز ضمن تایید سخنان وزیر خارجه کشورش گفت: اتریش برگزاری همه‌پرسی درباره مجازات اعدام در خاکش را منع خواهد کرد اما به شهروندان تُرک اجازه خواهد داد تا برای شرکت در این همه‌پرسی به کشورشان سفر کنند.

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواستار بازگشت مجازات اعدام به نظام قضایی ترکیه شده است.

 

آلمان نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده است. سخنگوی دولت آلمان گفته بود که کشورش به ترکیه اجازه نخواهد داد تا همه‌پرسی درباره اعدام را در آلمان برگزار کند.

 

فرانسه نیز پیش از این به ترکیه درباره اصل بازگشت مجازات اعدام به نظام قظایی ترکیه هشدار داده بود.

 

هم اکنون اعدام در ترکیه لغو است اما دولت اردوغان وعده داده برای بازگشت این اعدام در این اعدام همه پرسی خواهد گذاشت.