۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰تومان برای کاهش ۱ درصد تلفات آب


اخبار اقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,شرکت آب و فاضلاب

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: برای کاهش هر یک درصد تلفات آب ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد نیاز است که براساس برنامه ششم توسعه قرار شده در هر سال نیم درصد تلفات آب کاهش یابد.

 علی سیدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که برای کاهش تلفات دو بخش تعریف شده است، اظهار کرد: بخش اول مربوط به کاهش مصرف آب و یا آب بدون درآمد است که همه ساله اقدامات متعددی برای این منظور انجام می‌شود.

 

وی با بیان این‌که کاهش و کنترل هدررفت آب در شبکه توزیع مهم‌ترین بخش کار در این حوزه است، ادامه داد: برای این مساله اصلاح و بازسازی شبکه توزیع شهری، استانداردسازی انشعاب آب، اصلاح و بازسازی انشعاب، رفع نشت از خطوط لوله و مخازن آب شبکه توزیع همچنین تعویض کنتورهای خراب از جمله اقداماتی است که در این زمینه هرساله انجام می‌شود.

 

به گفته مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور، هوشمندسازی شبکه‌های توزیع نیز از جمله اقداماتی است که به منظور کاهش و کنترل هدررفت آب هر سال صورت می‌گیرد اما لازم به ذکر است که تمام اقدامات مذکور براساس منابع مالی در اختیار شرکت اولویت‌بندی می‌شوند.

 

سیدزاده با بیان این‌که منابع مورد نیاز برای کاهش و هدررفت آب از محل کارهای عمرانی استانی و ملی تامین می‌شود، گفت: مساله هدررفت یک موضوع پیچیده است به همین دلیل می‌توان کاهش این نمودار را تنها براساس فعالیت‌های درازمدت مقایسه کرد.

 

وی ادامه داد: علی‌رغم این‌که در سال ۱۳۸۳ هدررفت آب در کشور به‌طور میانگین ۳۳ درصد بود، در حال حاضر توانسته‌ایم این عدد را به ۲۶ درصد برسانیم اما باید به این مساله توجه کرد که ثبات هدررفت آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که اگر اقدامات لازم صورت نگیرد احتمال افزایش این عدد وجود دارد.

 

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به مقایسه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در زمینه‌ی میزان هدررفت آب، اظهار کرد: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته میزان هدررفت ۱۵ درصد و در کشورهای در حال توسعه این عدد ۳۵ درصد ثبت شده است.

 

سیدزاده با بیان این‌که ایران نسبت به کشورهای در حال توسعه و هم‌ردیف خود کاهش تلفات کمتری را در بخش آب تجربه می‌کنند، ادامه داد: کاهش هدررفت آب نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه یافتگی است و نمی‌توان اینگونه برداشت کرد که هیچ یک از اقدامات روی اصول توسعه نباشد و انتظار کاهش تلفات را داشت.

 

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش تلفات آب، تصریح کرد: اگر منابع مالی کافی در اختیار قرار گیرد می‌توان سرعت کار را بیشتر کرد اما باید نیز به این مساله توجه داشت که هرچه رقم شاخص تلفات آب پایین‌تر آید برنامه‌ریزی سخت‌تر است.

 

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدررفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به مدیریت مصرف آب و اقدامات صورت گرفته در این زمینه نیز افزود: اقدامات متعددی همچون فرهنگ‌سازی تبلیغات محیطی، رسانه‌ای، زیرنویس، نصب تجهیزات کاهنده مصرف، ساخت فیلم‌های مرتبط در این زمینه انجام شده است.

 

به گفته سیدزاده، انجام این اقدامات باعث شد که تابستان سال گذشته به راحتی بتوانیم از پیک مصرف عبور کنیم و پیش‌بینی می‌شود که اگر در تابستان امسال مدیریت مصرف صورت بگیرد مشکلی از نظر تامین منابع آبی نخواهیم داشت.