چرا علی‌البدل در ناکجاآباد روایت شد؟


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

محسن تنابنده اظهار کرد: گر خیلی از کارها در ناکجاآباد روایت می‌شوند به این دلیل است که طاقت مردم، مسئولین و اصناف کم است. به خصوص اگر داستان‌ها کمی رنگ و لعاب سیاسی هم به خود بگیرند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سریال علی‌البدل با حضور سیروس مقدم (کارگردان)، محسن تنابنده (نویسنده و بازیگر)، مهدی فخیم‌زاده، هادی کاظمی، هومن حاجی عبداللهی و بهرام افشاری عصر دوشنبه 14 فروردین برگزار شد.

 

سیروس مقدم در این نشست اظهار کرد: تلاش کردیم در کارهایی که در چند سال اخیر از طرف تیم ما ارائه شده هیچ گاه در یک موقعیت واحد و ژانر به‌خصوص درجا نزنیم و تکرار نشویم.

 

او ادامه داد: ذات هنر به خلق آثار جدید است و همین باعث می‌شود که هنرمندان احساس کنند زنده‌اند. ما نیز طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا از تکراری‌بودن پرهیز کنیم اما ارزیابی اینکه چقدر برای رسیدن به این هدف موفق بوده‌ایم نیاز به زمان دارد.

 

مقدم با اشاره به نخستین فصل از سریال پایتخت گفت: مجموعه پایتخت نیز در قسمت‌های اول تازگی داشت و مخاطبان با آدم‌های ساده‌ای که قهرمان باشند به سختی ارتباط برقرار کردند اما با مرور زمان ذائقه مخاطب تغییر پیدا کرد و بعد تبدیل به یک عادت شد. در کل ما باید بتوانیم که این عادت‌های مخاطبان را عوض کنیم.

 

کارگردان مجموعه سریال‌های پایتخت با اشاره به سریال علی‌البدل که در نوروز 96 راهی آنتن شبکه یک سیما شد اظهار کرد: ما این مجموعه را با پذیرفتن ریسک‌هایی آغاز کردیم. با توجه به صبغه سریال پایتخت می‌دانستیم که واردشدن به فضای جدید و خلق داستان‌ها و شخصیت‌های جدید با ریسک‌هایی همراه خواهد بود اما این تازگی برای مخاطب به مرور زمان به یک عادت تبدیل می‌شود.

 

او همچنین درباره این موضوع که عده‌ای معتقدند سریال علی‌البدل با رویکرد انتخاباتی تهیه و تولید شده است، بیان کرد: طرح سریال علی‌البدل بیش از دو سال پیش توسط آقای تنابنده ارائه شده بود و واقعا این سریال برای انتخابات نوشته نشده است. دلیل اینکه تولید سریال طی این سال‌ها به طول انجامید این بود که به دلیل موقعیت مکانی تصویربرداری سریال باید منتظر فصل خاصی می‌ماندیم و جمع‌آوری گروه در این شرایط کار را سخت‌تر می‌کرد.

 

مقدم در ادامه سخنانش به غیرواقعی بودن روستای سریال علی‌البدل اشاره و اظهار کرد: داستان‌های این سریال در ناکجاآباد رخ داد تا دیگر به کسی بر نخورد. تلاش کردیم در سریال علی‌البدل مسائل جدی را با زبانی شیرین مطرح کنیم. به نظرم موضوع این سریال برای تمام جوامع بشری مصداق دارد. یعنی داشتن یک ثروت خدادادی که در هر موقعیت جغرافیایی می‌تواند یک چیز باشد و مدیریت غلط آن که باعث از بین رفتن آن ثروت می‌شود.

 

همچنین محسن تنابنده درباره انتقاداتی مبنی بر اینکه شاکله اصلی سریال علی‌البدل پیش‌تر در آثار دیگر سینمایی و تلویزیونی مشاهده شده است گفت: ممکن است بارها قصه‌ای گفته شود ولی لحن و شیوه روایت بسیار اهمیت دارد. ما مدعی نیستیم که این شاکله کاری نو و تازه است بلکه شیوه و لحن روایت این سریال متفاوت است.

 

تنابنده درباره شخصیت‌های سریال علی‌البدل یادآور شد: به نظرم قصه همان‌قدر که لازم است باید حرف بزند. از جایی که قصه می‌طلبد تا جایی که لازم است ما باید از شخصیت‌های داستان اطلاع داشته باشیم. بنابراین گذشته شخصیت‌ها تاثیر چندانی روی داستان نخواهند داشت. در سریال علی‌البدل نیز آنقدر که باید اطلاعات درباره شخصیت‌ها وجود دارد و این اطلاعات به مرور زمان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

او ادامه داد: در هیچ کجای دنیا به تمام شخصیت‌های یک داستان به یک اندازه پرداخته نمی‌شود و در این سریال نیز خان‌ها (مهدی هاشمی و مهدی فخیم‌زاده) نقش‌های اصلی را ایفا می‌کردند.

 

این بازیگر همچنین درباره غیر واقعی بودن روستای سریال علی‌البدل گفت: اگر خیلی از کارها در ناکجاآباد روایت می‌شوند به این دلیل است که طاقت مردم، مسئولین و اصناف کم است و چون طاقت وجود ندارد نمی‌توان در جای مشخصی داستان را روایت کرد. به خصوص اگر این داستان‌ها کمی رنگ و لعاب سیاسی هم به خود بگیرند.

 

مهدی فخیم‌زاده نیز در سخنانی درباره حضور خود در این سریال طنز گفت: من این ژانر را اصلا کار نکرده بودم و برایم جالب بود. از طرفی هم، همکاری با آقای مقدم نیز برایم جذاب بود. اما آنچه از ابتدا من را برای حضور در این کار جذب کرد طرح قصه بود.

 

او با اشاره به روایت اصلی سریال علی‌البدل بیان کرد: قصه این سریال را می‌توان به سادگی در دو خط تعریف کرد و این نشان می‌داد که سناریوی بسیار خوبی دارد.

 

این بازیگر همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به انتقاداتی که بعضا به تکراری‌بودن شاکله سریال علی‌البدل وارد شده است، گفت: به قول یک فیلسوف همه چیز گفته شده است و هیچ چیز نویی وجود ندارد بلکه نوع روایت بسیار مهم است.