نوری مالکی: با ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در الولید مخالفیم/ داعش را آمریکا به وجود آورد


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,نوری المالکی

نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق تأکید کرد که دولت قبلی آمریکا مسئول ظهور داعش است و دولت جدید می‌خواهد پیروزی را از عراق برباید.

به گزارش ایسنا، نوری مالکی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک به مسائل مختلف داخلی و خارجی پرداخت. او گفت: نقشه دشمنان سوریه این بود که نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور را سرنگون و النصره یا القاعده یا ارتش آزاد جایگزین وی شود و به این ترتیب سنی‌ها به منطقه غربی الانبار لشکرکشی کنند و از آنجا به بغداد بروند تا نظام آنجا را نیز سرنگون و دولت سنی تشکیل دهند.

 

وی افزود: اسناد و مدارک و اظهاراتی از سوی علمای اهل سنت وجود دارد که برخی از آن‌ها این فتوا را می‌دهند و علمای ارشدشان نیز فتوای قتل شیعیان را می‌دهند.

 

نوری مالکی درباره دلایل سیطره داعش بر موصل گفت: در واقع آنچه در صلاح الدین، الانبار و موصل رخ داد به دلیل داعش نبود. موصل با توطئه بقایای حزب بعث، دولت محلی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و برخی عشایر اتفاق افتاد.

 

وی درباره آینده موصل گفت: بین دو تا سه هزار داعشی از مجموع پنج هزار داعشی که در موصل بودند کشته شدند. پیروزی هنوز یک پیروزی نهایی نیست. تعدادی از داعشی‌ها همچنان در شهر هستند و موصل به دلیل ماهیت و نقشه جمعیتی آن با پیامدهای بعد از جنگ روبروست. از اولویت‌های ما پاکسازی و بازسازی ارتش، پلیس و حشد شعبی است.

 

نوری مالکی گفت: جنگ موصل به عنوان یک شهر تقریبا نهایی شده است. ما با جنگ تلعفر روبرو هستیم که یک شهر مهم و جدی است. عملیات حویجه نیز هنوز آغاز نشده و کردها در شمال اجازه ورود حشد شعبی را نمی‌دهند. این مسائل بر پیچیدگی اوضاع می‌افزاید. اگر حشد شعبی نبود بغداد سقوط می‌کرد درنتیجه ما با متهم کردن حشد شعبی به تروریسم مخالفیم.

 

وی گفت: ترکیه آزادی تلعفر را به انجام مذاکرات با آنکارا مشروط کرده است.

 

نوری مالکی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: عراق مخالف ایجاد پایگاه آمریکا در الولید است. دولت قبلی آمریکا مسئول ظهور داعش است و دولت جدید می‌خواهد پیروزی را از عراقی‌ها برباید.