امکان دسترسی به اطلاعات کیفیت هوای محل سکونت فراهم شد


اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,هواشناسی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور گفت: شهروندان ایرانی می‌توانند با مراجعه به این سامانه به آدرس AQMS.DOE.IR به اطلاعات مربوط به کیفیت هوای محل سکونت خود دسترسی پیدا کنند.

 به گزارش ایسنا، سعید متصدی در مراسم افتتاحیه سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور با اشاره به بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری ترکیبات بنزین اظهار کرد: این آزمایشگاه‌ها برای انجام امور پایشی در کل کشور ایجاد شده است و در زمینه اندازه‌گیری ترکیبات بنزین از جمله بنزن و آروماتیک همچنین فلزات سنگین فعالیت می‌کند.

 

وی با اشاره به افتتاح بخش GCHR به منظور اندازه‌گیری فورون و دی اکسین اظهار کرد: این اقدام برای اولین بار است که در ایران انجام می‌شود و این توانمندی در هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشوراظهار کرد: در کل کشور در ارتباط با پایش آلاینده‌ها سیاست‌هایی را دنبال می‌کنیم و توسعه و ارتقای پایش آلاینده‌ها در کنار اطلاع‌رسانی کیفیت هوا به ذینفعان مد نظر ما است. سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع اطلاع‌رسانی به عنوان یک التزام به منظور شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات دقیق به مردم در زمان مناسب تاکید بسیار دارد.

 

متصدی با اشاره به تقویت فعالیت‌های بین‌بخشی در حوزه پایش آلاینده‌ها اظهار کرد: ارتقای آزمایشگاه‌های معتمد، مشارکت‌جویی از بخش خصوصی، ایجاد اشتغال سبز، ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی از جمله اقدامات ما به منظور ارتقای پایش آلاینده‌های کشور بوده است. در حال حاضر کارشناسان بخش پایش سازمان محیط زیست از توانمندی بسیاری در زمینه اصول شبکه‌های پایش برخوردار هستند.

 

وی با بیان اینکه پوشش مناسبی از ایستگاه‌های پایش هوا در کل استان‌ها داریم گفت: ۱۹۰ ایستگاه در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که به‌طور مستمر پایش هوا را انجام می‌دهند. نکته با اهمیت این است که روش‌های استفاده شده برای پایش آلاینده‌ها منطبق با روش‌های بین‌المللی طرح‌ریزی شده است.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر پایش پارامترهای گازی و ذره‌ای را انجام می‌دهیم،گفت: تنها به دنبال حل معضل کلانشهرها نبوده‌ایم بنابراین کیفیت هوا در سراسر کشور پایش می‌شود و سعی داریم روزبه روز آن را گسترش دهیم.

 

یک میلیارد تومان هزینه ساخت هر ایستگاه سنجش هوا

 

متصدی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مربوط به حوزه پایش در دولت یازدهم اظهار کرد: طی سه سال و نیم گذشته ایستگاه‌های سنجش هوا افزایش ۲۱ درصدی داشته‌اند.ژ این در حالیست که ساخت هر ایستگاه یک میلیارد تومان هزینه در بردارد و هزینه نگهداری هر ایستگاه سالانه به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

 

تکمیل شبکه گرد و غبار کشور در دولت یازدهم

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستورالعمل پایش را مطابق با استانداردهای معتبر بین‌المللی تنظیم کرده‌ایم،گفت: در دولت یازدهم شبکه گرد و غبار کشور تکمیل شد این در حالیست که در ابتدای دولت حتی استان‌های غربی و جنوب غربی که در معرض گرد و غبار بودند امکان پایش گرد و غبار را نداشتند و امروز در کل کشور از جمله خوزستان، گیلان و کردستان  گرد و غبار پایش می‌شود.

 

متصدی با اشاره به اینکه هشت مرکز پایش آلاینده‌های هوا را به صورت تجمیعی و بین بخشی داریم،اظهار کرد: سامانه آنلاین پایش کیفی هوای کشور به آدرس AQMS.DOE.IR از امروز در دسترس همه شهروندان ایرانی است و می‌توانند با ورود به این سامانه، اطلاعات مربوط به ایستگاه نزدیک به محل سکونت خود را دریافت کنند.

 

متصدی با بیان اینکه سامانه آنلاین پایش کیفی هوای کشور توانایی خواندن اطلاعات با آنالیزورهای شرکت‌های مختلف را دارد، گفت: این سامانه برای دانشگاهیان و متخصصین نیز مفید است زیرا امکان دسترسی به کلیه اطلاعات مربوط به هر ایستگاه در این سامانه وجود دارد و در حقیقت نوعی شفافیت در ارتباط با اطلاعات کیفیت هوا برای شهروندان و کلیه متخصصین کشور ایجاد شده است.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ارتقای سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور مد نظر ما قرار دارد، اظهار کرد: یکسان‌سازی سیستم پایش ایستگاه‌ها با پایش برخط صنایع جزو برنامه‌های ما است.

 

متصدی با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا دارای پنج پارامتر شامل منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ازن و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون است، گفت: کلیه این پارامترها در شبکه پایش اندازه‌گیری می‌شود. ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون که به نواحی تحتانی دستگاه تنفسی انتقال یافته و آنجا می‌ماند ناشی از فعالیت‌های صنعتی است که خاصیت سرطان زایی در سیستم دستگاه تنفسی دارند و می‌تواند به گردش خون انسان نیز وارد شود. غلظت این ذرات روزانه و در تمام ساعات اندازه گیری می‌شود.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی صوتی اظهارکرد: بر اساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی ،استانداردهای خودرویی را تدوین کرده‌ایم. در تمام خودروها در مرحله تولید صدای عبور، بوق و اگزوز کنترل می‌شود همچنین این موارد در معاینه فنی نیز پایش می‌شوند.

 

متصدی با اشاره به اینکه در زمینه ایجاد شبکه پایش آلودگی صوتی اقدامات خود را در سال جاری آغاز می‌کنیم، اظهار کرد: از آنجا که ایستگاه‌های پایش هوا را داریم می‌توانیم طی یکی دو سال آینده شبکه بررسی آلودگی صوتی را نیز با اتکا به زیرساخت شبکه آلودگی هوا ایجاد کنیم.

 

وی با بیان اینکه در زمینه پایش پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز و امواج با قدرت فعالیت‌هایی صورت خواهد گرفت،گفت: این امواج شامل امواج رادیویی، موبایل و پارازیت‌های ماهواره‌ای است. از امسال کارهای خود را به منظور تکمیل شبکه‌های پایش برای کنترل این امواج آغاز می‌کنیم.