رژیم‌های کم کربوهیدرات اشتها را کم می‌کنند


اخبارپزشکی ,خبرهای   پزشکی ,کربوهیدرات

قریب به دو دهه است که رژیم‌های کم-کربوهیدرات به منظور کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند و پژوهش جدید نشان‌ می‌دهد که این رژیم غذایی می‌تواند باعث کم‌اشتهایی شود.

 به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه "یونیورسیتی هرالد"، پژوهش اخیر که در "نشریه فدراسیون زیست‌شناسی تجربی برای جوامع آمریکایی" (ASEB journal) منتشر شده است نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی کم-کربوهیدرات در کاهش اشتها نقش بسزایی دارند.

 

کربوهیدرات‌ها یا مواد قندی از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند. کربوهیدرات‌ها در بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند و کاربردهای مهمی چون نقش در انتقال پیام و... نیز دارند.

 

البته باید توجه داشت که این‌گونه از رژیم غذایی به تبع کم-کربوهیدرات بودن، موجب کاهش انرژی ورودی به بدن می‌شود.

 

جان لیچ، متخصص تغذیه راجع به چرایی تصمیم افراد به قطع کربوهیدرات از رژیم غذایی‌شان می‌گوید، افراد با قطع کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی‌شان و جایگزین کردن پروتئین‌ها و چربی‌های اشباع به جای نشاسته و شکر دیگر نیازی به شمردن کالری‌های زیاد ورودی به بدنشان ندارند.

 

با این حال، اگر قصد کاهش وزن دارید توصیه می‌شود روزانه 50 تا 100 گرم کربوهیدرات مصرف کنید. به این منظور می‌توانید از سالادی شامل دو تکه میوه، سبزیجات زیاد و مقدار خیلی کمی از کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی استفاده کنید.

 

ضمن اینکه باید از خوردن تنقلات اجتناب کنید، چرا که بهترین راه برای قطع کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی همین اجتناب از مصرف تنقلات است.

 

کسی که رژیم غذایی شدیدتری را پیش می‌گیرد باید مصرف روزانه کربوهیدرات خود را به 20 تا 50 گرم برساند.

 

متخصصین تغذیه می‌گویند اتخاذ رژیم غذایی درست بسیار مهم است، زیرا همواره باید مقدار معینی از مواد غذایی به بدن و مغز انسان برسد و گرفتن رژیم‌های غذایی شدید و غیر علمی می‌تواند باعث افسردگی جسمی و روحی در فرد شود.