ریشه کن شدن قحطی با برگی که خودش کود تولید می کند


اخبارعلمی,خبرهای  علمی,ریشه کن شدن قحطی

گروهی از محققان دانشگاه هاروارد قصد دارند با ساخت برگ های بیونیک قحطی را ریشه کن کنند. این برگها می توانند با استفاده از منابع طبیعی کود خود را تولید کنند.

 به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترند، محققان دانشگاه هاروارد به رهبری دانیل نوسرا تحقیق «ساخت برگی با قابلیت تامین کود خود از منابع طبیعی» را در نشست ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا  ارائه خواهند کرد.

 

 این برگ ها می توانند با استفاده از باکتری ها، آب، هوا و نور خورشید کود تولید کنند.

 

این درحالی است که طبق گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی، جمعیت کره زمین سالانه ۸۳ میلیون نفر افزوده می شود. هرچند نرخ رشد جمعیت در حال کند شدن است اما کارشناسان تخمین می زنند تا ۲۰۵۰ میلادی ۹.۷ میلیارد نفر روی کره زمین زندگی خواهند کرد. بسیاری از این جمعیت با کمبود مواد غذایی روبرو خواهند شد.

 

 به همین دلیل نوسرا قصد دارد برگ های مصنوعی بسازد که با منابع طبیعی موجود محصول کشاورزی تولید کنند. البته این نخستین پروژه برگ مصنوعی او نیست.

 

این محقق شش سال قبل هنگامیکه در MIT فعالیت می کرد نوعی برگ مصنوعی ساخت که عملیات فتوسنتز را تقلید می کرد و قابلیت تامین انرژی برق یک خانه را داشت. همچنین نوسرا در ژوئن۲۰۱۶  اعلام کرد موفق شده  برگ بیونیکی بسازد که  قابلیت تولید انرژی آن از گیاهان طبیعی بیشتر است.

 

 او در این باره می گوید: تولید سوخت گام اول بود. این به ما نشان داد می توان به راحتی یک بسترسنتز شیمیایی با مواد طبیعی ایجاد کرد. اکنون می خواهیم نشان دهیم می توان از چنین بستری برای مقاصد مختلف استفاده کرد. درهمین راستا  می خواهیم نوعی باکتری بسازیم که نیتروژن هوا را جذب و کود می سازد.

 

سیستم جدید نوسرا با استفاده از یک نوع باکتری بیوپلاستیک های متشکل از هیدروژن و دی اکسید کربن می سازد(این بیوپلاستیک ها به عنوان سوخت به کار می روند). هنگامیکه این باکتری در خاک قرار داده شود نیتروژن هوا را جذب می کند تا کود آمونیاک تولید کند.

 

آزمایش ها نشان داده سبزیجاتی که به وسیله کودهای تولیدی برگ بیونیک رشد می کنند ۱۵۰ برابر بیش از محصولات کشاورزی معمول وزن دارند.

 

 اکنون نوسرا و  گروهش امیدوارند با ارتقای سیستم کشاورزان در کشورهای در حال رشد بتوانند کود مورد نیازشان را تامین کنند.