اردوغان خود را «پاسدار صلح» خواند!


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به امید جلب آرای کردها؛

اردوغان خود را «پاسدار صلح» خواند!

رئیس جمهور ترکیه در تلاش برای جلب آرای مثبت کردهای این کشور به اصلاحات قانون اساسی، خود را «پاسدار صلح» خواند!

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در تلاش برای جلب آرای مثبت کردهای ساکن در منطقه جنگ زده جنوب شرقی ترکیه به اصلاحات قانون اساسی، خود را «پاسدار صلح» خواند.

 

گفتنی است که در صورت موافقت اکثریت مردم ترکیه با اصلاحات قانون اساسی، اردوغان از قدرت و اختیارات فراگیر و جدیدی بهره مند خواهد شد.

 

از زمان سقوط آتش بس دوساله میان دولت آنکارا و شبه نظامیان کُرد در ژوئیه ۲۰۱۵، منطقه کُردنشین جنوب شرقی ترکیه شاهد شدیدترین درگیریها میان شبه نظامیان کُرد و نیروهای امنیتی ترکیه طی سه دهه گذشته بوده است.

 

طبق برآورد سازمان ملل متحد، در درگیریهای دولت ترکیه و شبه نظامیان وابسته به «پ ک ک» حدود دوهزار تن جان خود را از دست دادند و حدود نیم میلیون نفر نیز آواره شدند.

 

اردوغان در سخنرانی خود در دیاربکر گفت: «حامیان پ ک ک همواره از صلح دم می زنند. آیا این سخنان پوچ و توخالی صلح را به ارمغان می آورد؟ آیا با کسانی که اسلحه در دست گام بر می دارند، صلحی برقرار خواهد شد؟»

 

وی خطاب به جمعیت چند هزار نفری در مرکز شهر دیاربکر افزود: «ما پاسداران صلح هستیم. ما پاسداران آزادی هستیم».

 

شایان ذکر است که حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه در جنوب شرقی این کشور از حمایت گسترده ای برخوردار است.

 

با این حال، نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که در یک رقابت فشرده و تنگاتنگ، آرای رأی دهندگان کُرد- که حدود یک پنجم از جمعیت رأی دهندگان را تشکیل می دهند- توازن آراء را در همه پرسی شانزدهم آوریل برهم خواهد زد.