شهردار تهران تاکید کرد؛ باید به خاطر مدیریت بحران ازمردم عذرخواهی کنیم نه حادثه پلاسکو


اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,شهردار تهران

شهردار تهران گفت: در کشور در شهرستان‌ها فرماندارها ریاست بحران را بر عهده دارند؛ اما در شهر تهران استثنائا رئیس مدیریت بحران شهردار است. باید این نکته را بپذیریم که خود مدیریت بحران در کشور دچار بحران است. جایی که باید از مردم عذرخواهی کنیم مدیریت بحران است نه حادثه پلاسکو.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در سیصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران که به بررسی حادثه پلاسکو اختصاص یافته است حضور یافت و در تشریح مدیریت این بحران گفت: گاهی برخی اظهار نظرها توسط افراد عادی انجام می‌شود و گاهی برخی نکات از زبان افراد شناخته شده مطرح می‌شود که قطعا توجه بیشتری جلب می‌کنند. در بحران‌ها اظهار نظرات نادرست فشار غیر منطقی به همه نیروهای مدیریت بحران وارد می‌کند.

 

شهردار تهران با تاکید بر اینکه برخی اظهار نظرها در خصوص کند بودن عملیات آواربرداری در ساعات ابتدایی به کلی نادرست است افزود: یک لحظه کار کند نبود البته به دلیل سازه آهنی که ریخته بود در ساعات اولیه جبهه کاری باز نشده بود.

 

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره زنده بودن افراد در زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: به محض رسیدن در محل حادثه بر اساس عادتی که از زمان دفاع مقدس باقی مانده از همه نقاط این ساختمان بازدید میدانی داشتم. به دلیل نمای آهنی این ساختمان در هنگام ریزش ساختمان این نما همانند کاوری آوار را محصور کرده بود که خود عملیات آواربرداری و امداد و نجات را با مشکل مواجه می‌کرد.

 

وی ادامه داد: در جریان عملیات آواربرداری به هیچ عنوان مشکل جرثقیل نداشتیم. این در شرایطی بود که برخی افراد در آنجا به من اعلام می‌کردند که چرا از بالگرد استفاده نمی‌کنید اما توضیح اینکه در محل حادثه چرثقیل 360 تنی وجود دارد و بالگرد در بهترین حالت می‌تواند تنها 20 تن را حمل کند کار بسیار دشواری بود.

 

وی تاکید کرد: قطعا بالگرد برای آتش نشانی لازم است و باید به سمت تامین بالگرد برای آتش نشانی حرکت کنیم. اما بی تردید این کار نباید توسط شهرداری انجام شود. باید این کار توسط نهادی به صورت تخصصی انجام شود چرا که استفاده از بالگرد به خلبانی نیاز دارد که حداقل 6000 ساعت پرواز کرده باشد تا بتواند در عملیات‌های آتش نشانی شرکت کند. به اعتقاد من بهترین نیرویی که می‌تواند این بالگردها را تامین کند هلال احمر است. البته باید بالگردها برای کاربری‌های مختلف تجهیز شوند.

 

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حادثه پلاسکو به هیچ عنوان نیازمند بالگرد نبودیم افزود: اگر مقرر بود که در این حادثه از بالگرد استفاده کنیم باید بالگردهای مجهز به واترگان می‌آمدند تا با هدف گیری آب را به نقطه مشخص می‌ریختند. این در حالی بود که مامورین آتش نشانی با استفاده از شلنگ و بالابرها آب را به صورت مستقیم و به نقطه مورد نظر می‌رساندند.

 

وی ادامه داد: به محض رسیدن به محل حادثه در خلال بازدید میدانی به سرعت هر چند که کار به لحاظ ایمنی درست نبود اما با گرفتن آهن‌های داغ به داخل آوار رفتم تا اگر امکان نجات فردی از میان آوار وجود دارد در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهیم. اما با مشاهده درون آوار متوجه حرارت بسیار بالا در میان آوار شدم به طوریکه در مرحله بعد نیز در آنجا ثبت درجه حرارت حدود 500 درجه را نیز داشته، در چنین شرایطی برخی اعلام کردند که افرادی در آنجا زنده هستند و به بیرون پیامک می‌دهند.

 

وی تاکید کرد: این اظهارنظرها به نیروهای امدادی و خانواده‌های افراد گرفتار در زیر آوار فشار مضاعفی وارد می‌کرد به طوریکه برخی خانواده‌ها در محل حادثه از من درخواست امدادرسانی سریعتر می‌کردند که به آنها گفتم احساس می‌کنم که فرزندان خودم درون آوار هستند ولی اظهار نظرهایی که گفته می‌شد افراد از زیر آوار پیامک داده‌اند که ما این زیر گرفتار شدیم و غذای کافی داریم لذا عجله نکنید بسیار تلخ بود و فشار مضاعفی را وارد می‌کرد.

 

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تشکر از همکاری شرکت مپنا گفت: از همه تکنولوژی‌ها برای برش قطعات آهنی استفاده شد و قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه نیز نفرات و تجهزات خود را برای تسریع در روند عملیات آواربرداری در اختیار ما قرار داد. مردم نیز از حوزه‌های مختلف با هزینه شخصی خودشان تجهیزاتی را آورده بودند که این اقدامات قابل تقدیر است.

 

وی افزود: پیش از حادثه بر اساس قوانین تذکرات لازم به مجموعه پلاسکو اعم از مالک، هیات مدیره و حتی مستاجرین داده شده بود. در همین ساختمان مانور آتش نشانی اجرا شد و برای مجموعه کسبه چندین نوبت آموزش گذاشتیم اما متاسفانه در آموزش‌ها شرکت نکردند. به هر ترتیب تمام اسناد مربوط به اخطارها، آموزش‌ها و مانورهای انجام شده برای ساختمان پلاسکو موجود است.

 

قالیباف با اشاره به معضلات ایمنی ساختمان علاءالدین نیز گفت: هنوز در خصوص این ساختمان در حال پیگیری هستیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در اجرای قانون همه دستگاه‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که مسیر اقدامات به درستی طی شود. در همین ساختمان علاءالدین برخی اصلاحات در حوزه ایمنی و آتش نشانی با پیگیری ما انجام شد و اتفاقا پس از اعلام این اصلاحات حریقی در این ساختمان اتفاق افتاد که اگر این اصلاحات انجام نشده بود قطعا حادثه تلخی همانند پلاسکو رخ می‌داد.

 

وی افزود: آتش نشانی تهران نزدیک به 19 هزار آتش نشان داوطلب را آموزش داده که یک کار بی نظیر است و این اقدام تنها از سال 84 به بعد به وقوع پیوست.

 

قالیباف به رشد نیروی انسانی در کنار افزایش ایستگاه‌های آتش نشانی اشاره کرد و افزود: بودجه آتش نشانی از 16.7 میلیارد تومان در سال 84 به 140 میلیارد تومان در سال 94 افزایش پیدا کرده است. این افزایش بودجه در حالی اتفاق می‌افتد که تجهیزات آتش نشانی نیز رشد قابل قبولی داشته به طوریکه امروز آتش نشانی تهران 900 خودرو در اختیار دارد.

 

وی همچنین به آماری از انواع حریق در شهر تهران اشاره کرد و گفت: تنها از سال 84 تا 93 حریق ضایعات از 36 درصد به 68 درصد افزایش پیدا کرده است و به حدود 14 هزار و 500 مورد رسیده است. این در حالیست که حریق خودرو نیز از 15 درصد علی رغم افزایش چشمگیر تولید خودرو به 6 درصد کاهش پیدا کرده است. چرا که در طرحی که سال 87 اجرایی شد به همه رانندگان تاکسی در سطح شهر تهران آموزش‌های آتش نشانی داده شد که ثمره این آموزش‌ها نیز کاهش حریق خودروها در شهر تهران است.

 

شهردار تهران تاکید کرد: به جز سال 1389 و 90 که عملکرد ما از بودجه ضعیف‌تر بوده در بقیه سال‌ها از 86 تا 94 عملکرد نسبت به بودجه بسیار بهتر بوده است. در شرایطی که بودجه شهرداری تهران از سال 93 به 94 رشد 8.6 درصدی داشته اما رشد بودجه آتش نشانی 34 درصد بوده است و برای سال 96 نیز رشد 15.8 درصدی برای آتش نشانی پیشنهاد داده‌ایم.

 

وی ادامه داد: عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در ساختمان پلاسکو برای آتش نشانی منهای ایثارگری که قهرمانان ملی در آن نشان دادند نحوه عملکردشان بود که متناسب با شرایط و ساختمان پلاسکو بسیار مناسب بوده است و این امر نتیجه آموزش مرکز آموزش آتش نشانی بوده که امروز یکی از مراکز استاندارد آموزش آتش نشانی در دنیا محسوب می‌شود.

 

قالیباف درباره اظهار نظرهایی مبنی بر نداشتن سابقه مدیریتی توسط رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: آقای شریف زاده علاوه بر تخصص مرتبطی که دارند 75 ماه در بحران و سازمان‌های مختلف هم در حوزه مهندسی و هم در حوزه عملیاتی در جبهه حضور داشتند. در دو وزارتخانه سمت معاونت وزیر را بر عهده داشتند لذا این اظهار نظر که سابقه مدیریتی ندارد به کلی نادرست است.

 

وی تاکید کرد: در حوزه مدیریت بحران مسائل جدی داریم که البته فراتر از موضوع شهرداری تهران است و باید مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان یک خدمتگذار به خاطر صبر و متانت مردم به ویژه خانواده شهدا تقدیر و تشکر می‌کنم اما در ساختارهای غلط به ویژه در حوزه‌های اجرایی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با ناکارآمدی‌های بسیاری مواجه هستیم. 1.2 درصد بودجه عمومی کشور در بخش بحران باید برای پیشگیری هزینه شود اما با اشکالات بسیاری مواجه است. باید ببینیم این بودجه به کجا رفته و در کجا هزینه شده است.

 

قالیباف با تاکید بر اینکه اگر برای بررسی موضوع گروه‌های مختلف اقداماتی را انجام دهند قطعا با تعدد و عجله به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید افزود: اعتقاد دارم که محوریت این بررسی‌ها باید در شورای شهر تهران باشد و تعدد دستگاه‌های بررسی کننده موضوع قطعا باعث می‌شود که نتیجه نهایی که منجر به بهره گیری از نقاط قوت و رفع نقاط ضعف باشد حاصل نخواهد شد. بی تردید قضاوت و داوری صلاحیت هیچ یک از این گروه‌ها نیست. بلکه مسئولیت دستگاه قضایی است که اگر جرم و کوتاهی رخ داده است به آن رسیدگی کنند. لذا نتیجه بررسی‌ها و پیشگیری‌های آینده با تعدد و عجله بررسی‌ها حاصل نخواهد شد.