روحانی : ایجاد ناامیدی ضربه به حرکت ملی است/ دوران حضور زنان در آشپزخانه گذشته است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روحانی

رییس جمهور با بیان اینکه عده‌ای هستند که می‌خواهند همواره مردم را به هر بهانه‌ای نسبت به آینده ناامید کنند، گفت: ایجاد ناامیدی ضربه به حرکت ملی است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آیین تجلیل از قهرمانان و نشان‌آواران المپیک و پارالمپیک که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت:‌ بسیار خوشحالم که در روزهای پایانی سال و روزهایی که فضای ما به عطر دختر پیامبر عظیم الشان اسلام معطر است فرصتی یافتم تا باز هم ورزشکاران عزیز و قهرمان بزرگوار را در کنارشان باشم . ورزش و قهرمانی در وادی ورزش از دیدگاه‌های مختلف برای ما حائز اهمیت است. 

 

انتخابات سراسری یک موضوع ملی است

 

او با بیان اینکه مسایلی که تعلق به فرد خاص و شهر خاص و قومیت خاص و مذهب خاص ندارد و تمام اتباع ایرانی یکپارچه نسبت به آن تاثیر می پذیرند آن موضوع از دید ملی برای ما فوق‌العاده اهمیت دارد، اظهار داشت: تمامیت ارضی موضوعی ملی است. حاکمیت ملی یک موضوع ملی است. انتخابات سراسری یک موضوع ملی است. هنر ملی یک موضوع ملی است. علم و دانش ایرانی و ایرانیان یک موضوع ملی است. 

 

همه تلاش‌های ما باید برای غرور و عظمت ایران باشد

 

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه از آن طرف هم برخی مشکلات ما ملی است، تصریح کرد: نارسائی‌هایی در زمینه محیط زیست، آب و مسایل اقتصادی و معیشتی وجود دارد که ملی است. ما یک ملت واحدیم و دارای یک کشور و قانون اساسی و یک رهبر عزیز و بزرگوار و یک دولت و مجلس هستیم. همه تلاش‌های ما باید برای غرور، افتخار و عظمت این سرزمین و ملت باشد. ایران و ایرانی دو کلمه‌ای هست که در همه مسایل ملی باید به آن توجه کنیم.

 

روحانی با بیان اینکه ورزش در سطح عمومی و داخلی یا بین المللی یکی از آثار مهم اش ایجاد امید و نشاط و شادابی است، خاطرنشان کرد: ورزشکار یعنی انسان شاداب، یعنی انسان امیدوار. یعنی آن کسی که به جسم و جانش قدرت می‌بخشد و اجتماع خودش را و کشور خودش را در شادابی نگاه می‌دارد.

 

هیچ چیز مهم‌تر و بالاتر از امید برای یک ملت نیست

 

او ادامه داد: من فکر می‌کنم هیچ چیز مهم‌تر و بالاتر از امید برای یک ملت نیست. اگر ما به آینده امیدوار نباشیم و احساس نکنیم گشایش پیش روی ماست آنجا حرکت، تلاش و تعالی متوقف خواهد شد. چطور امکان پذیر است ملتی به آینده خودش امید نداشته باشد اما در عین حال به تلاش و کوشش خودش ادامه دهد؟

 

رییس جمهور تاکید کرد: این که به ما گفته اند افضل اعمال امت انتظار فرج است، فرج به معنای گشایش است. روح هم که در قرآن آمده به معنای گشایش است.

 

ایجاد ناامیدی ضربه به حرکت ملی است

 

روحانی با بیان اینکه ایمان با ناامیدی جمع نمی‌شود، ابراز داشت: ایمان همراه امید به آینده است. همواره با امید به فرج است. روح یعنی گشایش و سعه و فرج. این بسیار مهم است که در داخل کشور ما یک معیار را امید و امید آفرینی قرار دهیم. عده‌ای هستند که می‌خواهند همواره مردم را به هر بهانه‌ای نسبت به آینده ناامید کنند. ایجاد ناامیدی ضربه به حرکت ملی است. ایجاد ناامیدی، مایوس کردن جامعه از حرکت است. چرا برخی لیوان آب را همیشه نیمه خالی اش را می بینند و نیمه پر را هیچ موقع متذکر نمی‌شوند.

 

او با بیان اینکه ما باید مقایسه کنیم ورزش ما نسبت به دیروز تا چه حدی پیشرفت یا پسرفت کرده است، عنوان کرد: اگر ورزش همگانی ما نسبت به چهار سال پیش پیشرفت کرده است، اگر باشگاه‌های ورزشی ما پر شورتر از گذشته است، اگر جوانان ما رغبت بیشتری به ورزش پیدا کرده‌اند، اگر زنگ ورزش در دبستان و دبیرستان با اهمیت بیشتری تلقی می‌شود، نشان دهنده این است که ما مسیر درست و صحیحی را پیموده‌ایم و باید به آینده امیدوار باشیم.

 

یک ملت برای پیشرفت و حرکت فرهنگی نیاز به امید دارد

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه یک ملت برای پیشرفت و حرکت فرهنگی نیاز به امید دارد، بیان کرد: وقتی هنر شما در سطح جهانی درخشش پیدا می‌کند یا فیلم و موسیقی شما می‌تواند در سطح جهان بدرخشد، این جز سبد امید شما است. وقتی دیپلماسی شما در سطح جهان حرکت درست دارد، توطئه‌ها را می‌شکند و حقوق ملت را تثبیت می‌کند و روابط ما را در جهان می‌شناسد.

 

روحانی با بیان اینکه یک بخشی از این سبد امید بخش سلامت جامعه، ورزش و قهرمانی است، گفت: قهرمانان ما امید آفرین هستند. شما ورزشکاران در روزهای و ساعت‌هایی همه ملت را پای صفحه تلویزیون نشاندید، این یک قدرت بزرگی است که همه خیابان‌های کور را خلوت را می‌کنید. این ساعت بسیار خوبی است که همه جوانان و نوجوانان را از همه فکر ها، غصه و ناراحتی می‌رهاند.

 

بدون نشاط نمی‌توان از مشکلات عبور کرد

 

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یک پیروزی در مسابقه دل‌ها را شاد می‌کند، اظهار داشت: ما انسان هستیم و نیاز به شادابی و لبخند و خوشحالی داریم. فکر نکنیم مردم بدون نشاط و خوشحالی و چهره باز می‌توانند از مشکلات فراوان زندگی عبور کنند. گاهی نشاط باعث می‌شود ساعت‌ها از غم آزاد شوید چون آرامش می‌دهد و فکر و ذهن شما را باز می‌کند.

 

روحانی با بیان اینکه ورزش نشاط‌ آفرین و آرامش‌بخش است، تصریح کرد: البته ورزش آثار دیگری هم دارد. آنگاه که ورزش فردی می‌کنیم عمدتا جسمی است و البته روحی و آنگاه که ورزش قهرمانی را نگاه می‌کنیم، عمدتا روحی است که البته بر سلامتی جسمی هم اثر دارد پس ورزش برای سلامت و نشاط جامعه اثرگذار است.

 

زنان هم وارد صحنه ورزش و رقابت شده‌اند

 

او با بیان اینکه مسابقات جهانی المپیک، پارالمیپک و مسابقات منطقه‌ای در گذشته بیشتر مردانه بود، خاطرنشان کرد: قبلا قهرمانان مردان بودند. مسابقات در گذشته بیشتر مردانه بودند ولی خوشبختانه نیمی دیگر از جامعه ما یعنی بانوان و زنان ما هم وارد صحنه ورزش و رقابت شده‌اند. آنها هم پاسدار فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند و هم پاسدار قدرت و توانمندی ملی در صحنه جهانی هستند.

 

کیمیا، زهرا و ساره در جامعه نشاط ایجاد کردند

 

رئیس جمهور با بیان اینکه بانوان ما در ماه‌های گذشته از کیمیا تا زهرا و ساره چه نشاطی را در جامعه ما ایجاد کردند، ابراز داشت: اینها زنان و مردان ما و همه را خوشحال کردند. بسیار مهم است که زنان ما در باشگاه‌های ورزشی و مسابقات مربوط خودشان در قهرمانی‌هایشان در سطح جهانی حاضر شوند.

 

روحانی اضافه کرد: وقتی می‌بینیم که یک بانوی با عظمت ایرانی که آشنا به تکنیک‌‌های ورزشی است، تلاش و زحمات خود را به منصه ظهور می‌رساند و همراه با آن عفاف و حجاب و فرهنگ اسلامی و ایرانی را به دید جهانیان می‌رساند، این افتخار بزرگی برای ماست.

 

دوران حضور زنان در آشپزخانه گذشته است

 

او با یادآوری حضور زنان در عرصه‌های مختلف بیان کرد: بسیار خوشحال هستیم که زنان و بانوان ما در صحنه جامعه در همه امور مهم حضور دارند؛ راهپیمایی می‌شود زنان همانند مردان حضور دارند، عزاداری هایی مانند عاشورا می‌شود حضور دارند، انتخابات می‌شود زنان پای صندوق آرا همانند مردان حضور دارند، زنان هم در باشگاه‌های ورزشی و در مسابقات جهانی حضور دارند، زنان هم‌اینک در مدیریت جامعه حضور دارند و در مناصب مدیریتی حضور پیدا کرده‌اند.

 

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آن دوران دیگر سپری شد که زنان فقط آشپزی و بچه‌داری می‌کردند که البته آنها سرجای خودشان است ولی نمی‌توان وظیفه زنان را درون خانه منحصر کرد. نمی‌توان گفت که کوه و جنگل و تفریح برای مردان است و خدا آشپزخانه سه در چهار را برای زنان آفریده است.

 

زنان قدرتمند افراد سنتی را از چند قرن گذشته خارج می‌کنند

 

روحانی با بیان اینکه اسلام دینی است که مرد و زن را در کنار هم قرار می‌دهد و هر دو دارای ارزش مساوی هستند، عنوان کرد: مگر حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) و مریم، ساره، هاجر و آسیه و آن همه زنان پر افتخار در تاریخ زنانی نبودند که درخشیدند و بار بزرگ مسئولیت را بر دوش گرفتند.

 

او ادامه داد: اکنون یک عده‌ای هستند که در برخی از مسائل باید از حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند؛ خارج هم نشوند زنان قدرتمند آنها را از این حالت خارج می‌کنند. 

 

دین ما هم مسجد دارد و هم باشگاه



رییس‌جمهور یادآور شد: امروز ما خوشحالیم که در صحنه ورزش زنان ما افتخار مضاعف می‌آفرینند پارالمپیکی‌ها هم یک امتیازه ویژه دارند و آن این است که با زحمت، تلاش و گاه با رنج بیشتر افتخارات بزرگ ملی می‌آفرینند. یک وقتی بعضی فکر می‌کردند اگر جوان خود را تشویق به مسجد یا باشگاه کنند این دو باهم متناقض است. این دیدگاه اشتباه است.

 

روحانی با یادآوری اینکه دین ما هم مسجد دارد و هم باشگاه، گفت: دین ما هم عبادت، هم دعا، هم ورزش و هم سلامت جسم و جان دارد. مگر شما نبودید که در ورزشگاه‌ها ثابت کردید که می‌شود این دو را در کنار هم داشت مگر شما نبودید در قهرمانی‌تان نام امیرالمومنین و قمر بنی‌هاشم را جاری کردید مگر شما نبودید که در هنگام ورزش دست دعا بلند کردید و سجده شکر انجام دادید مگر شما نبودید که فرهنگ الهی را با ورزش توامان ساختید.

 

ورزش باعث به وجود آمدن انسجام ملی می‌شود

 

او تشریح کرد: بعضی گفتند که در شب عاشورا قرار است مسابقه ورزشی انجام شود آن هم در تهران. چه خواهد شد و بسیار به خاطر این موضوع غصه خوردند. اما شما چه کردید؟ در ورزشگاه‌ها با تجلیل از ابی‌عبدالله ثابت کردید ورزش دوستان ما و عاشقان ورزش ما امام حسین و عاشورا را یادشان است و این امر در عمق جانشان وجود دارد و در رگ‌هایشان مانند خون جاری است.

 

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ورزش ما نشاط، فرهنگ، امنیت ملی و وحدت را به وجود می‌آورد، اظهار داشت: ورزش باعث به وجود آمدن انسجام ملی می‌شود. وقتی قرمز و آبی، کرد و لر، عرب و بلوچ در کنار هم بازی می‌کنند فقط به وحدت ملی توجه می‌کنند. در ورزش خرده‌فرهنگ‌ها احساس می‌کنند زیر چتر بزرگ فرهنگ ایرانی هستند ورزش برای ما غرور ملی و وحدت ملی می‌آورد.

 

ورزش می‌تواند تعامل با جهان به وجود بیاورد

 

روحانی با بیان اینکه امسال که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است باید در زمینه ورزش هم به این موضوع توجه کنیم، تصریح کرد: ورزش می‌تواند توریسم ورزشی برای ما به همراه داشته باشد. ورزش می‌تواند بالاتر از اقتصاد با ایران هراسی بجنگد. ورزش می‌تواند تعامل با جهان به وجود بیاورد. شما در کرمانشاه دولت آمریکا را شرمنده کردید به کشتی‌گیرهای آمریکایی ویزا دادید و مردم کرمانشاه هم بسیار مهمان‌نوازی کردند این نشان عظمت ایران است.

 

او افزود: ما در کنار ورزش نشاط برای اقتصاد داریم جاذبه گردشگری به وجود می‌آورد ورزش هم امنیت ملی هم سلامت هم فرهنگ ملی است هم اقتصاد ما است ورزش می‌تواند ما را در مسیر توسعه کمک کند.