سخنگوی وزارت خارجه : دعوت قزاقستان از سفیر آمریکا برای شرکت در نشست/ برگزاری اجلاس با نظارت ایران، روسیه و ترکیه


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه ،با اشاره به برگزاری اجلاس ‌آستانه در روز چهارم و پنجم بهمن‌ماه در قزاقستان ، اظهار کرد: این اجلاس با نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار می‌شود.

 بهرام قاسمی، در گفت‌وگو با ایسنا،  در پاسخ به سوالی در مورد حضور برخی از کشورهای از جمله آمریکا در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: قزاقستان به عنوان میزبان برگزاری این اجلاس ،از برخی از کشورها و نهادهای بین‌المللی برای حضور در افتتاحیه این نشست دعوت کرده است،  و در همین چارچوب آن‌ها از سفیر آمریکا در قزاقستان نیز دعوت کرده‌اند که در افتتاحیه اجلاس آستانه حضور پیدا کند.

 

وی با بیان این‌که «روز گذشته هیأت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه به آستانه سفر کرده است و در همین چارچوب نشست‌هایی جداگانه بین هیأت‌ ایران با روسیه و ترکیه برای ایجاد هماهنگی‌های لازم برگزار شده است»، اظهار کرد: اجلاس آستانه یک اجلاس سوری- سوری است که قرار است نمایندگان دولت سوریه و مخالفان با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کنند.

 

این دیپلمات کشورمان با اشاره به بحران پنچ ساله سوریه، تصریح کرد: تاکنون نشست‌های متعددی در مورد بحران سوریه برگزار شده ولی اجلاس آستانه می تواند تحت شرایطی ، تأثیرات مثبت‌تری را نسبت به گذشته به همراه داشته باشد چراکه بازیگران و کشورهای مهم منطقه ( ایران ،روسیه و ترکیه ) در این فرایند نقش دارند .

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم محمد علوش، رئیس هیئت مخالفان مسلح به همراه تعداد زیادی از مشاوران حقوقی وابسته به هیئت عالی مذاکرات در ریاض و نیز دیگر مخالفان وارد آستانه شدند که به گفته منابع، بیش از ۴۰ تن هستند در حالی گفته شده جبهه جنوبی وابسته به ارتش آزاد نیز به مذاکرات پیوسته‌ است.

 

همچنین هیئت دولت سوریه به ریاست بشار جعفری، و عضویت احمد عرنوس به عنوان مشاور، احمد الکزبری عضو پارلمان، ریاض حداد سفیر سوریه در مسکو، امجد عیسی و اسامه علی و حیدر علی احمد به عنوان دیپلمات و نیز چند افسر امنیتی امروز (یکشنبه) دمشق را ترک می‌کنند.

 

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز به همراه تعدادی از معاونانش به قزاقستان وارد شده در حالی که اتحادیه اروپا نیز گفته در حد سفیران خود در این نشست حضور دارد.

 

دستور کار این نشست این گونه است که راس ساعت یک ظهر روز دوشنبه به وقت آستانه جلسه افتتاحیه آن با سخنرانی نور سلطان نظربایف رئیس‌جمهوری این کشور آغاز می‌شود و او به شرکت کنندگان خیر مقدم می‌گوید. برخی هیئت‌ها یعنی روسای هیئت‌ها نیز سخنرانی کوتاهی خواهند داشت. بعداز  استراحتی برای غذا ، اولین جلسات مذاکرات بین دولت سوریه و هیئت مخالفان مسلح به صورت مذاکرات غیرمستقیم آغاز خواهد شد که این مذاکرات از طریق دی میستورا و رمزی عزالدین رمزی معاونش انجام خواهد گرفت.

 

از طرف ترکیه نیز معاون وزیر خارجه ترکیه به همراه نماینده سازمان اطلاعات ترکیه و نماینده ریاست ستاد ارتش حضور خواهند داشت.

 

از جانب روسیه نیز الکساندر لافرنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روند صلح در سوریه و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه وارد قزاقستان شده‌اند.

 

اما آمریکا اعلام کرده است که وزارت خارجه این کشور هیئتی را به قزاقستان نخواهد فرستاد بلکه سفیرش در این کشور به نمایندگی از آمریکا در این نشست حضور دارد.

 

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که به علت مشغول بودن به کارهای گذار قدرت در واشنگتن هیئتی را به آستانه نمی‌فرستد.

 

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: جورج کرول، سفیر آمریکا در قزاقستان در این نشست حضور خواهد یافت.

 

تونر گفت: در سایه انتصاب دونالد ترامپ و تدابیر لازم برای انتقال قدرت هیئتی از آمریکا به قزاقستان نمی‌رود.