کاخ سفید: آزمایش موشکی ایران نقض مستقیم برجام نیست


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کاخ سفید

کاخ سفید با بیان این‌که آزمایش موشکی ایران نقض مستقیم برجام نیست، اعلام کرد: تحریم‌های جدید علیه ایران پیش از آنکه دونالد ترامپ به ریاست جمهوری برسد، آماده شده بود اما با توجه به تحولات اخیر به حالت فعال در آمد.

به گزارش ایسنا، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که آزمایش موشکی ایران، نقض مستقیم توافق هسته‌ای نیست ولی با روح این توافق در تضاد است.

 

وی همچنین در نشست خبری روز جمعه خود در کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره زمان طراحی تحریم‌های جدید وضع شده علیه ایران گفت: این نوع تحریم‌ها به سرعت اتفاق نمی‌افتد اما من عقیده دارم که زمان بندی آنها به وضوح در واکنش به مواردی رخ داد که طی چند روز گذشته شاهد آن بودیم. ما می‌دانستیم که این گزینه‌ها در دسترس ما بود، زیرا با طی فرآیندهایی شکل گرفته بودند اما ما امروز به سرعت و قاطعانه عمل کردیم، چراکه زمان مناسبی بود. تحریم‌ها از قبل آماده شده بودند و رییس جمهور در زمان مناسب آن تصمیم‌گیری کرد.

 

بنا به گزارش پایگاه خبری کاخ سفید، اسپایسر همچنین گفت: ما اوایل هفته گذشته اعلام کردیم گام‌هایی برای مقابله با اقدامات اخیر ایران  برخواهیم داشت. آمریکا امروز 25 شخص حقیقی و حقوقی را تحریم کرد که از برنامه موشک بالستیک ایران و سپاه قدس انقلاب اسلامی حمایت می‌کردند.

 

وی با ادعای حمایت ایران از تروریسم افزود: قرار دادن این‌ها در فهرست تحریم در پاسخ به ادامه برنامه موشک بالستیک ایران از جمله آزمایش موشک بالستیک آن در 29 ژانویه 2017 و ادامه حمایت این کشور از تروریسم بود. ما اقدامات امروز را پس از بررسی دقیق انجام دادیم و به پاسخ با اقدامات مناسب ادامه می دهیم. قرار دادن اینها در فهرست تحریم‌ها نشان دهنده گامی دیگر در ادامه تلاش‌های ما برای هدف قرار دادن شدید برنامه موشک بالستیک ایران و فعالیت‌های مربوط به تروریسم است.

 

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره توییت رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و این‌که آیا اقدامات مجازاتی گسترده دیگری وجود خواهد داشت و آیا گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد، گفت: من فکر می‌کنم یکی از حرف‌هایی که رئیس جمهور در جریان انتخابات و در زمان گذار و عهده دار شدن سمت ریاست جمهوری گفت، این بود که وی نمی خواهد گزینه‌های خود را بیان کند. رئیس‌جمهور معتقد است که می‌تواند گزینه موفقیت آمیزتری داشته باشد. بنابراین، من نمی‌خواهم به صورت مبسوط درباره آن صحبت کنم. فکر می‌کنم تحریم‌های جدید واقعا بیانگر موضع بسیار قوی علیه اقدامات ایران بود و بسیار روشن می‌سازد توافقی که قبلا به دست آمد به بهترین وجه در جهت منافع این کشور (آمریکا) نیست و رئیس‌جمهور ترامپ هر کاری را بتواند انجام خواهد داد تا اطمینان یابد ایران تحت کنترل باشد.

 

اسپایسر تصریح کرد: من بر این باورم که اعمال تحریم‌های جدید خود گویا است. رئیس جمهور روشن ساخت که این توافقی که به آن رسیدیم، توافقی بد است و ما به ایرانی‌ها امتیاز زیاد دادیم اما چیز کمی بدست آوردیم. من فکر می‌کنم وی به موضع سخت علیه ایران ادامه خواهد داد، کاری که در هشت سال گذشته انجام نشد. اقدامات امروز نشان می دهد ما تحریم‌ها را تسریع بخشیدیم و مثال دیگر از این است که ما تا چه اندازه موضع سخت خواهیم داشت.

 

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در پاسخ به انتقادات علیه آزمایش موشکی جدید در ایران گفت: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد، دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم.

 

رییس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در واکنش به ادعاها مبنی بر نقض قطعنامه 2231 گفت که همه طرف‌های برجام پیش‌تر اعلام کرده‌اند که موضوع برنامه موشکی ایران جزئی از برجام نیست و دولت‌های آمریکا و خزانه‌داری، آن را در گذشته اعلام کرده‌اند. در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد. در این قطعنامه اشاره شده است به موشک‌ بالستیکی که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ایران همان موقع هم اعلام کرد موشک‌های ما با قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند.

 

وی افزود: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی موشکی ما خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد.