دولت ترامپ فروش جنگنده «F- ۱۶» به بحرین را مجاز اعلام کرد


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ترامپ

دولت آمریکا فروش هواپیماهای جنگنده «F- ۱۶» را به بحرین مجاز اعلام کرد. طرح فروش این جنگنده‌ها در دولت پیشین تدوین شده بود ولی به دلیل مسائل و انتقادها از وضعیت حقوق بشر در بحرین، عملی نشده بود.

به گزارش  تسنیم  به  نقل از «رویترز»، یک منبع آگاه در کنگره آمریکا اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا کنگره را باخبر کرده‌است که قصد دارد برنامه فروش جنگنده‌ها «لاکهید مارتین F- 16» و قطعات و لوازم جانبی آن به بحرین را عملی کند.

 

وزارت خارجه آمریکا در سال گذشته در زمان دولت «باراک اوباما»، کنگره را از طرح حدود 5 میلیارد دلاری برای فروش جنگنده‌ها باخبر کرده بود.

 

«باب کورکر» رییس کمیته امور دفاعی مجلس سنای آمریکا، نیز روز دوشنبه خبر «تصویب» قراردادهای فروش جنگنده‌های آمریکایی به بحرین و نیز قطر و کویت را تایید کرده بود. قطر و کویت از 3 سال پیش تقاضای خرید را مطرح کرده بودند.

 

با این همه فروش «F- 16» به بحرین، به دلیل انتقادها از وضعیت حقوق بشر در آن کشور و گزارش‌ها در مورد بهبود نیافتن آن، عملی نشده بود.

 

یک منبع خبری در کنگره آمریکا که نامش فاش نشده است، می‌گوید دولت ترامپ قصد دارد مسائل حقوق بشر را از موضوع فروش هواپیماها جدا کند.

 

شرکت لاکهید مارتین هنوز به گزارش منتشرشده واکنشی نشان نداده ‌است. مقام‌های کنگره ایالات متحده نیز هنوز در مورد این‌که آیا ممکن است با فروش جنگنده‌ها، به‌دلیل مسائل حقوق بشری مخالفتی بکنند یا نه، اظهارنظری نکرده‌اند.