حسين انصاري راد : تنها راه پيشرفت حمايت از روحاني است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حسين انصاري راد

 هر چه به روزهاي پاياني سال و دو انتخابات پيش رو نزديك مي‌شويم جريان‌هاي سياسي كشور نيز بيشتر به تكاپو می‌افتند. در اين بين، ۲ اتفاق در سپهر سياست ايران بسياري از مسائل و معادلات را تغيير داد. از طرفي رحلت ناباورانه و جانگداز آیت‌ا...هاشمي‌رفسنجاني كه همه اقشار كشور و جريان‌هاي سياسي را در بهت و حيرت فرو برد و اكنون آنها در انديشه دوران پسا‌هاشمي هستند.

 

دلسوزان به اين موضوع مي‌انديشند كه چگونه در خلا استوانه صبر، استقامت و سياست بايد رفتار كرد و تصميم گرفت. از سوي ديگر وقوع حادثه پلاسكو، انتخابات آتي شوراي شهر تهران را تحت تاثير خود قرار داد و جامعه براي انتخابات آتي حساس‌تر شدند تا افرادي لايق، متخصص و كاردان را به شوراي شهر بفرستند. براي بررسي تحولات روز عرصه سياست ايران، «آرمان» با حجت‌الاسلام حسين انصاري راد، نماينده سابق مجلس، به گفت‌وگو پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

در مراسم تشییع آیت‌ا...هاشمي جمعيت بسیار زیادی حاضر بودند كه نمونه اين تشييع فقط در زمان تشييع پيكر امام مشاهده شد. تحليل شما درباره اين حضور چشمگير چيست؟ 

رحلت ايشان براي همه ناگهاني بود به ويژه براي آناني كه داراي اشتراكات عاطفي و سياسي با ايشان بودند و حتي اين حضور پرشمار و اعتقادي به برخي از مخالفان ايشان شوك عظيمي وارد كرد. بنده هم از رحلت آيت‌ا...‌هاشمي غافلگير و سخت متاثر شدم. بسيار هم متاسف شدم. وقتي نشريه ۹دي را ديدم كه فردي در آن، آیت‌ا...هاشمي را متهم كرده بود كه در گذشته به سازمان منافقين كمك كرده و اكنون نيز به اصحاب فتنه كمك مي‌كند، آن زمان احساس كردم به ايشان ستم مي‌شود، چرا كه در هر صورت ايشان به انقلاب و وطن خدمت مي‌كرد.

 

آیت‌ا...‌هاشمي پس از سال ۸۸ و در آخرين خطبه در نماز جمعه، كشور را به وحدت ملي و دوري و پرهيز از اختلاف دعوت كرد و به اين مشي تا روز آخر حياتشان ادامه دادند. ايشان با انقلاب عجين بود و مي‌توان اذعان داشت كه تاثير و ارتباطشان با انقلاب بعد از بنيانگذار جمهوري اسلامي، بي‌نظير بود. آیت‌ا...هاشمي در تمام حوادث و سرگذشت انقلاب حضور داشت و سنگ صبور بود. سياست‌ها و موضعگيري‌هاي ايشان پس از سال ۸۸ با خواست عموم مردم هماهنگ بود و از مطالبات عمومي حمايت مي‌كردند. آیت‌ا...هاشمی به آنچه از سوي احمدي‌نژاد و برخي ديگر انجام مي‌شد، انتقاد مي‌كرد كه اين انتقادات هم صحيح بود.

 

از سوي ديگر ايشان حقيقتا در شرايط فعلي كشور و مشكلات با آمريكا و عربستان استوانه‌اي قابل اتكا بود. آیت‌ا...‌هاشمي شخصيتي بود كه مي‌توانست از هر جهت با ارتباطي كه با مقام معظم رهبري و بسياري از محافل و شخصيت‌ها حفظ كرده بود، كمك و پشتيبان مناسبي براي نظام و مردم باشد. به هرحال خلا وجود ايشان در شرايط درگيري لفظي با آمريكا كه خدا نكند به جاي بيشتري بكشد، محسوس است اما بزرگان و ديپلمات‌هاي ما توانستند آن را با بزرگي و سرفرازي تمام كنند.

 

مردان عرصه ديپلماسي دولت يازدهم هم عملکرد خوب داشتند كه البته آیت‌ا...هاشمي هم به اين موضوع اشاره كردند. 

آقاي ظريف از پس رجزخواني‌ها و بدحسابي‌هاي آمريكا برخواهد آمد. خدا مي‌داند سرانجام آنچه ميان ايران و آمريكا است به كجا خواهد رسيد. اگر جنگي در منطقه صورت گيرد بي‌شك همه منطقه را فرا مي‌گيرد كه بيش از همه به آمريكا ضربه وارد مي‌شود. نيروها و نهادهاي مستقل در كشور بزرگ آمريكا قطعا اين حساب‌ها را ناديده نخواهند گرفت و نمي‌گذارند كار به جاهاي باريك كشيده شود. شك ندارم كه خردمندان و بزرگان كشور ما بهانه‌اي به دست آمريكا نخواهند داد و رجزخواني‌ها و اظهارات ترامپ و همراهان او را به صورت معتدل، آرام و در عين حال با صلابت و استحكام پاسخ مي‌دهند و راه مذاكره و گفت‌وگوي صلح‌آميز را كه مبناي قرآن مجيد با دشمنان است، باز خواهند گذاشت.

 

آيت‌ا...‌هاشمي در دوران حيات خود مكتب اعتدال را تقويت كرد. پيش‌بيني شما از آینده فضای سیاسی کشور چيست؟ 

خوشبختانه در ايران، نخبگان وطن پرست، مسئولان تعقل‌گرا و خردمندان كارساز براي همه مراحل و شرايط حضور دارند. اصولگرايان معتدل، عاقل و آزموده، و اصلاح‌طلبان حكيم و خردمند با پايگاهي عظيم كه تقريبا همه كشور را شامل مي‌شود و شخصيت محبوب، با فرهنگ و مشهوري مانند رئيس دولت اصلاحات دارند.

 

ايران شخصيت‌هاي ديگري نيز دارد كه اگرچه اكنون فرصت حضور ندارند اما اگر خطري براي كشور احساس كنند، همه گلايه‌ها را فراموش كرده و در جهت دفاع از كشور به عرصه مي‌آيند. اگر خداي نكرده خطري كشور را تهديد و چشم متجاوزي به خاك ايران باشد، همه افراد با هر گرايشي، يكدل و متحد به دفاع از كشور مي‌پردازند. ماجراجويان آن اندازه ناچيز هستند كه به حساب نمي‌ٱيند و كوچك‌ترين عملي از آنها سر نخواهد زد. ايران اكنون از قدرت نظامي مقتدري برخوردار و در نقاط مختلف جهان داراي دوستاني است كه مي‌توانند در شرايط مختلف به ايفاي نقش بپردازند.

 

در عين حال شعار و ديپلماسي بايد صلح، عدم خشونت و عدم جنگ باشد. جنگ براي همه بشريت خطرناك است و اين مولفه در فرهنگ اسلام تاجايي كه امكان صلح باشد، پذيرفته نيست. نبايد به دست ترامپ و همراهان او بهانه داد بلكه بايد از اروپا و كشورهاي صلح‌دوست استفاده كرد تا آمريكا و جنگ‌طلبان را از نظر سياسي و ديپلماسي شكست داد. ترامپ و همفكرانش نبايد مستمسكي براي فشار به ايران داشته باشند.

 

در طي مدتي كه دولت آقاي روحاني سر كار است خواسته‌های مردم چقدر تحقق پیدا کرد؟

 مطالبات ملت روشن است. اقتصاد در حال پيشرفت و رفاه شايسته، مديريت مطلوب در داخل و خارج مرز، حاكميت قانون، برخورد با نيروهاي تندرو و غير مسئول و صلح با جهان شعار آقاي روحاني بود و حل پرونده هسته‌اي و رفع تحريم‌ها هم لازم و ضروري بود كه گام‌هاي خوبي در اين راستا برداشته شد. بايد انصاف داشت و نبايد فراموش كرد دولت آقاي روحاني در موضوع حل مساله پرونده هسته‌اي و توافق برجام تلاش‌هاي زيادي داشت و همت بالايي به خرج داد كه تا حد زيادي هم موفق شد.

 

امروز توليد نفت به عنوان يكي از اركان اقتصاد ايران، در حد گذشته است. پول نفتي كه پيش از اين به ايران پرداخت نمي‌شد، اكنون پرداخت مي‌شود و گشايش بزرگي در ارتباط با اقتصاد جهان صورت گرفته است. آن تنگنا كه ايران را به سختي تحت فشار قرار داده بود و به سمتي مي‌رفت كه به يك بحران بزرگ تبديل شود، ديگر وجود ندارد. نگراني رژيم صهيونيستي، عربستان و جمهوريخواهان تندروی آمريكا اين است كه چرا آن فشارها ادامه پيدا نكرد و اين همان موضوعي است كه دولت اوباما را بر سر آن ملامت مي‌كنند.

 

امروز به صورت واضح مي‌خواهند تلافي آن دوره را داشته باشند و اگر بتوانند همان شرايط را براي ايران به وجود بياورند كه تصور مي‌كنم ديپلمات‌هاي خردمند ايراني اين اجازه را نخواهند داد. آمريكا، روسيه و چين هم كه طرف قرارداد برجام هستند كه به اين موضوع تن نخواهند داد. اگر ترامپ مي‌توانست به آساني برجام را به‌هم بزند، نخستين كاري كه مي‌كرد همين بود. نبايد بهانه‌اي به دست ترامپ داده شود كه برجام از سوي ايران به‌هم بخورد. سازمان ملل قطعنامه‌هاي گذشته را كه در دولت احمدي‌نژاد تصويب كرده بود، منتفي كرد و ايران را از ذيل بند ۷ كه مشكل آفرين بود، خارج كرد. به هر حال، زحمت، تلاش و مهارت ديپلمات‌هاي ايران در تصويب برجام همان موضوعي است كه دشمنان را ناراحت كرده است.

 

از اين‌رو امروز دنبال بهانه‌هاي ديگري هستند كه نبايد به دست آورند. دولت در تمام زمينه‌هاي مطالبات مردم به‌ويژه شعارهايي كه داده بود، تلاش كرد اما مشكلات نيز وجود دارد. ارثيه فرهنگي، سياسي و اقتصادي احمدي‌نژاد بسيار سنگين و شكننده بود و مخالفان داخلي برجام نيز دولت را تحت فشار قرار داده بودند. دولت واقعا در برخي موارد عذرهاي موجهي دارد كه پذيرفتني است و ملت به خوبي آن را مي‌داند. در حال حاضرتنها راه پيشرفت همين راهي است كه آقايان روحاني، ظريف و طيب‌نيا رفته‌اند و ملت خوب مي‌داند كه راه‌حل مشكلات از درون همين دولت مي‌گذرد. آقاي روحاني تنها انتخاب آينده براي رياست‌جمهوري است و تخريب‌هاي مخالفان وي نمي‌تواند تاثيري در اراده و تصميم ملت روشن و بيدار ايران داشته باشد.

 

در انتخابات پيش‌رو جامعتين چه رويكردي را اتخاذ خواهند كرد؟ 

سياست‌هاي جامعتين تغييري نداشته و آنها به همان روال گذشته عمل مي‌كنند كه از پايگاه معتبر و وسيعي در افكار عمومي برخوردار نيست و نمي‌تواند براي اصولگرايان كارساز باشد و آنها را از بن‌بستي كه ناشي از سياست‌هاي گذشته آنهاست، خارج كند. بنده تاثير قابل توجهي در حمايت جامعتين از اصولگرايان نمي‌بينم.

 

با توجه به شكل‌گيري گروه‌هاي جديد مانند جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي و تكثر احزاب و گروه‌هاي اصولگرا، استراتژي آنها در انتخابات پيش رو چه خواهد بود؟ 

من به اصولگرايان در مواردي كه اساس كار آنها بر تعبد به احكام مقدس اسلام است، احترام خاص مي‌گذارم اما گويا اصولگرايان اصل قانون اساسي و فرمايش امام كه بر اساس آن، در مقام اجتهاد و تصميم‌گيري در موضوعات سياسي زمان و مكان بايد در نظر گرفته شود را دقیق در نيافته‌اند. آنها مصلحت حاكم و كارشناسانه را آن طور كه در فتواي امام (ره) وجود دارد و در قانون اساسي آمده است، به درستي ادراک نكرده‌اند و مطالبات مردم در مقام اعمال سياست‌هاي اصولگرايان جايگاهي قوی ندارد.

 

آمدن احمدي‌نژاد و حمايت تمام و كمال اصولگرايان از او، شاهدي بر اين مدعاست که تا اصلاحي در اين موارد از سوي اصولگرايان انجام نشود، آنها از بن‌بست خارج نخواهند شد. اسم گروه‌بندي‌ها و احزاب مختلف، هرگز مردم روشن‌بين را به اشتباه نمي‌اندازد. اصلاح‌طلبان اكنون افكار عمومي را در اختيار دارند و بي‌شك در انتخاباتي كه رقيب از حربه غيراخلاقي استفاده نكند، در نگاه اول پيروز هستند.

 

اصلاح‌طلبان بايد در سياست‌هاي كلي خود بازنگري و هر كجا سياستي موجب نارضايتي مردم است، آن را اصلاح كنند و اگر توان اصلاح آن را ندارند، شفاف و روشن با مردم در ميان بگذارند. مشكلات سياسي كشور عدم اعمال قانون توام با علم و كارشناسي و شفافيت است. اين مقدار فسادي كه گفته مي‌شود مانند خوره همه بخش‌ها را مي‌خورد دقيقا از همينجاست. اميدوارم بزرگان سیاسی اجراي قانون توام با كارشناسي و شفافيت را سرلوحه كار خود قرار دهند.

 

با در نظر گرفتن عملكرد شهرداري در حادثه پلاسكو و... آيا معادلات به سمت اصلاح‌طلبان رقم خواهد خورد كه يك شوراي شهر و شهردار اصلاح‌طلب را شاهد باشيم؟ 

بنده به خدا پناه مي‌برم كه كسي يا گروهي را دست كم بگيرم و از ارزش آنها بكاهم، اما معتقدم اگر انتخابات خوبي برگزار شود، اصلاح‌طلبان فضا را مناسب ببينند و در انتخابات شركت كنند، قظعا پيروز خواهند بود. در انتخابات اسفند ۹۴ تهران با همه محدوديت‌هايي كه وجود داشت، حدود ۲۵نفر افراد ناشناخته تحت‌عنوان اصلاح‌طلب راي آوردند. اين معيار دقيق و مسلمي براي افكار عمومي است كه از ليست شناخته شده اصولگرايان عبور كردند و به اصلاح‌طلبان ناشناخته راي دادند. به قول معروف در خانه اگر كس است يك حرف بس است. اصولگرايان بايد سياست‌هاي خود را مورد بازنگري قرار دهند، به درستي مردم را دريابند و بر آن اساس سياست‌هاي خود را پي‌ريزي كنند. به فرموده امام آنچه مردم مي‌خواهند، حق است. از اين رو مردم خواهان صلح، رفاه، آزادي و قانون و اخلاق هستند.

 

جامعه به نقش ارزنده و جايگاه رفيع آیت‌ا...هاشمي واقف است. چرا سال‌هاي سال پروژه تخريب ایشان نتیجه عکس داد؟ 

از نيت صداوسيما و سايردستگاه‌ها بي‌اطلاعم اما موضوعي كه به مردم انگيزه مي‌دهد و آنها را به حركت وا مي‌دارد، هميشه منافعي است كه به‌دنبال آن هستند. منافع مادي يا معنوي، شخصي يا وطني و... . مردم، شخصیتي را از دست داده‌اند كه از منافع مادي و معنوي آنها حمايت مي‌كرد و از اين جهت مردم جاي آیت‌ا...‌هاشمي را خالي مي‌بينند.

 

«خداوند در بیان حق و باطل، حق را مانند آب و فلز دارای ثبات و باطل را همچون کف سیلاب و کف فلز محو شدنی می‌داند که کف به کناری می‌رود و نابود می‌شود، ولی آنچه به مردم سود می‌رساند و در زمین باقی می‌ماند، حق است.» اين قانون خدا و طبيعت است، قرآن مي‌ماند و گفته‌هاي بي‌فايده محو مي‌شود. پيامبر(ص) باقي است و دشمنان او محو مي‌شوند. حضرت علي (ع) و امام حسين (ع) مي‌مانند و از دشمنان‌شان جز نام زشت باقي نمي‌ماند. عمل صالح راخداوند به آسمان مي‌برد و مي‌ماند و عمل زشت از بين مي‌رود و بدنامي باقي مي‌گذارد.

 

دولت روحاني در اين چند ماهه مانده به پايان دوره خود، چه موضوعاتي را بايد در اولويت قراردهد تا براي دور بعد با دست پر به ميدان رقابت بيايد؟ 

دولت روحاني بايد آنچه را كه تحويل گرفته، آنچه را انجام داده و آنچه كه محقق نكرده است را به‌طور شفاف و در صداقت كامل با مردم در ميان بگذارد. آقاي روحاني بايد آنچه را كه مي‌خواهد در دور بعد انجام دهد را هم به جامعه بگويد. مردم بايد عنايت داشته باشند كه اگر اقدامات دولت روحاني نبود و به جاي او شخصي از جناح مقابل رئيس‌جمهور مي‌شد وضعيت كشور چگونه بود، به نظر مي‌رسد براي دور بعد بهترين گزينه روحاني است كه اصلاح‌طلبان بر آن اتفاق نظر دارند.

 

اخبار سیاسی  -  آرمان