نوستالژی دهه شصتی ها; چاق و لاغر به تلویزیون برمی گردند؟


دهه ۶۰ یادآور برنامه‌های کودک ماندگاری است؛ برنامه‌هایی که با ورود به دهه‌ی ۷۰ کم کم از تلویزیون رخت بستند. یکی از این برنامه‌ها «چاق و لاغر» بود که داستان دو کارآگاه عروسکی را به تصویر می‌کشید که به خیال خودشان مدام دنبال خراب کردن حال و هوای انقلاب بودند ولی همیشه خودشان ضایع می‌شدند و هیچ کاری نمی‌توانستند از پیش ببرند؛ مجموعه‌ای که چند سالی است تهیه‌کننده ساخت سری جدید آن را دنبال می‌کند، وعده‌هایی هم داده شد اما در نهایت محقق نشد.

 به گزارش دیباچه، علی اصغر آزادان پس از حدود ۲۶ سال، همچنان ابراز امیدواری می‌کند که سری جدید چاق و لاغر در تلویزیون ساخته شود.

 

آزادان این روزها به عنوان مشاور با سریال نوروزی «مرز خوشبختی» به کارگردانی حسین سهیلی زاده همکاری می‌کند.

اخبار فرهنگی,خبرهای  فرهنگی,چاق و لاغر

وقتی از او درباره‌ی ساخت سری جدید مجموعه «چاق و لاغر» که سال‌ها پیش‌ از این برای دهه فجر ساخته و تدارک دیده شده بود و قرار بود سری جدید آن ساخته شود، می‌پرسیم، اظهار می‌کند: پیش از این درباره ساخت این مجموعه با تلویزیون صحبت‌های جدی شده بود و در حال حاضر مشکلی برای ساخت آن نداریم و همیشه آماده هستیم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر قرار است بعد از ۲۷ سال سری جدی این مجموعه ساخته شود، باید با وسواس خاصی انجام شود که امیدوارم این وسواس جهت بهبود کیفیت سری جدید باشد.

 

این تهیه‌کننده همچنین یادآور می‌شود: خبرهایی درباره ساخت سری جدید این مجموعه مطرح شده است، اما با توجه به این که قطعی نیستند نمی‌توان آنها را اعلام کرد.

اخبار فرهنگی,خبرهای  فرهنگی,چاق و لاغر

این تهیه‌کننده در ادامه درباره شخصیت «ایکس ۶۲۵» در چاق و لاغر می‌گوید: کاری که ما در این مجموعه کردیم، کاراکتری به نام ایکس ۶۲۵ را معرفی کردیم که هنوز هم دوست دارم این شخصیت زنده شود؛ البته در سری اول مجموعه، «چاق و لاغر» وقتی به شکل عروسکی بودند ماموریت داشتند که جشن‌های دهه فجر کودکان را برهم بزنند اما با توجه به ویژگی‌های خاص خود موفق نمی‌شدند این جشن‌ها را برهم بزنند و همواره مورد غضب رییس بزرگ قرار می‌گرفتند. اما زمانی که در سری دوم شخصیت‌ها از حالت عروسکی درآمدند و تن‌پوش شدند ما یک مامور آدم‌آهنی به نام ایکس ۶۲۵ را معرفی کردیم و هنوز هم دوست دارم این کاراکتر زنده شود.

 

آزادان با یادآوری این‌که سری اول «چاق و لاغر» برای دهه فجر ساخته شد، توضیح می‌دهد: سری دوم این مجموعه سال ۶۸ برای ایام عید ساخته شد. اما به طور کلی پیدایش این مجموعه و شخصیت چاق و لاغر از دهه فجر بود.

 

آزادان سپس درباره همکاری‌اش با بیژن بیرنگ در مجموعه «چاق و لاغر» نیز یادآور می‌شود: با بیژن بیرنگ و مسعود رسام در سری اول مجموعه «چاق و لاغر» همکاری داشتیم و جنگ‌های دهه فجر را می ساختیم که آیتم‌هایی از جمله «زباله‌دان تاریخ» هم بخشی از آن محسوب می‌شد. آیتم‌های «چاق و لاغر» نیز از جمله قسمت‌های نمایشی این جنگ‌ها بودند.

 

این تهیه کننده در پاسخ به این‌که مجموعه چاق و لاغر در سری جدید چه تغییراتی خواهد داشت؟ اظهار می‌کند: در سری جدید قصه‌ها بروز خواهند بود چرا که سواد بصری کودک و نوجوان در حال حاضر خیلی بالاتر است. مهم زنده نگه داشتن شخصیت‌ها است اما با تعریف قصه‌های متفاوت.

 

علی‌اصغر آزادان در پایان درباره ساخت این مجموعه می‌گوید: ما دلمان می خواهد این مجموعه ساخته شود و پیش از این نیز قرار بود ساخته شود اما به مشکلات مالی برخوردیم. با توجه به این که شبکه امید و شبکه کودک و نوجوان راه‌اندازی شده است، باید فعال‌تر باشد و خوب است که مجموعه‌های نمایشی و دیگر آثار مناسب در این شبکه‌ها دیده شود.

 

«چاق و لاغر» نام مجموعه عروسکی است که در فاصله سال‌های ۶۵ تا ۶۹ از شبکه دو سیما پخش می‌شد. عروسک‌های «چاق و لاغر» دو کارآگاه خصوصی هستند که با بی‌عرضگی خود همواره سبب عصبانی شدن رییس بزرگ شده و باعث خنده می‌شوند. ماموریت اصلی این دو عروسک برهم زدن جشن‌های دهه فجر است اما چاق و لاغر به دلیل بی عرضگی‌شان موفق به انجام ماموریت خود نبودند و رییس بزرگ را کلافه می‌کردند.

 

سرانجام رییس بزرگ تصمیم می‌گیرد از دست این دو مامور خنگ خود خلاص شود و ربات ایکس۶۲۵ را به جای آنها سفارش دهد. در مجموعه «چاق و لاغر» همچنین نقش سعید که یک نوجوان مخترع و نابغه است را سعید شیخ‌زاده و ربات ایکس ۶۲۵ را افشین سنگ‌چاپ بازی می‌کنند.