کارمند وزارت خارجه آمریکا به همکاری با جاسوسان چینی متهم شد


اخباربین الملل  ,خبرهای  بین الملل , وزارت خارجه آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا اذعان کرد که یکی از کارمندان باسابقه وزارت امور خارجه را که به اطلاعات حساس دسترسی داشته به پنهان کردن تماس‌هایش با ماموران اطلاعاتی چین متهم کرده است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری بی.بی.سی، در شکایتی که وزارت دادگستری تنظیم کرده آمده است که کندس مری کلیبورن ۶۰ ساله ده ها هزار دلار هدیه دریافت کرده بود.این کارمند به کارشکنی در مسیر اقدامات حقوقی دولت و اظهارات کذب به پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) متهم شده است.

 

کلیبورن روز سه شنبه دستگیر شده و در دادگاه اظهار بی گناهی کرد.

 

کلیبورن در سال ۱۹۹۹ به استخدام وزارت خارجه آمریکا درآمد و در چند مقر دیپلماتیک خارجی از جمله در عراق، سودان و چین کار کرد.

 

وزارت دادگستری در بیانیه ای اعلام کرد که متهم وظیفه داشته هرگونه تماسی را با افراد مظنون به ارتباط داشتن با دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی گزارش دهد.

 

در این بیانیه آمده است: کلیبورن تماس های مکرر با دو مامور اطلاعاتی جمهوری خلق چین را گزارش نداد و این ماموران طی یک دوره پنج ساله ده‌ها هزار دلار هدیه و مزایا به کلیبورن و خانواده اش دادند.

 

وی به دریافت حدود ۲۵۰۰ دلار از یک مامور چینی در سال ۲۰۱۱ در ازای ارائه اطلاعاتی درباره سیاست اقتصادی آمریکا نسبت به چین متهم شده است.

 

در بیانیه وزارت دادگستری آمده است: کلیبورن که ادعا می‌شود مخفیانه به یکی از همدستان خود گفته که ماموران جمهوری خلق چین "جاسوس" هستند، به طور عامدانه محققان اداره سوءسابقه وزارت خارجه و اف بی آی را درباره تماس‌هایش با آن ماموران گمراه کرده است.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: پس از آنکه از وزارت خارجه و اف بی آی با کلیبورن تماس گرفته شد او به همدستان خود دستور داد تا شواهدی را که او را به ماموران چینی مرتبط می‌سازد، پاک کنند.

 

محاکمه وی در ۱۸ آوریل (29 فروردین) شروع خواهد شد.

 

حداکثر مجازات حبس برای مجرمانی که به کارشکنی در مسیر اقدامات حقوقی دولت محکوم می شوند ۲۰ سال زندان است. حداکثر مجازات برای اظهارات کذب به اف بی آی نیز ۵ سال حبس است.

 

این خبر درحالی منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش در چند روز آتی دیدار خواهند کرد.