آغاز برگزاری همه پرسی قانون اساسی ترکیه در خارج


اخباربین الملل,خبرهای بین الملل, ترکیه‌

شهروندان ترکیه‌ای ساکن خارج از این کشور امروز (دوشنبه) در همه پرسی مربوط به افزایش اختیارات ریاست جمهوری ترکیه و اصلاحات جدید قانون اساسی شرکت می‌کنند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار است همه پرسی مذکور در تاریخ 16 آوریل در داخل ترکیه برگزار شود و امروز رای گیری برای این همه پرسی در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی ترکیه و همچنین در هیات‌های دیپلماتیک این کشور در چند کشور اروپایی برای شهروندان ترکیه ای ساکن خارج آغاز شده است.

 

دولت ترکیه قرار است اصلاحات پیشنهادی خود برای افزایش اختیارات ریاست جمهوری و لغو پست نخست وزیری در این کشور را به موجب این همه پرسی به رای بگذارد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که مدت زیادی برای پیشبرد این طرح خود تلاش کرده استدلال کند که این طرح می‌تواند باعث تقویت کشورش از جهات مختلف شود. اما منتقدان نگران هستند که این اصلاحات قانونی اساسی باعث خواهد شد حجم بیش از حدی از قدرت بدون کنترل های لازم در دست رئیس جمهور قرار بگیرد. بالغ بر سه میلیون شهروند ترکیه ای در خارج از این کشور واجد شرایط شرکت در این همه پرسی هستند و تقریبا نیمی از این تعداد ساکن آلمان هستند.