چورکین: شورای امنیت، ایران را از آزمایش موشکی منع نکرده است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,چورکین

نماینده روسیه در سازمان ملل بار دیگر تصریح کرد که قطعنامه شورای امنیت آزمایش موشکی توسط ایران را ممنوع نکرده است.

به گزارش فارس، «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه تأکید کرد که هیچ ممنوعیتی برای آزمایش موشکی توسط ایران وجود ندارد.

 

آقای چورکین این اظهارات را در واکنش به موضع‌گیری‌های اخیر مقامات و رسانه‌های آمریکایی علیه آزمایش موشکی تازه ایران مطرح کرد.

 

واشنگتن هفته گذشته فهرستی از شرکت‌های ایرانی و خارجی را با ادعای ارتباط این مجموعه‌ها با برنامه موشکی ایران، تحریم‌ کرد.

 

نماینده روسیه در سازمان ملل که با شبکه «راشاتودی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «[در مورد] این سر و صدایی که در مورد شلیک موشک بالستیک توسط ایران به راه افتاده، واقعا از شنیدن اینکه حتی کارشناسان آمریکایی در مثلا "سی‌ان‌ان" در مورد شلیک موشک‌های بالستیک صحبت کرده و می‌گویند این نقض ممنوعیت شورای امنیت است، غافل‌گیر شده‌ام.»

 

وی افزود: «این ممنوعیت‌ها قبلا وجود داشتند، اما زمانی که توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دست آمد، برداشته شدند. حالا در وضعیتی هستیم که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در اسناد هم ثبت شده، از ایران "درخواست می‌کند" موشک‌های بالستیکی را آزمایش نکند که "برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند".»

 

ایران و روسیه و شمار زیادی از کارشناسان حقوقی تأکید دارند که بخشی موشکی قطعنامه 2231 شورای امنیت که توافق هسته‌ای یکی از ضمایم آن است، به دلیل استفاده از عبارت «درخواست می‌کند» به جای «نباید» که در قطعنامه قبلی آمده بود، الزام‌آور نیست. (جزئیات بیشتر)

 

آقای چورکین در این باره گفت: «این یک ممنوعیت نیست، بلکه تنها یک "درخواست" است، بنابراین شما چه از منظر فنی، چه حقوقی و چه سیاسی نمی‌توانید بگوئید که آن‌ها دارند قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کنند.»

 

وی افزود: «علاوه بر این، باید ثابت شود که این موشک خاص برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است. بنابراین به این سادگی هم نیست.»

 

جنگ یمن، جنگ فراموش‌شده

 

نماینده روسیه در سازمان ملل در بخش دیگری از این مصاحبه، یمن را «جنگ فراموش‌شده» توصیف کرد و گفت عربستان از ورود خبرنگاران و کمک‌های بشردوستانه به یمن جلوگیری می‌کند.

 

وی گفت: «جنگ یمن، جنگ فراموش شده است و تحت‌الشعاع سوریه قرار گرفته است.»

 

آقای چورکین با بیان اینکه عربستان اکنون اجازه سفر خبرنگاران بین‌المللی به یمن را نمی‌دهد، گفت در حال حاضر پوشش رسانه‌ای اندکی در مورد این بحران وجود دارد.

 

وی افزود: «در یمن یک فاجعه در جریان است و 20 میلیون نفر از مردم به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.»

 

به گفته این دیپلمات روس، عربستان با متهم کردن ایران به ارسال سلاح برای انقلابیون یمنی، یمن را به محاصره درآورده و به بهانه جلوگیری از ورود تسلیحات، «برای ارسال منابع غذایی به یمن هم موانع زیادی ایجاد کرده‌اند.»

 

آقای چورکین نسبت به تداوم روند فعلی هشدار داد و گفت با این وضعیت القاعده شبه جزیره هر روز بیش از پیش در حال قدرت گرفتن در یمن است.