ملانیا؛‌ نوری بر چهره خوفناک ترامپ!


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,ملانیا

 به بهانه آغاز به کار رسمی رئیس‌جمهور جدید آمریکا به بررسی نقاط افتراق بانوی اول این کشور با بانوان‌گذشته پرداخته  شده است

 ملانیا؛‌ نوری بر چهره خوفناک ترامپ!

 

در غروب یک جمعه زمستانی، محوطه کاخ سفید شاهد آمد و شد یک لیموزین مشکی رنگ غول پیکر و هلی کوپتری به رنگ سبز بود. دونالد ترامپ تاجر و شومن آمریکایی از خودرو لیموزین شخصی خود به قصد ورود به اقامتگاه جدیدش پیاده شد و باراک اوباما سوار بر هلی‌کوپترِ کاخ سفید، بر آسمان واشنگتن به پرواز درآمد.

 

ترامپ، همان شهاب سنگی که مجله اشپیگل او را در حال بلعیدن کره زمین به تصویر کشیده بود، رسما کار خود را در اتاق بیضی شکل کاخ سفید آغاز می کند. نکته جالب توجه در ارتباط با او این است که نه تنها حلقه‌های در هم تنیده زنجیر سیاست‌های درون مرزی و فرامرزی او با 44 رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده متمایز بوده که او از منظر شخصی نیز تفاوت‌های آشکاری با 44 مرد نخست پیشین آمریکا داشته که عناوین مسن ترین، ثروتمند ترین و کم تجربه ترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا؛ پیکره ای متفاوت از او تراشیده است.

 

اما آنچه در خصوص ترامپ به شدت رخ می نماید و او را متفاوت از سایرین نشان می دهد؛ همسر او ملانیاست که او نیز اینک عنوان بانوی نخست آمریکا را به دنبال خود یدک می کشد . برای ارائه توضیحات پیرامون ملانیا همواره می بایست از گذاره « برخلاف بانوان اول پیشین کاخ سفید » بهره برد چراکه ملانیا علیرغم بانوان نخست پیش از خود، نه به زبان انگلیسی سخن می گوید و نه دارای تحصیلات عالی است. او در نخستین اقدام خود در کاخ سفید دستور به ساخت سالنی مخصوص آرایش و فشن داده است! از همین رو، پیش بینی می شود که او تا سال 2021 بتواند عنوان ناکارآمد‌ترین بانوی نخست آمریکا را به دنبال خود یدک کشد اما خود ملانیا گفته که اصلی ترین هدفش به عنوان همسر رئیس جمهوری ایالات متحده آن است که به «کنترل رواج پرخاشگری» در میان جوانان بپردازد ، ازهمین روی از دنیای مد و فشن فاصله خواهد گرفت.

 

**دنیایی محصور در مد و فشن

صفحه ای که در وب سایت کاخ سفید به بانوی نخست آمریکا اختصاص دارد و تا جمعه ای که گذشت فعالیت‌های میشل اوباما پیش و پس از ایفای نقش بانوی اولی آمریکا را پوشش می داد، سه روزی است که تغییر ماهیت داده و به ملانیا ترامپ 46 ساله اختصاص یافته است. با مرور این صفحه می توان دریافت که نگارندگان مطالب مرتبط با ملانیای اسلوونیایی در یک تلاش مذبوحانه مترصد آن بوده اند تا ملانیایی را در معرض دید افکارعمومی به نمایش بگذارند که به دنیایی ورای مد و فشن می اندیشد.

 

اما با مطالعه سطور معرفی نامه ملانیا می توان دریافت که او نخستین بانوی آمریکاست که در عالم مد و فشن محصور شده و نمی تواند نقش یک سیاستمدار آمریکایی را بازی کند. این وب سایت او را مدلی معرفی کرده که حرفه مادلینگ(Modelling) را از سن 16 سالگی به طور رسمی آغاز کرده است. ملانیا تنها بانوی نخستی است که درسش را فدای کارش نموده و به خاطر دنبال کردن مادلینگ، دانشگاه «Ljubljana» اسلوونی را رها کرده و رهسپار هفته‌های مد پاریس و میلان شده است.

 

از مطالعه معرفی نامه رسمی‌ملانیا می‌توان دریافت که او یکی از مدل‌های موفق دنیای مد و فشن بوده است و بسیاری از طراحان و عکاسان مطرح دنیا همچون هلمات نیوتون (HelmuNewto- ) با او همکاری داشته اند. حضور در تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی نیز از جمله فعالیت‌های پیش از ازدواجش با رئیس جمهوری آمریکاست. گرایش او به هنر ، معماری و همین طور گوناگونی فرهنگ در نیویورک موجب نقل مکانش از اسلوونی به آمریکا شد.

 

در سال 2005 هنگامی‌که با دونالد ترامپ ازدواج کرد توانست به ریاست افتخاری کمپانی مارتا گراهام (Martha Graham) دربیاید. ریاست افتخاری کمپانی‌های مد و فشن مطرحی چون آمریکای قرمز نیز در کارنامه او دیده می‌شود. گفته می‌شود که ملانیا علاقه فراوانی به انجام کارهای به اصطلاح نیکوکارانه دارد. از همین رو در منهتن، قلب نیویورک یک موسسه خیریه راه اندازی کرده است. وب سایت کاخ سفید همچنین از ملانیا به عنوان یک کارآفرین نیز یاد نموده است، چراکه او در آوریل 2010 توانست مالک یکی از بزرگ ترین کلیسیون‌های جواهرات در دنیا شود. تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسانه‌ها از ملانیا به عنوان مدلی ثروتمند و موفق یاد می‌کردند اما 17 ماه است که دنیای ملانیا دچار تحول شده و آرای مردم آمریکا به همسرش معادلات سیاسی ایالات متحده و همینطور زندگی شخصی او را تغییر داده است.

 

ملانیا که تاپیش از حضور ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری، مصاحبه‌هایش در رسانه‌ها محدود به دنیای فشن و مد شده بود، در حین رقابت‌های انتخاباتی و همینطور پس از مراسم تحلیف همسرش سعی داشته تا رویکرد خود را کمی‌تغییر دهد . او در گفتگوی اخیر خود از نگرانی عمیقش پیرامون مسائلی که زنان و کودکان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند سخن گفته و اظهار داشته است که تمرکزش به عنوان بانوی نخست آمریکا بر روی مشکل افزایش پرخاشگری در میان جوانان آمریکایی است که او می‌خواهد راهکاری برای کنترل آن بیابد.

 

**زنی در سایه

«او مادری فوق العاده برای بارن 10 ساله و یک بانوی اول عالی خواهد بود.» این گذاره را دونالد ترامپ در مراسم پس از تحلیفش درخصوص همسر خود به زبان آورد. بسیاری از رسانه‌های مطرح آمریکایی بر این باورند که ظاهر و شخصیت مجذوب و محسور کننده ملانیا می‌تواند بسان نوری باشد که بر چهره خوفناک ترامپ می‌تابد. اما از قرار معلوم ملانیا می‌خواهد در سایه بماند.او زندگی مخفیانه را به حضور در مقابل فلش‌های دوربین ترجیح می‌دهد. او دوست دارد بیشتر یک مدل ممتاز بماند تا یک سیاست پیشه خشن!

 

اما حضور ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی اش و همینطور ورود او به کاخ سفید موجب شده است تا ملانیا از پستوهای« برج ترامپ» بیرون آید و در انظار عمومی‌ظاهر شود و حتی اگر نمی‌تواند به عنوان بانوی نخست آمریکا کار سیاسی انجام دهد، اندکی نمایش بازی کند.

 

بسیاری از رسانه‌های آمریکایی براین باورند که عدم تسلط ملانیا به زبان انگلیسی، عدم برخورداری از تحصیلات عالی و همینطور غیر آمریکایی بودن او موجب کاهش اعتماد به نفسش شده است. با این حال او در نخستین سخنرانی خود از عهده نمایش بازی کردن برنیامد و اقدام به یک سرقت ادبی کرد و بخشی از سخنرانی تبلیغاتی میشل اوباما در سال 2009 را کپی برداری نمود که البته این اولین دزدی ادبی ملانیا نبود و در سخنرانی بعدی خود نیز قسمتی از اظهارات مارلا میپلز همسر سابق ترامپ را کپی کرد و از پشت میکروفن آن‌ها را خواند. رسوایی حاصل از این سرقت‌های ادبی موجب شد تا ملانیا صفحه توییتر خود را ببندد و دیگر به سخنرانی نپردازد.

 

**می‌خواهد متفاوت باشد

ملانیا الگوهای یک بانوی نخست آمریکایی را در هم شکسته است چراکه نخستین بانوی اول غیر انگلیسی زبان است و دومین بانوی اول غیر آمریکایی است. نخستین بانوی اول آمریکا که به کشوری جز ایالات متحده تعلق داشت لوییزا آدامز (Louisa Adams) همسر بریتانیایی ششمین رئیس جمهوری آمریکا ، جان کویینسی (Joh- Quincy) بود. بسیاری می‌پنداشتند که ملانیا نخستین بانوی مدل آمریکایی است که به کاخ سفید ورود کرده اما برخلاف تصورها، ملانیا سومین آنهاست. پیش از وی، بتی فورد (Betty Ford) و پت نیکسون (PaNixon) نیز به پیشه مادلینگ مشغول بوده‌اند اما تمایزشان با ملانیا برخورداری از تحصیلات دانشگاهی بوده است. البته تمایز بانوی امروز کاخ سفید با سایرین، تسلط او به پنج زبان اسلوونیایی، آلمانی، فرانسوی، صربستانی و انگلیسی (به طور نسبی) است.

 

ملانیا از متفاوت بودنش لذت می‌برد. او در گفتگویی اظهار داشته است که کاخ سفید دیگر زنی چون من به خود نخواهد دید. او درصدد است تا این تمایز را به محل زندگی اش یعنی کاخ سفید نیز سرایت دهد. یکی از اقداماتی که می‌خواهد طی روزهای آتی انجام دهد آن است که معماری داخلی کاخ را که به سلیقه میشل اوباما از هنر مدرن اروپایی بهره برده بود، تغییر دهد و جای کتابخانه‌های بزرگ آراسته شده به وسیله میشل، از طلاها، تیتانیوم‌ها ، مرواریدها و ابزارهای گرانبهایش برای تزیین کاخ سفید استفاده کند.

 

**من یک زن قدرتمند هستم

پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید، ملانیا اولویت زندگی خود را پسر 10 ساله اش بارن دانست اما اظهار کرد که تحت هر شرایطی به ترامپ کمک خواهد کرد. اکنون که به کاخ سفید ورود کرده است، خواهی نخواهی قدم به دنیای سیاست گذاشته است اما با این حال موسسه نظر سنجی گالوپ پیش بینی کرده است که او در میان 44 بانوی نخست آمریکا ناکارآمدترین آنها خواهد بود. با این حال ترامپ معتقد است که ملانیا نقش به سزایی در تصمیمات سیاسی خواهد داشت، اما عده‌ای بر این باورند که او حتی ازپس اداره کردن کاخ سفید هم برنخواهد آمد و برخلاف نانسی ریگان که به تغییرات کارمندانی که در کاخ مورد علاقه ریگان نبودند، دست می‌زد، قدرتمند نخواهد بود، چه رسد به این که همچون میشل اوباما و هیلاری کلینتون به یک کنشگر سیاسی تبدیل شود.

 

با این حال ملانیا در باره خودش چنین گفته است که :« مردم از من می‌پرسند که چطور می‌خواهی در کاخ سفید به فعالیت بپردازی در حالی که شوهرت یک تاجر کم تجربه است و در مورد زنان، سخیف ترین عبارات جنسی را به کار برده است. آن‌ها به من می‌گویند بیچاره ملانیا! آنها از من یک زن ضعیف می‌سازند اما من به تمام مردم دنیا می‌گویم که شما من را نمی‌شناسید. من یک زن قدرتمند هستم . من می‌توانم همه چیز را کنترل کنم. لطفا به حال من تاسف نخورید.»

 

**اولویت‌های ملانیا

آنطور که مشخص است ملانیا علاقه چندانی به شبکه‌های اجتماعی ندارد، برخلاف شوهرش که از طریق شبکه اجتماعی توییتر دیدگاه‌های سیاسی اش را در معرض نمایش می‌گذارد. ملانیا معتقد است که شبکه‌های اجتماعی برای کودکان آسیب زا هستند از همین رو می‌خواهد به هنگام ورود به کاخ سفید ساز و کاری را تعبیه کند که به واسطه آن راه و رسم استفاده از شبکه‌های اجتماعی به کودکان آموخته شود . او در این باره می‌گوید:« من به شدت اثرات منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مشاهده می‌کنم. به عنوان بانوی نخست آمریکا برای رفع این مشکل و کمک به کودکان تلاش خواهم کرد.» از همین رو می‌توان استنتاج کرد که حداقل برروی کاغذ، اولویت دوم ملانیا به عنوان بانوی نخست آمریکا پس از کنترل پرخاشگری در میان جوانان آمریکایی، کنترل استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی است.

 

**اهداف بانوان نخست آمریکا

بانوی نخست ایالات متحده نقشی حیاتی در مشخص کردن لحن اداره ملی (کاخ سفید) بازی می‌کند. هرچند که این کار یک شغل رسمی‌نیست. بانوان نخست در طول تاریخ ایالات متحده سرگرمی‌آفریده‌اند، به عنوان مشاوران همسران‌شان خدمت کرده‌اند و روندهای مُد(Fashio- ) را پایه‌گذاری کرده‌اند. بسیاری از بانوان نخست، اهداف بخصوصی را با اشتیاق دنبال کرده‌اند. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به برخی از اهدافی که این بانوان نخست آمریکا گرامی‌داشته‌اند.

 

دالی مَدیسن Dolley Madiso- (۱۸۰۹-۱۸۱۷). در افسانه‌ها آمده رئیس جمهور وقت، زکری‌تیلور در مراسم خاکسپاری دالی مدیسن به وی با عنوان «بانوی نخست» اشاره کرد و اصطلاحی را که ما همچنان امروز به کار می‌بریم ابداع نمود. پیش از آنکه همسر دالی به سمت رئیس‌جمهور انتخاب شود، وی پیش‌خدمت رئیس‌جمهور تامس جفرسون، و بیوه بود. به عنوان بانوی نخست، مدیسون به خاطر مهمانی‌های پر زرق و برق و شخصیت قوی‌اش شناخته می‌شد. او پشتیبان شناخته‌شدهخیریه‌های فراوانی از قبیل نوانخانهایتام شهر واشنگتن که در سال ۱۸۱۵ برای کمک به کودکان فقیر بدون خانواده تاسیس شد، نیز بود.علاقهمدیسن در مراقبت از ایتام باعث الهام گرفتن عده زیادی از بانوان نخست شد تا خود را وقف کمک به جمعیت جوان کشور کنند.

 

مری تاد لینکلن Mary Todd Lincol- (۱۸۶۱-۱۸۶۵). مری تاد لینکلن در طول یکی از سخت‌ترین دوران تاریخ ایالات متحده به عنوان بانوی نخست خدمت کرد. در طول جنگ داخلی، او در فراهم نمودن مراقبت و خدمات به سربازان ارتش اتحادیه فعالیت داشت و به همراه رئیس جمهور آبراهام لینکلن از سربازان بازدید می‌کرد. او منابع انجمن رسیدگی به پناهجویان را سازماندهی می‌کرد، سازمانی که به بردگانی که به تازگی آزاد شده بودند و سربازان مجروح کمک می‌نمود. این فعالیت‌ها بدلیل رفتار غلط‌آمیز مری تاد در زمان فعالیتش به عنوان بانوی نخست و نیز بخاطر اندوه فراوانش پس از قتل لینکلن در ۱۸۶۵ در سایه قرار گرفت.

 

لوسی وب هِیز Lucy Webb (۱۸۷۷-۱۸۸۱): لوسی وب هیز به عنوان نخستین بانویی که دانش‌آموخته کالج بود، نقش یک الگوی ملی را برای تحصیلات زنان داشت. همسرش رئیس جمهور روثرفورد بی. هیز در تصمیمی‌بحث‌برانگیز مصرف نوشیدنی‌های الکلی را در برنامه‌های کاخ سفید ممنوع کرد؛ انتخابی که لوسی قاطعانه پشت آن ایستاد. او که بعدها لقب «لوسی لیمونادی» گرفت، هوادار پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی بود اما نمی‌خواست بطور رسمی‌با این منظور ارتباط داده شود. در عوض، او از بسیاری از مدارس شامل کالج آفریقایی‌تبارهای هَمتون و کالج ملی کر و لال‌های ملی در شهر واشنگتن بازدید می‌کرد تا تعهدش به تحصیلات برای همگان را نشان دهد. هیز به مراقبت از سربازان بازماندهجنگ‌های داخلی نیز باور داشت. او به تعدادی از آن‌ها کمک کرد تا به موقعیت‌هایی به عنوان کارکنان کاخ سفید دست یابند و بطور پی در پی از سربازان زخمی‌در آشیانه ملی سرباز در مریلند بازدید می‌نمود.

 

لو هِنری هووِر Lou Henry Hoover (۱۹۲۹-۱۹۳۳): لو هنری هوور، جهانگردی که در دانشگاه استنفورد زمین‌شناسی خوانده بود و در آنجا با همسر آینده‌اش، هِربرت‌هووِر، آشنا شده بود، از سنین جوانی دوستدار گشت و گذار بود. او در سال ۱۹۲۱ با خودروی خود از کالیفرنیا تا واشنگتن رانندگی کرد و با حمل وسایلش توسط قاطر در کوه‌های‌ سیِرانِوادا اردو زد. هوور شیفته ورزش و یکی از بنیادگذاران بنیاد ورزشی تازه‌کاران ملی بود. وی همچنین سال‌های زیادی یکی از رهبران فعال سازمان دختران پیشاهنگ آمریکا بود و پس از آنکه بانوی نخست شد، عنوان ریاست افتخاری آنجا را دریافت کرد. او با دعوت از آفریقایی‌تبارها برای بازدید از کاخ سفید و هواداری از حقوق برابر، جدایی‌طلبان را به چالش کشید. او تمامی‌زنان را تشویق می‌کرد تا فعال باشند، از طبیعت لذت ببرند و به دنبال تحصیلات باشند.

 

الِنور روزولت Eleanor Roosevel‌(۱۹۳۳-۱۹۴۵): النور روزولت یکی از محبوب‌ترین بانوان نخست قرن بیستم بود. وی فردی بود که در پی برابری حقوق برای همگان بود و نقش بانوی نخست را در دوران رکود اقتصادی بزرگ و دشوار دگرگون کرد. به عنوان فردی پیشرو در زمان خود، روزولت کارکنان خود را بکار گماشت، نشست‌های خبری برگزار نمود و به سرتاسر کشور و دنیا مسافرت کرد. وی رقیبی قدرتمند دربرابرجدایی‌طلبی و اعدام بود و بطور فعال برای برابری آفریقایی‌تبارها مبارزه می‌کرد. روزولت پس از دوره‌اش به عنوان بانوی اول، به تهیه منشور حقوق بشر سازمان ملل کمک کرد که وی را شخصیتی مهم در صحنه جهانی باقی گذاشت.

 

کلادیا جانسون Claudia Johnso- (۱۹۶۳-۱۹۶۹)معروف به «کفشدوزک»: پس از آنکه رئیس جمهور لیندون جانسون، برنامه جامع اجتماعی خود برای تجدید قوا در آمریکا را اعلام کرد، همسرش «کفشدوزک» جانسون کمپینی برای الهام بخشیدن به جامعه برای پاکسازی محلات و خیابان‌ها به راه انداخت. او استدلال می‌کرد که «زیباسازی» امری حیاتی است و چنانچه محیط‌های اطراف مردم پاک و سرزنده باشند، آن‌ها مشارکت‌کنندگان فعال‌تری در جوامع خود خواهند بود. هواداری وی به طرح زیباسازی خیابان‌هادر ۱۹۶۵ انجامید که محدودیت‌هایی را برای آگهی دادن در فضاهای خارجی قائل شد و بودجه پاکسازی خیابان‌ها را فراهم نمود.

 

بتی‌فورد Betty Ford (۱۹۷۴-۱۹۷۷): بتی‌فورد احتمالا بیش از هر چیز برای گشایش کلینیک ترک اعتیاد بتی فورد شناخته شده است چرا که او خود زمانی به الکل اعتیاد داشت و به این بیماری‌اش نیز اقرار کرد از همین روی برای کاهش این بدنامی‌کلینیک ترک اعتیاد بتی فورد را ایجاد کرد.

 

اما وی یکی از فعال‌ترین و صریح‌ترین بانوان نخست کشور نیز بود. در هنگام رسوایی واترگیت، او عهد کرد که کاخ سفید اسرار را پنهان نگه ندارد و اینکه او در تضمین این شفافیت به نوبه خودتلاشش را خواهد کرد. اندکی پس از آنکه همسرش جرالد فورد انتخاب شد، بتی به سرطان سینه مبتلا گشت. فورد بصورت عمومی‌درباره جراحی ماستکتومی‌او صحبت کرد تا به سایر زنان برای یادگیری درباره این بیماری انگیزه دهد. بتی بطور علنی به فرصت‌های برابر برای زنان معتقد بود، و خود را وقف ماده الحاقی حقوق برابر (RSA) کرده بود. با وجود انتقادها از جانب محافظه‌کاران، که برخی از آن‌ها وی را «غیر بانو» می‌خواندند، نظرسنجی‌های عمومی‌از موافقت بالا با وی در طول دوره‌اش به عنوان بانوی نخست حکایت داشتند.

 

نانسی‌ریگان Nansy Reaga- (۱۹۸۱-۱۹۸۹): هنگامی‌که دونالد ریگان به ریاست جمهوری برگزیده شد، بنظر می‌آمد کشور در حال واکنش به آزمایشگری‌های دهه‌های پیشین باشد. در سمت بانوی نخست، نام ننسی‌ ریگان تقریبا مترادف با کمپین «فقط بگو نه» در برابر سوءاستفاده از موادمخدر بود. در عین اینکه ننسی ریگان تاکیدی ملی بر خرده حاکمیت داشت، بر حل مسائل اجتماعی با بازگو کردن خطرات سوءاستفاده از موادمخدر و روابط پیش از ازدواج، بر جوامع اصرار می‌ورزید. او که برای سبک شفاف و رفتار بی‌پرده‌اش شناخته شده بود، درباره این مشکلات خطاب به کشورش سخن می‌گفت و افراد مشهور را برای کمک به خود در این راستا به خدمت می‌گرفت.

 

در آن زمان بانوی اول ریگان کشور را با حمایت‌های خود همراه نمود هرچند بعدها این رهیافت بخاطر سادگی بیش از اندازه نکوهیده شد.

 

هیلاری رادِم کلینتون Hillary Clinto- (۱۹۹۳-۲۰۰۱): هیلاری کلینتون به عنوان بانوی نخست نقش‌های بسیاری ایفا کرد. کلینتون انرژی خود را صرف طراحی سیستم درمانی بهتری نمود. هرچند این برنامه هرگز به مرحله عمل نرسید، او به دیده شدن مشکلات درمانی در سطح کشور کمک کرد. کلینتون همچنین در سمت عضو افتخاری کمیته حفاظت از گنجینه‌های آمریکا پشتیبان مصمم آموزش و حفاظت از گنجینه‌های تاریخی بود. این برنامه منابع و بودجه برای کمک به جوامع جهت نگهداری از اسناد، مکان‌ها و سازه‌های ارزشمند را فراهم می‌نمود. کلینتون همچنین به ثبت و حفاظت از سند سرود ملی ایالات متحده در موزه ملی اسمیذونین تاریخچه آمریکا کمک کرد. این سند تاریخی در حال حاضر در این موزه در شهر واشنگتن به نمایش گذاشته شده است.

 

میشل اوباما(Michelle Obama) یکی از فعال‌ترین بانوان روسای جمهوری آمریکا بوده است. او در طول عمر بانوی اولی خود بر آن بود که جوانان آمریکایی را متقاعد کند تا به آینده شان بیندیشند و اندکی از زمان حال فاصله بگیرند. او با برپایی موسساتی می‌خواست تا به جوانان انگیزه دهد که به دبیرستان بروند، آن را به اتمام برسانند و وارد دانشگاه شوند. او به شدت مصمم بود تا به جوانان آمریکایی اقتصاد بیاموزد. در سال 2015 میشل به سیاست « اجازه دهید دختران درس بخوانند» اوباما پیوست. سیاستی مبنی بر این که به دختران در سراسر جهان کمک شود تا به مدرسه بروند و تحصیلات خود را تا آخر به اتمام برسانند. برای اجرا کردن این سیاست میشل اوباما در یک سخنرانی به یادماندنی، تمامی‌کشورهای جهان را به کمک به تحصیل زنان جوان فاقد قدرت فراخواند و همچنین تجربیات شخصی و رویدادهایی که برای این دختران در حال رخ دادن در جهان است را بدون جرح و تعدیل تشریح کرد.

 

به عنوان بانوی نخست آمریکا، میشل روی مسائلی که به شدت تبدیل به دغدغه اش شده بودند، کار کرد: حمایت از خانواده‌های ارتش آمریکا، کمک به کودکانی که از نظر سلامت دچار مشکل بودند و تشویق جوانان آمریکایی که برای دست یابی به رویاهای واقعی شان تلاش کنند.

 

 اخبار  بین الملل  -  آفتاب  یزد