مختصری در مورد آموزش هنر نقاشی

از نظر جوانان ،هنرمند باید درست مثل یک دوربین عکاسی همه چیز را عیناً شبیه به خودش ترسیم کند .اما کودکان و خردسالان برعکس به نظر می رسد که بیشتر جذب رنگ ،نور،شکل می شوند تا شباحت به مدل.پژوهشی که در یکی از شهر های فرانسه انجام گرفته بود،نشان می داد که کودکان سنین 5الی 6ساله آثار نقاشان  معاثر را که غالباً انتزاعی هستند بسیار دوست دارند .در حالی که کودکان 7الی 8 ساله تابلوهای بدوی و 9ساله تا سنین بلوغ منظره  و صورت های واقع گرا را ترجیح می دهند. به گفته سوبس کودکان تا 9ساله به طرف رنگهای زنده کشیده  می شوند ولی پس از این سن ،زمینه های کمرنگ را ترجیح می دهند.به نظر می رسد نه تنها سن بلکه محیط نیز در ارجحیت دادن هنری کودکان موثر است.بنابرین میان کودکان و بزرگ سالان شیوه های مختلفی برای درک زیبایی در هنر وجود دارد .واین مسئله فقط به عوامل تکاملی بستگی ندارد. بلکه به تحت الشعاع بودن بیشتر بزرگسالان به فرهنگ عمومی هم مربوط است.کودک نیز به مرور که بزرگ می شود در وجود او تکامل حس زیبا شناسی در جهت خواستهای سیاق اجتماع پدید می آید.اگر به کودکان امکان شناخت محیط های گوناگون و کسب تجربه در جهات مختلف داده شود حس زیبا شناسی او تقویت خواهد شد. تمام این موضوع ها نشان می دهد که کودک چون دارای تجارب کمی است به شیوه مخصوص به خود ،در بیان اشکال مختلف هنری از آنها لذت ببرد که در محیط او وجود دارد .

رنگ ، آب ، نقاشی 

 

«آبرنگ» نام تکنیکی در نقاشی است. در این شیوه نقاشی، همنشینی آب و رنگ دانه ای حلال در آب به خلق اثر کمک می کنند. واژه «آبرنگ» در اصل به انواع مواد رنگی قابل حل در آب گفته می شود. مثلاً آبرنگ شفاف، آبرنگ مات یا گواش، رنگ کازئین و حتی رنگ های آکریلیک که همگی قابلیت حل شدن در آب را دارند. کار با این انواع مواد رنگی بسیار جذاب است. رنگ های قابل حل در آب امکانات بی شماری را در اختیار هر هنرمند خلاقی قرار می دهند که با ممارست و کسب تجربه می توان از این امکانات نهایت بهره را برد.

که کوچکترین اطلاعی از خط ما ندارند ، صفحات خوشنویسان ما را به قیمتهای گزاف میخرند و آنها را زینت خانه‌های اروپائی و آمریکائی خود می‌نمایند...

▪ چرا خارجیها بدون آنکه اطلاعی از زبان فارسی داشته باشند صفحات خوشنویسان ما را می‌خرند؟

 

سنگ ها به صدا در می آیند

 

منشأ سفالگری- باستانی‌ترین هنر بشر- به ده هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این هنر زیبا در واقع سر منشأ هنر تولید کاشی و سرامیک‌های امروزی است که در پی گذشت زمان با اختراع کوره و چرخ کوزه‌گری و رنگ‌آمیزی و لعاب‌کاری به شکل امروزی درآمده است. اولین کوره‌های پخت سفال ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح به وجود آمدند و آغاز لعابکاری نیز به ۵ هزار سال پیش بازمی‌گردد. بعد از اسلام ظروف سفالی و سرامیکی کم‌کم جایگزین ظروف فلزی شدند و صنعت سفال و کاشی به تدریج جایگاه تازه‌ای در ضدآب کردن دیوار حمام‌ها، حوض‌ها وحتی آرایش محراب مسجد‌ها یافت. امروز نیز کاشی‌های سرامیکی، سطوح مکان‌های بهداشتی در داخل منازل و بیمارستان‌ها را در برگرفته‌اند و به علت تنوع طرح و اندازه و مقاوم بودن‌شان در اکثر فضاهای عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاشی‌های دیواری برای حفظ بهداشت و رطوبت در آشپزخانه، محیط‌های بهداشتی و حمام و دست‌شویی استفاده می‌شود و از کاشی‌های کف به علت ضدسایش بودن و مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا در آشپزخانه حمام‌ها، آزمایشگاه‌ها و... بهره می‌گیرند...


 

مهارت مطالعه کودکان با کتاب هایتصویری

  

 

 فزاش مهارت های یادگیری و خواندن در کودکان گاهی برای والدین بسیار مشکل است. پدر و مادر فکر می کنند مهارتهای یادگیری و خواندن صفتی ارثی است و گام برداشتن در این راه به کودکان کمکی نمی کند. اما روانشناسان برای نیل به این هدف اهمیت خواندن کتاب های مصور را بیان می کنند و معتقدند که این کتاب ها آنچنان ارزشمندند که نه تنها برای خواندن و آموختن به بچه ها کمک می کند، بلکه دنیای تصور و تخیل کودکان را نیز پرورش می دهد.


از لحاظ تاریخی از کتاب های مصور برای آموختن ارزش ها به کودکان استفاده می شده است. پیامدهای رفتارهای خوب و بد اغلب در میان داستان ها هستند و اغلب رفتارهایی که هنجار یا نابهنجارند و ما دوست داریم که فرزندانمان آنها را انجام دهند یا ندهند در میان داستان های مصور و شخصیت های آن وجود دارد.


امروزه ، روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که کودکان برای شکل دادن دنیای خودشان توانایی هایی دارند. آنها یادآور می شوند که به واسطه خواندن کتاب های مصور، والدین می توانند کودکانشان را از وجود قدرتی در درونشان آگاه کنند که این قدرت توانایی شکل دادن و خلق دنیایی عمیقا دوست داشتنی را برای آنها دارد. در اغلب داستان های مصور به کودکان اهمیت مهربانی ، بخشش یا ارتباط و دوستی های عمیق آموزش داده می شود.


یکی دیگر از مزایای کتاب های مصور این است که بچه ها نیرویی پیدامی کنند تا بتوانند دنیا را از نظر افراد دیگر و یا از منظر اشیا ببینند. زمانی که کودک کتاب می خواند بخشی از داستان را نیز ناخواسته تجربه می کند و دنیا را از دید شخصی دیگر می بیند.


کتاب های مصور به کودکان این امکان را می دهد تا افکار جدیدشان را گسترش دهند و ابتکاراتی که در وجودشان به واسطه خواندن کتاب های تصویری ایجاد شده آنها را فراسوی محیط اطرافشان ببرد.

بچه ها در هر گروه سنی کتاب های مصور را دوست دارند و این وظیفه پدر و مادر است که این علاقه را در آنها پرورش دهند، اما متاسفانه اکثر والدین تمایلی به استفاده از کتاب های مصور برای کودکانشان ندارند، چراکه فکر می کنند اینگونه کتاب ها فاقد ارزش آموزشی برای کودکان است

  

 

درباره گرافیک شهری چه میدانید؟

گرافيك يا به تعبيري، ارتباط تصويري، شاخه اي فراگير از هنرهاي تجسمي است كه بيش از ساير هنرها همچون طراحي صنعتي، جلوهاي كاربردي دارد. اگرچه فرآيند شكل گيري گرافيك مانند ديگر گرايشهاي تجسمي، خلاقيت، مفهومگرايي و ساختار اصولمند تجسمي را به همراه دارد اما اين فرآيند، رهآورد ديگري را نيز لحاظ ميكند كه آن مخاطب است. يعني رهآوردي خلاق در ارائه مفاهيمي به مخاطبان، مبتني بر ساختار تجسمي، همانگونه كه ذكر شد. عنصر مخاطب، رويكرد گرافيك يا ارتباط تصويري را از ديگر هنرهاي تجسمي به هنرهاي كاربردي هدايت ميكند و اين تمايز در بسياري از موارد قابل مطالعه و توجه است. اگر در بحث شهرنشيني، نخستين دغدغه شهرسازي را ساخت مسكن و محل قرار و مكنت يافتن بدانيم، پس معماري چه نقشي را دنبال ميكند؟ شايد گفته شود ساختن مسكني مبتني بر ساختار اصول مند فني. اما در فرآيندي خلاق و مفهوم گرا.


 

  خلاقیت در طراحی

 

 

 

 

 

خلاقیت آن چیزی که همه طراحان گرافیک بدنبال آن هستند. آن چه که بیش از پارامترهای

دیگر تمایز ایجاد می کند و کار یکی را نسبت به دیگری بهتر می نماید.

خلاقیت نیز مانند بسیاری از مباحث دیگر آموختنی است کافی است شیوه های ایجاد آن را بدانید تمرین کنید و بکار گیرید. خواهید دید که پس از مطالعه این مقاله دید بهتری نسبت به جهان اطراف خواهید یافت.


ایده های ابتکاری و خلاقانه از تصاویر زیبای خیابانی 

 

 

هنرهای خیابانی در اصل به آثاری گفته می شود که توسط افراد در مکان های
عمومی طراحی و خلق می شوند و با آثار و طرح هایی که توسط دولت و یا متصدیان
یک شهر ایجاد و یا پشتیبانی می شوند متفاوت است. این آثار دارای سبک های
آزاد و مستقل هستند که شامل کار با مواد مختلف و سبک های منحصر به فرد
هستند که توسط هنرمندان خیابانی (هنرمندانی که طرح های دیواری می کشند) خلق
می شوند. هنرهای خیابانی در خیابان ها و اماکن عمومی که هر کسی می تواند
آن را ببیند و لذت ببرد طراحی و همان جا باقی می مانند و این یکی از مزایا و
محاسن این هنر است، بر خلاف سایر آثار که در یک موزه یا نمایشگاه مهر و
موم شده و تنها عده خاص و اندکی توانایی دیدن آنها را دارند.

طی سال ها این شکل از هنر توسط هنرمندانی دارای سبک های مختلف و در قالب ها
و اشکال متنوع از قبیل آثار هنری گرافیتی، استنسیل (شابلونی) و آثار
برچسبی پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظه ای کرده است. این پیشرفت جای این هنر
را میان سایر رشته های هنری باز کرده است. خلاقیت موجود در این آثار در
اشکال متعددی از قبیل توانایی کنترل مکان ها و فضاهای بزرگ از رنگ و

اینکه چگونه یک اثر با طبیعت، عناصر موجود در خیابان مثل ساختمان ها،
دیوارها، باغ ها و حتی مردم اطراف خود کنش و واکنش مناسب خواهد داشت.

این کنش و واکنش میان آثار خیابانی و عناصر اطراف آنها، به این هنر جلوه
خاصی می بخشد و اجازه می دهد این هنر در زندگی مردم نقش عمیق تری ایفا کند و
این وظیفه بسیار مهمی است چون هنر باید در خدمت روح بخشیدن به زندگی افراد
باشد. مجموعه ای که در زیر مشاهده می کنید شامل ایده های منحصر به فرد از
آثار خیابانی است که توسط طراحانی از سراسر دنیا آفریده شده اند 

 

 

 

 

 

چرا آموزش نقاشی برای کودکان لازماست؟

 

 نقاشی زبان کودکاناست.

 

 

نقاشی در ابتدا برای کودکان در حکم یک بازی است.شروع این بازی بسیار لذت بخش خواهد بود اما اگر این اشتیاق درست هدایت نشود،شعله هایش  خیلی زود خاموش خواهند شد.

یکی از مسائلی که در آموزش نقاشی  مهم بشمار می آید،تازه نگه داشتن این احساس است.ما به کودکان کمک می کنیم که در هر سنی که هستند با رویا ها بازی کنند و با رنگ ها آنها را به حقیقت تبدیل کنند.

تازه ماندن این حس است که اجازه می دهد خلق کنند.آنچه دنیای ما را از آنها جدا ساخته ممانعت ما از بازی با رویا هاست.

همه ی ما حداقل یکبار نقاشی کردن را تجربه کرده ایم. نقاشی با آبرنگ، مداد رنگی، مداد شمعی و حتی مداد سیاه هریک تجربه ی خاص خودش را دارد. خیلی هایمان هم در کلاس های نقاشی و طراحی شرکت کرده ایم، آن را ادامه داده ایم و یا نیمه راه رها کرده ایم. اما آنچه مهم است حس خوب نقاشی و آرامش خیالی است که هنگام استفاده از رنگ ها برای نقاشی مان به آن دست می یابیم.


 

معرفی سبک های هنری، امپرسیونیسم Impressionism و نئوامپرسیونیسم Neo-Impressionism




معرفی و آشنایی با سبک های مهم هنری،سبک امپرسیونیسم و نئوامپرسیونیسم

 

امپرسیونیسم Impressionism
امپرسیونیسم در لغت به معنای ، دریافت آنی، یا دریافت حسی است. در بهار 1874 گروهی از هنرمندان فرانسوی تحت نام انجمن هنرمندان گمنام گرد هم آمدند و یک استودیوی عکاسی (آتلیه نادار) را برای نمایش آثارشان اجاره کردند و در معرض دید عموم گذاشتند حدود هشت نمایشگاه گذاشتند که گوستاو کوربه دردومین نمایشگاه به آنان پیوست.

 

 

  سبک کوبيسم



لغت کوبيسم که در اين مقاله به کار رفته تنها نشان دهنده سوژه مورد بحث بوده و معنای لغوی آن يعنی حجم به هيچ وجه توضيح دهنده تحولی که در نقاشی به وقوع پيوست نيست. در اينجا هدف ارائه تعريفهای مختلف در اين زمينه نيست .از نظر ما پرداختن به نوعی از هنر که در چارچوب هنر تعريف شده نمی گنجد به خودی خود ارزشمند و لذت بخش است. حتی اگر ما در اين تلاش شکست بخوريم چيزی را از دست نداده ايم و تنها در مورد کاری سخن گفته ايم که مشتاقانه اوقات خود را وقف آن نموده ايم .

 

 

    سبک های معروف نقاشی 
سبک های نقاشی می توانند با روشهای بکارگیری و یا با توجه به جنبش هنری که بیشترین تطبیق را با مشخصات غالب و حاکمی که نقاشی نشان می دهد دارند، مشخص شوند. سبک های معروف عبارتند از: رئالیسم (واقع گرایی)
امپرسیونیسم (برداشت گرایی)
پوینتولیسم
هنر ابتدایی
کوبیسم (حجم گری)
مدرنیسم (نوگرایی)
آبستره (انتزاعی)
پست مدرنیسم (فرا نوین)
آوانگارد (پیشگام ، وابسته به مکتب های هنری نوین و غیر سنتی)
ساختار گرایی
کتاره سخت
گرافیكی
نقاشی اصیل ایرانی

تاریخچه نقاشی ایران 

تاريخچه ي نقاشي ايران: نقاشي ايران فاقد نقاشي هايي با پيشينه كهن است و از اين رو اظهار نظر در مورد آن مشكل است. نقاشي صفحات كتاب مانويان تنها نمونه قديمي نقاشي ايران است. مانويه را مي توان مخترع شيوه مينياتور يا فن تصوير كتب خطي در ايران دانست.

پست مدرنیسم 

پست مدرنیسم، (در فارسی: پسامدرنیته، پسانوگرایی، پساتجدد، مابعد تجدد) (به انگلیسی: Postmodernism) به سیر تحولات گسترده‌ای در نگرش انتقادی فلسفه، هنر،ادبیات و فرهنگ می‌گویند که از بطن نوگرایی (مدرنیته) و در واکنش به آن، و یا به عنوان جانشین آن پدید آمد.

 

 

با هنر مینیمال آشنا شویم

                              
 هنر مینیمال شاخه ای از هنرهای مختلف - بخصوص نقاشی و موسیقی - است که حدودآ از دهه 1960 بطور رسمی پای به عرصه هستی نهاد. در این سبک هنری، المانهای سازنده اثر تا حد ممکن به سمت المانهای پایه ای تنزل پیدا میکنند. در نظر داریم راجع به این سبک هنری در موسیقی صحبتی داشته باشیم اما برای درک بهتر، پیش از بحث ورود به بحث موسیقی، نگاهی داریم به این موضوع در سایر رشته های هنری.

هنر مینیمال از مهمترین حرکتهای هنری پس از جنگ جهانی دوم بشمار می آید که در آمریکا شکل گرفت و تاثیر بسیار زیادی در فعالیت های طراحان، معماران، موسیقیدانان، نقاشان، نویسندگان و ... گذارد.


روانشناسی رنگ 

کدام رنگ را دوستدارید

 

رنگها بر نیازهایروحی-روانی، شرایط یادگیری، کنترل رفتارهای خشمگینانه، احساسات، درمان افسردگی واختلالات یادگیری و سطح انرژی اثر دارند.رنگها در کنترل نبض، تپش قلب، فشار خون،اشتها و حتی خواب مفید هستند و همچنین در درمان بیماریهایی مثل میگرن، سرطان،اعتیاد و امراض پوستی و حتی تومورهای مغزی اثر دارند.رنگها در هر جا از دنیا و بهتناسب فرهنگ و عرف هر جامعه معانی متفاوت و حتی متضاد دارند.برای مثال سفید درکشوری مثل ایران نشان شادی، پاکدامنی است و برای مراسم جشن و عروسی استفاده می شود،در حالیکه در کشوری دیگر نشان روحانیت است و در مراسم عزاداری کاربرد دارد.شاید تابه حال از خودتان پرسیده باشید که چرا کشتی و یا هواپیمای سیاه نداریم؟و یا چرا هیچجعبه شکلاتی سبز نیست؟شاید در این مطلب جوابهایتان را پیداکنید.متأسفانه به دلیل جذابیت روانشناسی رنگها، این شاخه از علممورد سوء استفاده قرار گرفته است.در هر سایت، مجله، روزنامه و یاوبلاگی از اینمطالب زیاد دیده می شود ولی درست یا غلط بودنشان مشخص نیست.پروفسور لوشر ازدانشمندانی است که حدود بیست سال و اندی در این مورد تحقیق کرده است.حال بد نیست ازنظر این محقق در مورد روانشناسی رنگها برای بعضی از رنگهای پر طرفدار نگاهیبیاندازیم.

  ابتدا رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید ...

  

هنر انتزاعی

هنر مجرد، یا هنرانتزاعی (آبستره) به هنری اطلاق می شود که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و فقط از رنگ و فرم های تمثیلی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می گیرد. این اصطلاح در معنای وسیعش می‌تواند به هر نوع هنری اطلاق شود که اشیا و رخدادهای قابل شناخت را بازنمایی نمی‌کنند، ولی عموماً به آن گونه از آفرینش‌های هنر مدرن اطلاق می‌گردد که از هر گونه تقلید طبیعت یا شبیه‌سازی آن، به مفهوم مرسوم آن در هنر اروپایی، روی می‌گردانند 

تاریخچه

در ابتدای قرن بیستم این واژه بیشتر برای مکاتب هنری چون کوبیسم و فوتوریسم  بکار می رفت چراکه در اینگونه مکاتب طبیعت در صورت های ساده یا مبالغه شده - تنها تصوری از موضوع طبیعی اصلی - بیان می شد. در نقاشی های این گونه سبک ها هدف عموماً ضبط و روایت حقیقت اشیاء بود نه لزوما شکل ظاهری آنها. به گفتهٔ مورخان هنر مدرن،  نخستین نقاشی است که حدود سال ۱۹۱۰ نخستین نقاشی کاملاً غیر-بازنما را عرضه کرده است، و از آن پس، هنر انتزاعی مدرن در بسیاری از جنبش‌ها و مکاتب هنری مختلف پرورانده شده است]


مطالب مشابه :


مختصری در مورد آموزش هنر نقاشی

هنر برای هنر چهره ،سیاه قلم طراحی و به علت تنوع طرح و اندازه و مقاوم




تذهیب

سیاه قلم. فرزند هنر و اغلب تذکره‌ها فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمده‌است که این، برای




انگشتر فیروزه نیشابور نقره طرح شطرنجی سیاه قلم

انگشتر فیروزه نیشابور نقره طرح شطرنجی سیاه قلم بچه گانه جدیدترین کدهای موزیک برای




توصیه هایی برای بچه دار شدن

آپاندیسِ قلم توصیه هایی برای بچه دار (سیاه و سفید)




نقاشی سیاه قلم از بازیگران هالیوود

نقاشی سیاه قلم از بازیگران جـــمله برگزیده دوستان برای روز چرا ميگن بچه ننه




برچسب :