ابراهیم شیخی، قله نشینی عاشق با قامتی به بلندای خلنو

من و بهرام یغمایی، سه راه تهرانپارس، لواسان، فشم، زایگان و بالاخره بعد از 1 ساعت ماشیننوردی، 6:45 صبح روز جمعه 89/7/16 روستای زیبای لالان، متداولترین مسیر صعود به قله خلنو.

قله خلنو به ارتفاع ۴۳87 مترپس از دماوند مرتفعترین قله البرز مرکزی، در قلب البرز، منزوی و ناپیدا، دور از آباداییهای اطراف و مصون از جاده و انسانها و سرچشمه مهربان رودخانه های لار و لالان و وارنگه رود است.

ماشین را کنار پل سیمانی رودخانه لالان رها کردیم و در هوای خنک و دلچسب صبحگاهی، از میان باغهای روستا و در مسیر پاکوب و مشخصی در سمت چپ رودخانه به سمت تنگه پرابهتلالان در شمال رفتیم. در پای دیواره تنگه و کمی بالاتر بر سینه صخره ای اش جانپناههای طبیعی که در قسمتهایی سنگ چین شده اند برای شب مانی وجود دارد، چنین جانپناههایی در دیگر نقاط مسیر نیز هست، تنگه لالان بسیار زیبا و در زمستان  بهمن گیر و خطرناک است.

بعد از تنگه سه بار از رودخانه عبور کردیم و سرانجام از سمت راست رودخانه از مسیر پاکوب، در امتداد دره و به سوی قله برج، پیش رفتیم.

کمی بالاتر به مرز تاریکی و روشنایی رسیدیم. سایه ها به آرامی کوچ می کردند و به احترام آفتاب کلاه از سر بر داشتیم، ساعت 7:45 در وادی نور بودیم که دو شاهکار اهالی لالان را سمت چپ رودخانه زیارت کردیم، منبع آب سیمانی بزرگی که سالهاست بر بالای آبشار و کنار چشمه، آب شرب اهالی روستا را تأمین می کند و امامزاده ای که به تازگی کشف شده است! گویا سال گذشته پیرمردی از اهالی لالان خواب دیده در این مکان امامزاده ای خفته و به سرعت زیارتگاهی توسط اهالی در این مکان احداث گردیده است. جالب اینکه زمان برگشت باز هم همین مکان آوردگاه سایه و آفتاب بود، جنگ هر روزه ای که در آن خونی ریخته نمی شود و برنده ای ندارد!

هر چه نور بیشتر باشد سایه پررنگ تر است!

زیر نگاه تیغه های وحشی سرکچال در سمت چپمان مسیر را ادامه دادیم. ساعت 8 بعد از شیبی ملایم به کنار چشمه تلخ آب رسیدیم، چشمه ای گوگردی و تلخ مزه که دهانه و مسیر آن به رنگ قرمز درآمده است. جالب اینکه در نزدیکی چشمه تلخ آب چشمه های آب شیرین نیز وجود دارد. از ترکیب آب چشمه و ماست می توان دوغ گوارایی نوشید که نمی دانم مضر است یا نه!

گروهی در کنار چشمه اردو زده بودند.

ساعت 8:45 به آبشار لالان در ارتفاع 3600 متری رسیدیم، گروه دیگری شب را در این جا گذرانده بودند، گوسفند سرایی در شرق آبشار وجود دارد، 15 دقیقه در کنار چشمه گوسفندسرا صبحانه خوردیم و قمقمه ها را پر از آب کردیم.

از اینجا تا گردنه ورزا مسیر با شیب تند و در قسمتهایی شن اسکی است. دامداران محلی از این مسیر برای عبور دامهایشان به دشت لار استفاده می کنند، از سمت چپ رودخانه مسیر پاکوب مشخصی وجود دارد که این شیب و شن اسکی را دور می زند، به نظر طولانی تر است اما شیب خفته ای دارد و انرژی کمتری می برد، گروه 4 نفره ای که جلوتر از ما قصد صعود داشتند به دلیل حرکت از درون شن اسکی زمان و انرژی بیشتری را صرف کردند و از همانجا هم برگشتند.

ورزا به زبان طبری به معنای گاو جوان نر می باشد، به دلیل شباهتی که گردنه از دور به گاو نر دارد نامش ورزاست.

ساعت 9:50 به بالای گردنه ورزا رسیدیم. باد شدید و سردی می‌وزید و آفتاب هم توان چندانی برای گرم کردن نداشت.(بهتر است قبل از رسیدن به گردنه بادگیرها را بپوشید.)

از گردنه ورزا دو مسیر برای صعود به خلنو وجود دارد:

1- قله برج و تیغه های ژاندارک

2- ادامه مسیر مالرو به سمت دشت لار در سمت راست و دور زدن تیغه ها و صعود از یال خلنو

ما از مسیر دوم عازم قله شدیم.

از ساعت 10:30 تا 10:45 در پای یال خلنو و ابتدای دشت لار تجدید قوا کردیم.

مسیر پاکوب را ادامه دادیم و سرانجام ساعت 12 به قله رسیدیم.

Copy%20of%20DSC04523.JPGCopy%20of%20DSC04520.JPGCopy%20of%20DSC04531.JPG

نیم ساعت بر بالای قله بودیم، بادکنکها را باد کردیم و از دماوند گرفته تا علم کوه به قله های ریز و درشت سلام دادیم.

مسیر بازگشت را از شن اسکی در پیش گرفتیم و 16:10 به ماشین رسیدیم.

پی نوشت1:

8 سال پیش در در مسیر برگشت از خلنو بود که با این گروه آشنا شدم، در تمام مسیر خاطرات در پرواز بودند و دوستانم در کنار. به خلنو فکر می کردم، به این مهربان منزوی، به راه طی شده از تنگه تا قله کوه، به ابراهیم شیخی، قله نشینی عاشق با قامتی به بلندای خلنو.

پی نوشت2:

بهترين زمان صعود به قله خلنو از اواخر بهار تا اوایل پاییزه، زمستانش زيباست اما به دلیل حجم زياد برف، وجود بهمن، طوفانهاي زمستاني و فاصله دور از آبادی دشوار و خطرناکه.

موبایل در بسیاری از نقاط، حتی روی گردنه ورزا و قله آنتن میده.

آخرین چشمه مسیر در کنار آبشاره. از گردنه ورزا تا قله چشمه ای نیست.

در زمستان معمولا از سرکچال صعود می کنند و تجهيزات كامل مثل پوشاك مناسب فصل، چادر، كيسه خواب، چنگك و وسايل فني از ضروریاته و مسلما بايد با افراد باتجربه همراه با نقشه و راهنمای مسیر صعود کرد.

قله دماوند

کانون کوهنوردی فرهنگسرای بهمن - قله دماوند - از کوه بیاموز ، ایستادگی را و سکوت را و رو به

درباره GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی)

کانون کوهنوردی فرهنگسرای بهمن که gps به ما می دهد با ارتفاع موجود در نقشه ها و اطلس ها

نقشه های کامل فرهنگ سرای مهر جوان کرج - فاز2

برای دانلود نقشه های کامل فرهنگ سرای مهر جوان »بهمن ۱۳۹۰ »دی

فرهنگسرا چیست ؟

* فرهنگسرای بهمن. دانلود پروژه معماری , نقشه فرهنگسرا , ارسال شده توسط خانم ایلناز مهذب

ابراهیم شیخی، قله نشینی عاشق با قامتی به بلندای خلنو

کانون کوهنوردی فرهنگسرای بهمن - ابراهیم شیخی، قله نشینی عاشق با قامتی به بلندای خلنو - از