آموزش پايه ایی Reason - قسمت اول


6288499d0083.jpgتوليد اصوات موسيقي در دنياي امروز از يك پديده كاملا Instrumental تبديل به پديده ايي كاملا متفاوت نسبت به اسلاف خود شده است. از 1950 به بعد همواره بشر دغدغه توليد صداهاي جديد را داشته و با ظهور دنياي ديجيتال و به خصوص كامپيوتر وهمچنين ورود آن به دنياي موسيقي اين دغدغه تبديل به رقابتي شديد ميان آهنگسازان حرفه ايي شد.رقابتي كه شديدا تحت تاثير ابزارهاي مجازي قرار گرفت و همچنان بشر را به ژرفاي دنياي بي انتهاي امواج الكترومغناطيس مي برد.اين رقابت در دهه ي 70 ميلادي با ظهور فرهيختگان موسيقي مانند:Jean Michel Jarre ،Vangelis ،Old Field وTangerin Dream آغاز شد و اين مهم همچنان ادامه دارد.
من در اين جستار قصد دارم تا Reason ، يكي از نرم افزارهاي حرفه ايي در توليد موسيقي را معرفي كنم.اين معرفي در فصل اول7 بخش كلي خواهد داشت كه هر بخش به قسمتهاي كوچكتري تقسيم ميشود.در اين آموزشها سعي كرده ام تا حد ممكن در مورد اصطلاحات فني موسيقي توضيح داده ،تا عزيزاني كه به تازگي با اين نرم افزار آشنايي دارند به مشكلي بر نخورند. اميدوارم كه اين، خدمت كوچكي به جوانان ايران عزيز باشد.

در قسمت اول به پديده ايي كاملا جديد در Reason 4.0 مي پردازم.

Thor بخش اول- قسمت اول:
اسيلاتورOscillator :

Thor يك سينتي سايزر(تركيب كننده)پلي سونيك(چند صدايي)،پديده ايي كاملا جديد در Reason 4.0 مي باشد.اين سينتي سايزر قدرتمند ابزارهاي زيادي براي ارائه دارد و هر كدام ميتوانند هم به صورت مستقل و هم به صورت وابسته در خدمت آهنگساز باشند.برخي از اين ابزارها عبارتند از:

* 3 اسلات اسيلاتور
* 6 نوع اسيلاتور متنوع
* 3 اسلات مختلف فيلتر
* 4 نوع فيلتر متفاوت
* مسيري براي برنامه ريزي(Build in Routing Scheme )
* 2 عدد LFO (Low Frequncy Oscillator )
* محلي براي توليد تاخير(Delay ) و كوردهاي(‍Chord ) استريو
* يك پروگرامر براي توليد نويز
* يك Sequencer (وسيله ايي براي ايجاد توالي و تسلسل )

36143756568322766956.jpg

reasonthor.jpg

البته اينها تنها خلاصه ايي از امكانت Thor بود كه از نظر گذرانديد.اين سينتي سايزر قدرتمند هنوز واقعا بزرگ است و براي گذراندن بخشهاي مختلف آن بايد از 6 بخش ديگر عبور كنيد. در بخش اول ما به ميان اسيلاتورهاي مختلف آن مي رويم و سپس مي آموزيم كه آنها چه كار مي كنند.

پس از باز كردن Reason ، در منوي نرم افزار،در قسمت Create ،Thor polysonic synthesizer را انتخاب مي كنيم.در اين قسمت من به يكي از Patchهاي مستقر در Thor مراجعه مي كنم كه آنها به صورت پايه روي Clean Thor Patch وجود دارند.(شما ميتوانيد با Right click روي Thor ، Initialize Patch را انتخاب كنيد)تنها چيزي كه ما مي خواهيم يك اسيلاتور آنالوگ در اسلات 1 و يك Low Pass Ladder Filter است. در اينجا خواهيم ديد كه Low Pass Ladder Filter چگونه Bypass(برداشتن هر گونه فيلتري)مي شود.اين به اين معني است كه همه ي صداهاي توليدي به وسيله اين اسيلاتور پاك مي شوند و هيچ گونه فيتتر يا افكتي روي آنها اعمال نمي شود.

6 نوع اسيلاتور مختلف در Thor وجود داره:
Analog ،Wavetable ،Phase Modulation ،FM Pair ،Multi Oscillator و Noise

هر اسيلاتور يك الگوريتم پايه ايي معين براي توليد صدا دارد.اجازه بديد به ميان تك تك اونا برويم:
1-1:آنالوگ اسيلاتور 4 تنظيم متفاوت دارد: Saw, Square, Triangle and Sinus .هر كدام از اينها به شكلي خاص روي اصوات آنالوگ موثرند. شايد بتوان گفت كه آنالوگ مادر تمام اصوات ديجيتال است.آنها ميتوانند اصواتي بسيار موزون و همچنين منحصر به فرد با شند كه به وسيله اين دو ميتوان به چگونگي و كيفيت صدا پي برد. اغلب افرادي كه به كيبردها متكي اند فكر مي كنند كه آنهايي كه با سمپلهاي از قبل آماده شده كار مي كنند شيره ي صداهاي آنالوگ را كشيده اند و با آن اصوات طلسم شده اند و هيچ خلاقيتي در آفرينش صدا ندارند!!!

به هر حال… 
اجازه بديد كه چند تا از clean based analogue رو نشون بدم:
(فايلها مخصوص Reason هستن و قابل دانلود)

اونا رو ميتونيد از طريق لينكهاي زير دانلود كنيد:
http://www.4shared.com/file/171172533/8b6b152/1_1_analogue_saw.html

http://www.4shared.com/file/171173750/7cddf465/1_1_analogue_sine.html
http://www.4shared.com/file/171174343/661104fb/1_1_analogue_square.html
http://www.4shared.com/file/171175208/2cd11525/1_1_analogue_triangle.html

اغلب اصوات آنالوگ كه مي شنويد از نوع پيش رونده هستند.يعني آنها clean analogue sound هستند.اگر چه اختلاف زيادي در استفاده نوع آنالوگ كه به آن Square ميگن وجود داره. موج چهار گوش ياsquare wave(دومين انتخاب در اسيلاتور آنالوگ) قابل ويرايش و تنظيمه كه به اون PW‌ يا (Pulse Waveform)مي گويند.

1-1-1 :تنظيمات PW :
با داشتن نوع آنالوگ ميتوان موج مربعي(square wave ) رو تحريك كرد و دستگيره PW رو تا مقدار 64 جلو ببريد(تا وسط).شكل موج صدايي شبيه موج مربعي هارمونيك ميشه.(مانند همين رو شما تو Malstrom يا Subtractor ميتونيد ببينيد.)اگر چه با تنظيم PW،قالب مربعي تغيير پيدا مي كنه،كه اين وابسته به اينه كه دكمه تنظيم رو چقدر به هر طرف بچرخونيد.

حال اين تغييرات رو كه ايجاد كرديم ببينيم:
لينكهاي دانلود:
http://www.4shared.com/file/171715230/503ed869/1_1_2_analogue_square_middle_p.html
http://www.4shared.com/file/171715872/d7cbf997/1_1_2_analogue_square_high_pw.html

يك نكته ايي كه شما بايد به آن توجه داشته باشيد تنظيمات پايين PW است.چون صداهاي آن با وقتي كه اون رو بالا مي بريد مشابه هست.البته اين مورد تاثير زيادي نداره. همينطور شما ميتونيد در استفاده از دو Square Wave ،تنظيمات PW رو به كار ببريد اما تنظيمات آنها يك در ميان عوض خواهد شد. (نكته:براي استفاده از دومين اسيلاتور،روي برآمدگي شماره 2 كليك كنيد كه به اون Filter1‌مي گويند. اين گيره كه دومين اسيلاتور براي ميكس نهايي مورد استفاده قرار مي گيره كه در مورد ويژگيها و مسير يابي اون در بخش دوم به تفصيل صحبت خواهيم كرد.)

خوب ببينيم نمونه كار ما با دو اسيلاتور چطوريه:
http://www.4shared.com/file/171716992/5a3f11c0/1_1_2_analogue_square_2_differ.html

در نمونه آخري چه اتفاقي افتاد،موقعي كه از دو تا صداي مربعي استفاده كرديم؟وقتي كه از مخلوطي از دو تنظيم با حالات منحصر به فرد خودش استفاده كرديم؟كداميك مي توانند يك صداي مربعي واقعي ايجاد كنند؟يه كلك رشتي وجود داره براي اينكه بتونيد يه صداي كاملا ديناميك درست كنيد.در مثال زير من به شما اينو ميگم.اما توضيح چگونگي اش رو در بخش پنجم در قسمت يعني Programmer كردن به شما خواهم گفت.

ميتونيد دانلودش كنيد:
http://www.4shared.com/file/171716421/281a0ae2/1_1_2_analogue_square_2_pw_lfo.html

نكته ايي كه در اين مثال وجود داره، استفاده از تغغيرات PW هست.كداميك باعث توليد صداي مربعي ميشه.و بدين گونه صداي منحصر به فردي براي هر تك نتي كه آغاز آهنگ ايجاد ميشه. در مجموع اصوات آنالوگ مادر تمام اصوات ديجيتال هستند.اونا پايه 4 نوع شكل موجي متنوع هستند:
Saw، Square ، Triangle و Sine .استفاده از اصوات آنالوگ ممكن ساده به نظر بياد.اما قدرت سينتي سايزر هاي آنالوگ رو دست كم نگيرين.اونا از دهه ي 60 ميلادي تا الان دارن استفاده مي شن.

پايان قسمت اول
براي عزيزاني كه شايد نتونستن به خوبي آموزشو ببينن يا موقع ارسال من شايد جا به جا شده اين فايل PDFش:

g1201.gifPart-1 Section-1g1201.gif



مطالب مشابه :


دانلود انيميشن دكتر استرنج با كيفيت 720p

دانلود انيميشن لاك پشت هاي نينجا فصل دانلود تورنت سونيك ايكس به زبان انگليسي ; بخش دوم.




دانلود انيميشن تن تن راز اسب شاخ دار 2011

دانلود انيميشن لاك پشت هاي نينجا فصل دانلود تورنت سونيك ايكس به زبان انگليسي ; بخش دوم .




برنامه‌هاي متنوع تلويزيون براي تابستان كودكان

به خاطر امتحانات بچه‌ها و امتحانات اميرمحمد متوقف مي‌شود و در فصل سونيك » ساير قسمت




پایان خوب 350 میلیونی «من نفرت انگیز ۲»

عجايب هاي سونيك این فیلم موفق فصل تابستان امسال در حالی در قسمت دوم به مبارزه علیه آدم




آموزش پايه ایی Reason - قسمت اول

از نرم افزارهاي حرفه ايي در توليد موسيقي را معرفي كنم.اين معرفي در فصل سونيك (چند صدايي




نگاهی به مقاله توهین آمیز 17 دی ماه سال 56 روزنامه اطلاعات به امام خمینی

مطالبی درمورد اجتماعی و تاریخ و جغرافیا - نگاهی به مقاله توهین آمیز 17 دی ماه سال 56 روزنامه




دید کلی درباره لایه ازن

آنها دريافتند كه پرواز هواپيماهاى سوپر سونيك كه در در نيمه دوم به فصل سال




برچسب :