خبرهای خوبی درباره حضور بانوان در راه است/ بارها متهم شده‌ایم


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دبیر فدراسیون والیبال با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حضور بانوان در سالن به هنگام برگزاری لیگ جهانی گفت: در این باره داورزنی مذاکرات خوبی داشته و خبرهای خوبی در راه است.

محمود افشاردوست در گفتگو با مهر، در خصوص مسایل مختلف والیبال ایران در عرصه باشگاهی و ملی پاسخگوی سوالات بود. متن این گفتگو به شرح زیر است:

*به نظر می‌رسد بعد از حاشیه‌سازی در بازی‌های لیگ برتر، موضوع دوپینگ هم به والیبال رسوخ کرده است؟
- محمود افشاردوست: این موضوعی بوده که در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است. البته به طور غیر رسمی به ما هم گفته‌اند اما باید همه چیز جنبه رسمی پیدا کند. یکی از بازیکنان لیگ برتر مرتکب دوپینگ شده که چون در برخی رسانه‌ها عنوان شده بود وی عضو تیم ملی است من هم تاکید کردم که اینگونه نبوده و بازیکن یاد شده ملی‌پوش نیست. بهرحال این بازیکن باید برود توضیح بدهد و طبق قوانین تا زمانی که حکم رسمی وی صادر نشود ما هم در این باره اظهار نظری نخواهیم کرد.

* مسئولان باشگاه شهرداری ارومیه همچنان حواشی فینال لیگ برتر را پیگری می‌کنند. آیا فدراسیون به این اعتراض‌ها واکنش تازه‌ای خواهد داشت؟
ما واکنشی نداریم. حدود یک ربع بعد از برگزاری دیدار فینال گذشته بود که آن اتفاقات در سالن رخ داد. آقای داورزنی در این باره حتی به مجلس هم رفت و برای نمایندگان محترم مجلس توضیحاتی را ارایه کرد. من البته در مجلس حضور نداشتم ولی موضوع کاملا مشخص است.

* اما آنها مدعی هستند که از طریق فدراسیون جهانی والیبال ماجرا را پیگری خواهند کرد؟
- من نمی‌دانم که پیگیری این مسایل از FIVB چه شرایطی دارد. شاید این روش از نظر آنها خوب است ولی با توجه به مستنداتی که در وجود دارد و توضیحات یگان ویژه این مسایل حل شده است. توقعات ما این است که هر موضوع داخلی را در داخل کشور حل کنیم نه اینکه هر اتفاق رخ بدهد برویم خارج از ایران دنبال آن باشیم.

* تصمیم فدراسیون برای برگزاری تک دیدار فینال در تهران با توجه به اینکه پیکان یک پای فینال بوده این شائبه را به دنبال داشته که فدراسیون نیم نگاهی به قهرمانی تیم پیکان داشته است؟
- از روزی که من دبیر فدراسیون شده‌ام تا الان بارها متهم شده‌ایم که از تیمی جانبداری کرده‌ایم. هر زمان که اتفاقی رخ می‌دهد ما را به جانبداری متهم کرده‌اند. این صحبت‌ها تازگی ندارد و همیشه وجود دارد. به نظرم بهتر است ما به جای این مسایل حاشیه‌ای به مسایل فنی هم بپردازیم. یک سال کاله قهرمان لیگ برتر شده بود و یک سال هم متین در تک بازی فینال برنده شد ولی از این حرف و حدیث وجود نداشت. شهرداری ارومیه می‌توانست فینال را ۳ بر یک ببرد یا حتی در ست پنجم ۸ بر ۵ پیش بود ولی نتیجه را واگذار کرد.

* این اتفاقات در طول فصل هم وجود داشت و به نظر می‌رسد والیبال هم به سمت حاشیه گام برداشته است؟
- ما از این اتفاقات بسیار ناراحت هستیم. والیبال یک ورزش خانوادگی و دانشگاهی است و نباید چنین مسایلی به آن وارد شود. البته به شدت مقابل حاشیه سازان ایستادگی خواهیم کرد تا فضای پاک والیبال را سالم نگه داریم. امیدوارم که از این پس تماشاگران هر تیمی فقط به تشویق تیم خود بپردازند و از این مسایل خبری نباشد.

* تیم ملی ب در تورنمنت ساری به میدان خواهد رفت. کواچ در هدایت این تیم هم نقش دارد؟
- کواچ به همراه تیم ملی ب در ساری حضور پیدا نمی‌کند اما تیم ب را زیر نظر دارد و فیلم بازی‌های آن را نگاه می‌کند و مورد آنالیز قرار می‌دهد.

* لیگ جهانی در راه است و به طور حتم شرایط برگزاری آن در تهران با حساسیت‌های خاصی همراه خواهد بود؟
- ما روز شنبه جلسه‌ای در فدراسیون خواهیم داشت تا به همه مسایل رسیدگی کنیم. دو سال در لیگ جهانی شرکت کردیم و حالا استرس کمتری برای برگزاری آن داریم. تجربیات مان بیشتر از قبل شده است. کارهای اولیه انجام گرفته و نامه نگاری کردیم که سالن ۱۲ هزار نفری را از اوایل خرداد تحویل بگیریم. کفپوش سالن را عوض خواهیم کرد تا از همان کفپوش استاندارد سال گذشته استفاده کنیم. در بخش زیرساخت‌ها باید تغییراتی را در سالن ایجاد کنیم تا کاملا با استاندارد کامل FIVB حرکت کنیم.

* سال گذشته مشکلاتی برای حق پخش تلویزیونی مسابقات وجود داشت آیا این بار برطرف شده است؟
- پارسال با حمایت دولت، وزارت ورزش و صداوسیما کارها خوب پیش رفت. دستور داده شد که یک واحد سیار برای پخش HD مسابقات در اختیار صدا و سیما قرار گیرد. این مسایل الزاماتی است که وجود دارند و مشکلی بابت آنها وجود ندارد. ما با شرکت خارجی برای پخش تلویزیونی مذاکره نداشتیم و صدا و سیما پخش بازی‌ها را بر عهده دارد.

* مشکل دریافت پاداش سال گذشته لیگ جهانی به ایران چه زمانی حل خواهد شد؟
- هنوز هم با FIVB در حال مذاکره هستیم. ما بحثی در این باره با صدا و سیما نداریم.

* اما به خاطر عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی از طرف صدا و سیما این پاداش به فدراسیون ایران پرداخت نشده است؟
- صدا و سیما خودش با FIVB مذاکره می‌کند. من دقیقا از رقم دقیق حق پخش باخبر نیستم ولی احتمالا ۳۵۰ هزار دلار است. ما با صدا و سیما تعامل خوبی داریم و مشکلی از این بابت نیست.

* چرا مثل فدراسیون فوتبال اقدام نمی‌کنید که از طریق واسطه یا سفارت این پاداش‌ها را دریافت کنید؟
- بهرحال مشکل ترانسفر پول هم وجود دارد. ما مثل آنها وارد نشده‌ایم و اگر از طریق سفارت هم اقدام کنیم و این پول‌ها را دریافت کنیم آنوقت برای خروج از فرودگاه و انتقال آن به تهران مشکلاتی وجود دارد.

* با توجه به اینکه قهرمان المپیک، قهرمان لیگ جهانی ۲۰۱۴ و قهرمان جهان در سال ۲۰۱۴ در گروه ایران حضور دارند چقدر شانس صعود به مرحله نهایی را برای تیم ملی قایل هستید؟
- فکر می‌کنم شانس صعود ما اندازه سه تیم دیگر است. ما دو سال با تجربه‌تر از قبل شده‌ایم ولی مقابل حریفانی قرار می‌گیریم که قهرمانی این مسابقات را کسب کرده‌اند و مدعی اصلی قهرمانی هستند. ما بازی‌های سختی در لیگ جهانی ۲۰۱۵ داریم و سطح توقعات را باید با واقعیت‌ها تطبیق دهیم. تمام تلاش ما این است که به جمع شش تیم برتر مرحله نهایی راه یابیم.

* حضور بانوان در سالن مسابقات به کجا رسید؟
- آقای داورزنی پیگیر این موضوع است. در این باره به جمع بندی‌های خوبی هم رسیده‌اند. در این باره خبرهای خوبی در راه است. ما توانایی این را داریم که با کمک دوستان و دستگاه‌های مربوطه همه الزامات لیگ جهانی را انجام دهیم و مسابقات را آنطور که زیبنده نام ایران است برگزار کنیم.

* بعد از اینکه باشگاه زنیت کازان قرارداد متئو اندرسون و لئون را تمدید کرده، شایعاتی در خصوص جدایی معروف از این تیم به گوش می رسد. به نظر شما معروف به لیگ ایران باز می گردد؟
- من با معروف صحبت نکردم ولی او آنقدر توانایی دارد که با یک ترانسفر خوب به مسئولان زنیت ثابت کند که در تمدید قرارداد دیگر خارجی‌‍ها دچار اشتباه شده‌اند. معروف یکی از بهترین پاسورهای دنیاست و در همه تیم‌های مطرح دنیا می‌تواند توانمندی‌های خود را ثابت کند.
اخبار ورزشی - مهر