بایدها و نبایدهای بدنسازی بانوان - ورزش آکا - مزایای بدنسازی بانوان

 بایدها و نبایدهای بدنسازی بانوان

«داروهای بدنسازی خیلی باحالن.یکی از بچه های کلاسمون که از منم ریزه تر بود در عرض دو سه هفته هیکلی به هم زد که بیا و ببین!واسه همین منم می خوام استفاده کنم...

مزایای بدنسازی بانوان , بدنسازی بانوان با دارو , بدنسازی بانوان برای چاق شدن

مزایای بدنسازی بانوان

البته قیمتشون خیلی گرونه اما به استفادش می ارزه!» این ها را مینا اکبری می گوید،دختر17 ساله ای که به دلیل ریزه بودن، کمتر از سنش به نظر می رسد.او در حالی که معجون شیرموز پسته و عسل را با چشمانی بسته سر می کشد و از طعم نوشیدنی به قول خودش اشتها آور چهره اش را در هم می کشد، می گوید که برای رسیدن به هیکل ایده آلش حدود2 ماه است که به یک باشگاه بدنسازی در غرب تهران می آید.

"قد بلند،شونه هایی عضلانی با ماهیچه هایی ورزیده و کشیده،کمری باریک و سینه های برجسته خوش فرم،باسنی پر با پاهای کشیده."این تصویر زن خوش هیکلی است که در ذهن مینانقش بسته. مینا برای خوش هیکل شدن هرروز تمرین می کند و رژیم غذایی خاصی دارد اما می گوید هیچ چیز مثل داروهای بدنسازی نمی تواند به خوش هیکل شدن آدم کمک کند:«مربی مان گفته اگر از داروهای بدنسازی استفاده کنی در عرض مدت کوتاهی می توانی به نتیجه دلخواهت برسی!» این تنها مینا نیست که دوست دارد هیکلی زیبا و خوش فرم داشته باشد.


خوش هیکل بودن دغدغه اصلی بسیاری از زنان و دختران جوان ایرانی است. آمارها نشان می دهد که 60 درصد زنان در ایران از وضعیت ظاهریشان راضی نیستند و ورزش را تنها به دلیل رسیدن به اندام ایده آلشان انجام می دهند، در میان این 60 درصد 80 درصد حاضرند از هر راهی برای رسیدن به اندامی زیبا استفاده کنند. اکثر زنان ایرانی برای رسیدن به فرم ایده آلشان راهی کلاس های بدنسازی می شوند. هرچند که رفتن به کلاس های بدنسازی موجب می شود تا برای مدت کوتاهی از زندگی ماشینی و یکنواختشان نجات پیدا کنند اما آنچه موجب نگرانی کارشناسان این رشته می شود، استفاده انها از ساده ترین و راحت ترین راهها برای به دست آوردن اندامی زیبا و عضلانی است.

بسیاری از آنها علاوه بر به کارگیری وسایل و امکانات غیراستاندارد و برنامه های غلط و رژیم های سخت تن به استفاده از داروهای شیمیایی هم می دهند که نه تنها باعث برآورده شدن آرزوی آنها نمی شود بلکه عوارض زیادی را در پی دارد.

دکتر زیبا رنجبر (متخصص تغذیه ) در گفت و گو با شیرزنان در این خصوص می گوید: «متاسفانه در اغلب باشگاهها به جاى توجه به سلامت ى افراد مراجعه کننده، زیبایى اندام آنها را مورد توجه قرار مى دهند. من شنیده ام که خیلی ها به افراد قول می دهند که در کوتاه ترین زمان به فرم ایده آلشان می رسند.در بسیاری از این کلاس ها به زنان می گویند که از داروهای استفاده کنند که خوش هیکل تر شوند. دختران و زنان جوان باید آگاه باشند و بدانند که استفاده از این داروها سبب عوارضى نظیر ایجاد مشکل در زمینه بارورى، اختلالات گوارشى و همچنین بروز مشکلات اعصاب و روان می شود.»

وی معتقد است:«تا دیروز فقط بحث رژیم های بی پایه و اساس بود اما تازگی ها استفاده از این داروهای شیمیایی هم اضافه شده که به مراتب از رژیم های غلط خطرناک تر است و عوارض بدتری دارد.»

خوش هیکل ها اعتماد به نفس بیشتری دارند!

سارا مقدم، مدیر یکی از باشگاههای بدنسازی درشمال تهران است و در طول روز با زنان زیادی سروکار دارد که آرزوی خوش هیکل شدن دارند. وی معتقد است، خوش هیکل شدن باعث می شود اعتماد به نفس افراد بیشتر شود. آنها که هیکل متناسب تری دارند، اعتماد به نفسشان هم بیشتر است. سارا ادعا می کند که در باشگاه تحت نظارتش هیچ دارویی برای خوش هیکل شدن به مراجعه کنندگان توصیه نمی شود و تا چندی پیش نمی دانسته که زنان هم مانند مردان از این داروها استفاده می کنند.

عوارض بدنسازی برای دختران , عوارض بدنسازی در زنان , نکات بدن سازی بانوان

بدنسازی بانوان با دارو


او می گوید که از بسیاری از مراجعه کنندگانش شنیده که در بسیاری از باشگاههای بدنسازی این داروها توصیه می شود: «شنیدم که در این کلاس ها به زنان توصیه می کنند از داروهای نیروزا و داوهای استروئیدی استفاده کنند. خیلی از مراجعه کنندگان می گویند مدیران برخی باشگاهها مدعی هستند که این داروها خاصیت معجزه آسایی دارد و می تواند درعرض مدت کوتاهی آدم را خوش هیکل کند!»

پایین و بالای شهر فرقی نمی کند

در یکی از کوچه های بن بست میدان پیروزی تابلوی کلاس بدنسازی بانوان خودنمایی می کند. به جای در، پرده ای سفید رنگ زده اند که از فرط کثیفی به طوسی چرک می زند. روی پرده هم مقوای سفید رنگ بزرگی قرار دارد که بر روی آن با ماژیک قهوه ای نوشته اند: "ورود آقایان ممنوع!" این جمله که بر روی در تمامی باشگاههای بدنسازی زنانه وجود دارد، به شما یادآوری می کند که محیط کاملا زنانه است. به محض ورود با آینه ای قدی مواجه می شوید که گروهی خانم مقابل آن مشغول تمرینند. اکثرا چاق هستند و در میانشان چندتایی دختر جوان ریزه هم دیده می شود که به گفته ی نیره (مربی بدنساز باشگاه) برای چاق شدن آمده اند.

نیره از آن دسته مربیانی است که معتقدند استفاده از داروهای شیمیایی می تواند کمک زیادی به خوش هیکل شدن افراد کنند. وقتی درباره استفاده از داروهای شیمیایی و رژیم های غلط از نیره می پرسیم می گوید: «پایین و بالای شهر هیچ فرقی نمی کند. الان دیگه اکثر دخترها که به کلاس های بدنسازی می آیند، دارو مصرف می کنند.» نیره معتقد است اگر استفاده از این داروها ضرر دارد، به جای گیردادن به مسوولان باشگاههای بدنسازی باید جلوی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این داروها را گرفت: «اگر این داروها در کلاس های بدنسازی هم عرضه نشود، تعداد فروشگاههای عرضه این داروها آنقدر زیاد شده که به راحتی می توان تهیه کرد. خودتان نگاه کنید. هر محله ای که می روید یکی-دوتا از این فروشگاهها وجود دارد. تازه کافیه بروید ناصرخسرو طرف محله عربا. آنقدر فروشنده غیرمجاز وجود دارد که حد و حساب ندارد. اگر واقعا مشکلی دارند چرا جلوی این فروشگاها را نمی گیرند.»

باید نظارت باشد

دکتر على طاهرى (دبیر کمیته مبارزه با دوپینگ ایران) معتقد است که مربیان پرورش اندام ایران بى آنکه از عوارض مکمل هاى دوپینگ آگاهى داشته باشند، براى شاگردانشان این مکمل ها را تجویز مى کنند؛ اتفاقى که باعث مى شود تا همه ساله بسیارى از جوانان ایرانى نا آگاهانه در خطر ابتلا به بسیارى از بیمارى هاى خطرناک عصبى، قلبى و عروقى، جنسى و حتى در مواردى، مرگ ناگهانى، قرار بگیرند: «اغلب جوانان استفاده از مکمل های غذایی را با داروهای موجود در بازار اشتباه می گیرند. این در حالی است که بحث دارو با مکمل های غذایی جداست. کراتین و پروتئین مکمل های غذای رایجی هستند که ورزشکاران حرفه ای و تازه کار مصرف می کنند. مارک های زیادی در بازار وجود دارد که به تمام آنها نمی شود اطمینان کرد و اصولاً ورزشکاران مبتدی نباید از این مکمل ها استفاده کنند. از ویتامین ها می شود استفاده کرد ولی برای مصرف پروتئین و کراتین باید با پزشک متخصص مشورت کرد. ضمناً باید بگویم که مکمل ها نباید جانشین غذا شوند.»
طاهری اضافه می کند: «همانطور که مرسوم است، در هر بازاری که متقاضی زیاد شد، عده ای سودجو نیز وجود دارند که با توجه به عدم شناخت کافی خریدار از آن کالا اقدام به تولید و توزیع کالای نامرغوب و تقلبی می کنند که این امر علاوه بر اینکه به سلامت ی جسمی و روانی مصرف کننده ضرر می زند، بازار را به نوعی با عدم اطمینان روبه رو می کند. هیچ گاه نباید بدون دستور متخصص این رشته اقدام به خرید و مصرف بکنند؛ زیرا عوارض ناشی از آن بسیار وخیم خواهد بود.»

دکتر محمد شهیدی (متخصص تغذیه ) معتقد است: «متاسفانه هیچ نظارت درستی بر روی داروهای نیروزا نمی شود و قانون و تبصره ای هم در این ارتباط وجود ندارد. در این میان آمار مصرف کنندگان دختر هم افزایش پیدا کرده است. تا دیروز دخترها برای خوش هیکل شدن تنها به رژیم های سخت پناه می بردند اما حالا استفاده آنها از این قرص ها هم زیاد شده است. باید فکری به حال این پدیده خطرناک کرد. متاسفانه داروهایى مثل آمپول هاى ناندرولون هم خیلى راحت در اختیار جوانان قرار مى گیرد. هم داروخانه ها و هم باشگاه ها این آمپول ها را به سادگى در اختیار ورزشکاران قرار مى دهند. بر اساس قوانین این داروها باید با تجویز پزشک و توسط داروخانه ها به فروش برسند اما در عمل شاهد هستیم که این آمپول ها و مکمل ها بى آنکه نظارتى بر مکانیسم توزیع شان باشد به سادگى در اختیار متقاضیان قرار مى گیرد."

او اضافه می کند :«متاسفانه هیچ اقدام عملى براى مبارزه با توزیع مکمل ها میان جوانان صورت نگرفته است.» او معتقد است که رواج این مکمل ها میان جوانان حتى خطرناک تر از دوپینگ ورزشکاران حرفه اى است: "هدف اصلى ورزش، سلامت بدن است و سازمان تربیت بدنى متولى. باید هرچه زودتر جلوی رواج این پدیده خطرناک را گرفت

منبع:همشهری آنلاین
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


بدنسازی بانوان برای چاق شدن , عوارض بدنسازی برای دختران