نوصیه های ورزشی، چند توصیه مهم برای بهتر ورزش کردن - ورزش آکا - نکات ورزشی مهم

در این بخش از سایت برگزیده ها توصیه های مهم ورزشی را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

ورزش - ورزش کشتی - چند توصیه مهم برای بهتر ورزش کردن

مى توان افراد سالمى را که به ورزش مى پردازند، به دو دسته تقسیم کرد: یکى ورزشکاران حرفه اى و دیگرى افرادى که به طور غیر حرفه اى فعالیت هاى ورزشى را انجام مى دهند. گروه دوم، آمادگى جسمانى را در متناسب بودن یا توانائى انجام راحت یک کار مى دانند؛ آمادگى به معنى توانائى انجام یک کار فیزیکى است. بالا بردن سطح استقامت، سرعت، قدرت، انعطاف پذیرى و سلامت ، هدف اصلى این افراد از انجام ورزش مى باشد.
اینکه ورزش برای سلامت جسم و روح انسان فواید بسیاری دارد غیر قابل انکار است و همه مردم به نوبه خود با فواید مختلف و متنوع ان اشنایی دارند . علاقه به سلامت ی ،نشاط،طراوت وهمچنین تخلیه انرژی در وجود انسان ها یافت میشود و همین دلیل میتواند برای انجام فعالیت ورزشی ، تحرک و شرکت در برنامه های ورزشی کافی باشد.

نکات ورزشی مهم , توصیه های ورزشی

نکات ورزشی مهم

توصیه های ورزشی

اما بعضا به دلیل اشنا نبودن با قوانین ورزش کردن دچار اسیب شده و از ورزش رو گردان میشوند.
حال فقط برای یک برنامه ورزشی ساده چند توصیه مهم را در نظر گرفته ایم که خواندن ان و به کار بستن این موارد به سلامت بیشتر کمک میکند.
قبل از ورزش:
۱) اگر برنامه ورزشی شما قرار است در ساعات اولیه صبح باشد حداقل یک ونیم ساعت زودتر از لحظه اغاز ورزش از خواب بیدار شوید تا عضلات شما زمان کافی برای اماده شدن و بیدار شدن را داشته باشند .
۲) قبل از اینکه ورزش کردن را اغاز کنید خصوصا اگر زمان ان صبح باشد حتما کمی اب،شیر یا ابمیوه تازه بنوشید تا به رفع غلظت خون شما در ساعات اولیه صبح کمک کند.
۳) حرکات کششی و نرمشی را حداقل به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید حتی اگر برنامه ورزشی شما یک پیاده روی مختصر باشد
۴) اگر میخواهید بعد از صبحانه ورزش کنید حداقل یک ساعت فاصله زمانی بین صبحانه واغاز ورزش را رعایت کنید، به دلیل اینکه در این مدت خون اطراف معده تجمع میکند تا به هضم سریعتر وراحتتر غذا کمک کند اما برای ورزش کردن شما به حضور خون در عضلات نیاز دارید و این دوگانگی به نفع شما نیست.
۵) باتوجه به وضعیت هوا وفصلی که در ان به سر میبریم لباس مناسب با هوا را به تن کنید وحتما از لوازم ورزشی مرغوب استفاده کنید چه بسا که استفاده از لباس و لوازم ورزشی غیر استاندارد بیشتر برای سلامت انسان ضرر داشته باشد.
۶) البته در این قسمت به استفاده از کفش ورزشی مناسب و مرغوب توصیه اکید می شود زیرا پا قلب دوم است.
در حین ورزش کردن:
۱) در حین ورزش کردن آب بخورید البته در تمام طول ورزش می توانید آب بخورید اما جرعه جرعه و کم کم تا اندازه ای که فقط گلویی تازه کرده باشید و بدن هم دچار کم آبی نشود البته مقدار آن می تواند به دمای هوا هم بستگی داشته باشد.
۲) در حین ورزش به فعل و انفعالات بدن دقت کنید دردهای عضلانی اگر در حد مختصر باشد اشکالی ندارد زیرا به خاطر انجام حرکات ورزشی است ولی اگر این دردها به سوزش در عضلات تبدیل شود خطرناک بوده و بایستی جدی گرفته شود چون ممکن است عضلات دچار پارگی های ریز شده باشد.
۳) دردهای مفصلی را در حین ورزش کردن جدی بگیرید در شرایطی که شما در حین انجام حرکات ورزشی در مفاصل مختلف بدن احساس درد و ناراحتی کردید ورزش را متوقف کنید حتی اگر سابقه ی رد قبلی در آن نقطه را نداشته اید و بلافاصله با شخص آگاه از علوم ورزشی یا پزشکی در میان بگذارید.
۴) حتما با توجه به مقدار ضربان قلب خود در زمان استراحت و فعالیت ورزش کنید و برای تعیین مقدار فشار تمرینی از فرمول سنی ورزشی استفاده کنید.
ضربان قلب در حین ورزش=سن_۲۲۰
۵) با گروه ورزش کنید یا حداقل سعی کنید یک یار تمرینی از نظر قد، وزن ، سن و شرایط جسمی و روحی به شما نزدیکتر است را انتخاب کنید تا بیشتر از ورزش کردن خود لذت ببرید و کمتر احساس خستگی کنید.
۶) ورزش را به مدت منظم در هفته در برنامه خود بگنجانید و حتما اولویت هایی را هم برای این برنامه در نظر بگیرید تا اختلالی در اجرای آن ایجاد نشود.
بعد از ورزش
۷) بعد از اتمام زمان ورزش حتما برای پایین آوردن دمای بدن و ضربان قلب ۱۰ دقیقه حرکات کششی و نرمشی و راه رفتن آهسته را انجام دهید.
۸) در هوای سرد بعد از ورزش بیشتر لباس گرم بپوشید نه در حین ورزش این اشتباه را که بعضی ها در حین ورزش کردن لباس زیاد می پوشند و دمای بدن آنها بالا رفته و بعد از ورزش لابسشان را در می آورند مرتکب نشوید چون که در حال ورزش دمای بدن بالا هست و ما به کنترل دما بعد از ورزش در هوای سرد بیشتر نیاز داریم.
۹) مایعات ماننند آبمیوه تازه و آب و نوشابه های ورزشی را فراموش نکنید که البته این مایعات نیز نباید سرد و یخ زده باشند تا سلامت ما را تهدید نکند.
۱۰) بعد از اتمام جلسه تمرین قرار جلسه تمرین بعدی را با دوستان و همراهان خود و حتی با خودتان تنظیم کنید این کار به منظم بودن بیشتر شما در انجام برنامه های ورزشیتان کمک خوبی است.
۱۱) بعد از اتمام تمرین حتما دوش بگیرید این کار هم به تمیز شدن از تعریق ، گرد وغبار و دیگر آلو دگی ها می شود و هم به طراوت بیشتر شما بعد از ورزش کمک می کند.
۱۲) رژیم غذایی خود را تنظیم کنید و از خوردن غذاهایی که سلامت ی شما را تهدید می کند بپرهیزید سعی کنید از تمام گروه های مواد غذایی خود استفاده کنید.
۱۳) همیشه غذاهایی را بخورید که دوست دارید البته خط قرمز ها را هم رعایت کنید.
۱۴) از لحظه هایی که ورزش می کنید لذت ببرید تلاش کنید که لحظه لحظه ساعات ورزشی شما خاطره انگیز باشد.
۱۵) از خاطرات شیرین زمان ورزش کردن خود برای دیگران تعریف کنید و آنها را نیز به ورزش کردن دعوت کنید با این کار شما به جا انداختن فرهنگ ورزش در بین مردم کمک زیادی می کنید.

 

توصیه هاى ورزشى براى بیمارانى است که فاقد عوامل خطرزاى قلبى مى باشند، یعنى افرادى که سالم هستند، اما از آمادگى مطلوب دور هستند. توصیه هاى زیر از کالج آمریکائى پزشکى ورزشى (ACSM) استخراج شده است:
عوامل خطرزاى بیمارى قلبى براساس ACSM:
- مرد بالاى ۴۵ سال و زن بالاى ۵۵ سال
- سابقهٔ فامیلى بیمارى قلبى از قبل از سن ۵۵ سالگى
- مصرف سیگار، فشار خون و کلسترول بالا
- دیابت
- زندگى بدون تحرک
فوائد فعالیت بدنى مستمر:
- بهبود عملکرد قلبى ریوى و کاهش خطر ابتلاء به بیمارى هاى عروق کرونر
- کاهش میزان مرگ و میر و ناکارآئى
- بهبود وضعیت روحى روانى و اعتماد به نفس
- کاهش در تعداد دفعات بسترى شدن در بیمارستان و مخارج درمانى


منبع:ویستا
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


توصیه های ورزشی ,