رشته ورزشی رزم آوران

رشته ورزشی رزم آوران


رشته رزم آوران در سال ۱۳۵۸ توسط استاد بزرگ مجید رجایی ابداع گردید و پس از تلاش های فراوان این استاد در سال ۱۳۶۲ به ثبت رسید.در حال حاضر ایشان رئیس فدراسیون جهانی رزم آوران و رزم آوران کشور جمهوری اسلامی ایران هستند.

رزم آوران

رزم آوران

معرفی سبک

در این ورزش مجموعه مهارتهایی که یک رزم آور برای مقابله با دشمن نیاز دارد آموزش داده می شود . و هیچ محدوده ای برای درگیری وجود ندارد بنابراین آموزشها علاوه بر اجرای تمام ضربات دست و پا ، فنون درگیری از نزدیک ، انواع سلاح سرد ، فنون آکروباتیک ، فنون پرتابی ، افت و خیز و ...را شامل می شود.

مسابقات

مسابقات این ورزش به روشهای مختلفی مثل :
(پی کوب ، بالکوب ، تام کوب ) روشهای امتیازی و کنترلی ، هنرهای نمایشی و پهلوانی برگزار می گردد. تا هر رزم آور بتواند در تمامی شرایط و با هر حریفی به راحتی مقابله نماید . مسابقات رزم آوران در طی سال در چندین نوبت در رده های مختلف سنی در سطوح مختلف استانی – کشوری – و بین المللی برگزار می گردد.

مدارج

آموزش ها در این ورزش شامل 7 خان و 10 گام می باشد. در هر مرحله رزم آور علاوه بر تمرینات قدرتی – سرعتی – استقامتی – چالاکی – انعطاف پذیری – فنکل هایی را که شامل ترکیباتی از تکنیکهای کاربردی نبرد می باشد آموزش می بینند .

جامه و نمادها

رنگ لباس در این ورزش به رنگ سفید است که مربیان با نوار مشکی دور یقه و اطراف لباس از سایر رزم آوران متمایز می گردند عبور از هر خان با رنگ کمربند مشخص می گردد. که به ترتیب عبارتند از : سفید ، زرد ، سبز ، آبی ، بنفش ، قرمز ، قهوه ای و مشکی.همه رزم آوران کار ها ابتدا از کمربندی به رنگ سفید استفاده می کنند و پس از طی هر مرحله رنگ کمربند آنان تغییر می یابد . و گام ها پس از دریافت کمربند مشکی با نواری طلایی رنگ بر روی کمربند مشخص می گردد.

زبان

زبان مورد استفاده در این ورزش فارسی است و نامگذاری تمامی فنون بر همان اساس صورت گرفته است که این کار علاوه بر حفظ فرهنگ فارسی و جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه فرایند یادگیری را برای رزم آور تسهیل می نماید .

منش

انجام فرائض و بهره گیری از ذکر و ادعیه و دستورات اخلاقی اسلام و مبارزه با نفس اماره برای طی مراحل رشد و کمال انسانی از تعهدات هر رزم آور می باشد که با دریافت اولین کمربند نسبت به آن سوگند یاد می کند تا پیوسته از آموخته های خود برای دفاع از حق و خدمت به انسانهای ضعیف تر و نیازمند استفاده نماید.

گسترش جغرافیایی

این ورزش ابتدا از تهران آغاز گردید و سپس طی یک فراخوان عمومی و برگزاری کلاسهای مربیگری و قبول نمایندگی در استانهای سراسر کشور گسترش یافت و اکنون در بیش از 154 مرکز استان و شهرستان کلاسهای این ورزش فعال می باشد.

سن و جنس

این ورزش به دلیل تنوع روشهای آموزش و مسابقه می تواند برای تمامی گروه های سنی از نونهالان تا کهنسالان اعم از بانوان و آقایان مورد استفاده قرار گیرد و اکنون دهها هزار نفر در سراسر کشور به این ورزش اشتغال دارند .

دوره های آموزشی

مدت زمان متوسط برای دستیابی یک نفر مبتدی به کمربند مشکی چهار سال می باشد که در این مدت 7 خان را پشت سر می گذارد و پس از آن قادر خواهد بود که در سنگین ترین مبارزات تام کوب و پهلوانی شرکت نماید . معذلک هیچ گاه حضور در مسابقات و کسب قهرمانی هدف غایی یک رزم آور نخواهد بود . بلکه خود سازی و مبارزه با ضعف و زبونی و کسب توانایی برای خدمت انگیزه ای است که نه برای چهار سال بلکه در تمامی عمر او به تمرینات رزم آوران مشغول می سازد.

میدان مبارزه

مبارزات این ورزش بر روی سکویی به ارتفاع نیم متر از زمین و به ابعاد 9 متر که از فومی به قطر 2 سانتی متر پوشیده گردیده برگزار می گردد. و مسابقات نمایشی رزمی در سطح صاف سالن متناسب با نوع نمایش اجرا خواهد گردید.

مرکزیت

با توجه به این که ورزش رزم آوران در ایران ابدا گردیده مرکزیت آن در ایران – تهران می باشد . و تمامی مراکز استانها در ایران و نمایندگی های این ورزش در سایر کشورها توسط مدیریت های مختلف این مرکز هماهنگ می گردند .

برون مرزی

در حال حاضر علاوه بر ایران در چندین کشور آسیایی – اروپایی – آمریکایی این ورزش توسط مربیانی که از ایران مهاجرت نموده اند به علاقمندان آموزش داده می شود و افراد علاقه مند واجد شرایط که مهارت های لازم را دارا باشند می توانند از طریق سایت رزم آوران نمایندگی و آموزشهای لازم را دریافت نمایند.

مربیگری و داوری

کلیه رزم آورانی که به دریافت کمربند مشکی مفتخر می گردند می توانند با شرکت در دوره های مربیگری و داوری و طی مراحل آموزشی تئوری و عملی به میزان 120 ساعت گواهینامه مربیگری و داوری نیز شامل مدارج سه ، دو ، یک و ممتاز داخلی و بین المللی می باشد.

سلاح سرد در رشته رزم آوران

در رشته رزم آوران سلاح های سردی همچون شمشیر ،سای،چوب،نانچیکو،طونفا و...آموزش داده می شود.عکس هایی در این زمینه از استاد برجسته این رشته استاد حمزه خنفری دارای مربیگری درجه دو رزم آوران، ساکن استان خوزستان،شهر بندر امام خمینی(ره)،در وبلاگ موجود می باشد.


منبع:رزمی کار
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


,