شبیه‌سازی ماده‌ای با خواصی عجیب ‌تر از گرافن


اخبارعلمی,خبرهای علمی, گرافن

.محققان دانشگاه رایس آمریکا با شبیه سازی و بررسی ویژگی های ساختار یک زنجیره تک‌بعدی از عنصر برم br دریافتند که خواص این ماده بسیار عجیب‌تر از خواص گرافن خواهد بود.

 به گزارش ایرنا از ساینس الرت، در واقع زنجیره‌های تک‌بعدی برم تاکنون ساخته نشده‌اند و این تحقیقات بر اساس شبیه‌سازی کامپیوتری انجام گرفته است. با وجود این لابراتوارها توانسته‌اند برم را به دو شکل فولرن و توپ باکی تولید کنند. در این ساختارها اتم‌ها به شکل شبکه‌های پنج ضلعی یا شش ضلعی قرار می‌گیرند. 

 

علاوه بر این قبلا زنجیره‌های تک اتمی کربن نیز ساخته شده است و به اعتقاد محققان شکی نیست که بالاخره زنجیره‌های تک‌بعدی برم نیز ساخته خواهند شد و این زنجیر‌ه خواص عجیبی خواهند داشت. برای مثال وقتی این زنجیره‌های فلزی کشیده شود، به نیمه رساناهای antiferromangetic تبدیل می‌شوند. به عبارت دیگر این ماده تبدیل به فلزی می‌شود که قادر است جریان الکتریسیته را با مقاومت صفر عبور دهد. هنگامی که این زنجیره‌ها آزاد شوند، با هم پیوند خورده و یک ساختار جدید دو اتمی نواری شکل ایجاد می‌کنند. 

 

همچنین انتظار می‌رود سختی مکانیکی این ماده از هر نانوماده دیگری که تا کنون شناخته شده، بیشتر باشد. علاوه بر این زنجیره‌های تک بعدی برم به شکل فنرهای کوچکی عمل می‌کنند که به‌ طور مستمر به اطراف خود نیرو وارد می‌کنند. 

 

محققان امیدوارند در آینده‌ای نزدیک، این ماده عجیب پا به عرصه وجود بگذارد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه SocietyAmerican Chemical منتشر شده است.