کاهش ۷۰۰ میلیونی جمعیت روستاییان


اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی  ,معاون توسعه روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور از کاهش ۷۰۰ میلیونی جمعیت روستاییان خبر داد.

سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در گفت‌وگو با  ایلنا درباره اقدامات این معاونت به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها گفت: ۶۵ درصد از روستاییانی که از داشتن سند ملکی محروم بودند با تلاش دولت یازدهم توانستند که سند ملکی املاک خود را دریافت کنند، این آمار در حالی است که در قبل از دولت حدود ۴۵ درصد از روستاییان از داشتن سند ملکی برخوردار بودند.

 

وی با بیان اینکه نزدیک به ۲۵ درصد خانه‌های مسکونی در دولت یازدهم دارای سند شده‌اند، گفت: سند ملکی ارزش افزوده ملک را بالا می‌برد و برای خریدار در هنگام خرید ملک هیچ شک و شبهه ای در قبال مالکیت آن باقی نمی‌گذارد و ملک را با ارزش واقعی و راحت‌تر می‌خرد. متاسفانه تعدادی از  روستاییان از ارزش افزوده ملک خود مثل شهرنشینان برخودار نیستند.

 

رضوی گفت: کشاورزی در روستاها صنعتی نبود و به دلیل عدم تنوع در تولیداتشان و نبود آموزش کافی برای افزایش تولیدات کشاورزی از حیث درآمدزایی در این زمینه مشکل داشتند. دولت به شناسایی مشکل پرداخت و دریافت که مهم‌ترین مسئله روستاییان در حوزه اقتصاد است و با توجه به تعداد کم خانوارهای روستایی، ایجاد زمینه اشتغال با توجه به شأن تحصیلکردگان روستایی ضروری است.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: به منظور حل این مشکلات معاونت روستایی و توسعه روستاها با همکاری دستگاه‌هایی چون وزارت کار، جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی (ره)،  بسیج سازندگی، بهزیستی، کارآفرینی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانست ۱۶۰ هزار شغل در روستاها ایجاد کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که این مشاغل در چه حوزه‌هایی ایجاد شده، گفت: این مشاغل در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی، ایجاد بعضی صنایع تبدیلی، بسته بندی و حوزه شرکت‌های دانش بنیان است. در استان‌هایی چون آذربایجان شرقی، قزوین و... شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده ایم.

 

رضوی در پاسخ به این سوال که این شرکت‌ها چگونه به افزایش اشتغال در روستاها کمک خواهند کرد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان را به استفاده از نیروهای روستایی مجبور نکردیم و به تبع هم نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم، ولی به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در روستاها کمک کردیم و اقداماتی انجام دادیم که در شرایط مساوی کار استخدام نیروهای بومی در اولویت باشد.

 

وی افزود: به عنوان مثال در خراسان جنوبی در بخش مشارکت‌های مردم در فعالیت‌های اقتصادی به مردم متقاضی وام با کارمزد ۳ درصد یا بدون کارمزد پرداخت کردیم و بالاترین میزان اشتغال در بخش مشارکت را با ثبت آمار اشتغال ۷۵۰ نفر در این بخش داشتیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از تشویق روستاییان برای ماندن در روستاها و عدم مهاجرت آنها به شهر وجود دارد، گفت: در بعضی از روستاها افزایش مهاجرت معکوس را شاهد بودیم. تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سرشماری سال ۹۵ به حدود ۱۳۳۵ روستا رسیده است و حدود ۶۰۰ روستاها با جمعیت بالای ۲۰ خانوار داریم.

 

رضوی افزود: در آمار مهاجرت معکوس، تعداد روستاهای زیر ۲۰ خانوار کاهش داشته است. در آمار تعداد جعیت روستایی کشور نیز شاهد کاهش بوده‌ایم به گونه‌ای که از ۲۱میلیون نفر جمعیت روستایی ۷۰۰ میلیون آن کم شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه‌ای که روستانشینان شهری برای دریافت وام اشتغال با کارمزد کم از خود بروز داده‌اند، پیش بینی می‌شود که تعداد روستاییان متقاضی برای بازگشت از شهرها به روستاها افزایش پیدا کند. طرح روستاهای بدون بیکار نیز اگر به باور عموم روستاییان برسد، آنها را تشویق به ماندن در روستاهای خود می‌کند.

 

رضوی گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد از جمعیت روستایی کشور از جاده آسفالت شده برخوردارند و ۱۰ هزار کیلومتر جاده آسفالت شدهه در دولت یازدهم ساخته و ۷ هزار کیلومتر بازسازی شده است. تا قبل از دولت یازدهم ۸۲ درصد از جمعیت روستاییان از جاده آسفالته برخودار بودند در حالی که اکنون این رقم به ۹۵ درصد رسیده است.