عضو شورای پول و اعتبار: اگر اعتماد مردم به سیستم بانکی کم شود، پول‌های خود را در پتو قایم می‌کنند یا سکه و ارز می‌خرند


اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,عضو شورای پول و اعتبار

برای حل مشکلات موسسات مالی نیاز به همراهی همه قوا داریم. 

محمدرضا تابش عضو شورای پول و اعتبار در مورد مشکلاتی که موسسات مالی در کشور ایجاد کرده‌اند گفت: بهترین کار احیا حس اعتماد مردم به مجموعه نظام بانکی است و در این زمینه باید کارهای عملی انجام شود. اینکه رییس کل بانک مرکزی و صاحب منصبان بانک اعلام کنند که پول‌های مردم محفوظ است و مردم می‌توانند تا ده میلیون و بیست میلیون و صد میلیون بگیرند ولی وقتی مردم مراجعه می‌کنند بگویند حالا ده درصد را احتیاطی نگه می‌داریم و سودهای بانکی هم نمی‌دهیم مثلا رقم ۵٠میلیون ٢۵میلیون شود اعتماد نمی‌آورد.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس در گفت‌و‌گو با  عصر ایران ادامه داد: اینگونه رفتار کردن مجموعه بانکی کشور بی‌اعتمادی را نسبت به بانک‌ها و حتی بانک‌های دولتی را به همراه دارد. با هر اهرمی که لازم است باید این اعتماد به مردم برگردد.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات خاطر نشان کرد: دولت در بحث ارز و ثابت کردن قیمت دلار هزینه زیادی کرد ولی کشور را از مخمصه‌ای که می‌توانست کشور را دچار هرج و مرج کند نجات داد و در این قضیه نیز باید بانک مرکزی با اهتمام جدی و با حمایت سه قوه معطوف به حل مشکل شود که اعتماد مردم به سیستم بانک مرکزی برگردد.

 

وی با بیان اینکه ما در این زمینه خلا قانونی داریم گفت: درست است ما خلا قانونی داریم ولی با همین قوانین می‌توانیم اهرم‌های به کار ببریم که مشکل حل شود، البته مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است که در آن از بانک مرکزی برای فائق آمدن بر این مشکلات حمایت می‌کند.

 

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات با تاکید بر اینکه ما برای حل این معضل نیاز به همراهی همه قوا داریم گفت: قوه قضاییه نیز اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم سیستم مدیریتی کارآمدی باشد که با تقسیم وظایف کار‌ها را جلو ببرد و اگر قرار است پولی تزریق شود محل آن مشخص شود.

 

تابش خاطرنشان کرد: وقتی خط اعتباری ایجاد شود و اعتماد مردم به سیستم بانکی جلب شود هرکس پولی در سیستم بانکی بگذارد اگر هم پول خود را از موسسه ایکس بردارد قطعا آن را در بانک ایگرگ می‌گذارد و مجددا آن پول به سیستم بانکی برمی‌گردد ولی اگر اعتماد نباشد این پول در پتو و صندوقچه ذخیره می‌شود یا تبدیل به ارز و سکه می‌شود و بسیار خطرناک است واگر کار به همین منوال پیش رود این خطر جدی است.