حامد «ماجرای نیمروز»، واقعی نبود


چند جوانی که در قاب تصویر «ماجرای نیمروز» در قالب یک گروه اطلاعاتی ظاهر می شوند، روایت اصلی داستان این فیلم سینمایی را بر عهده دارند و به اصطلاح دوربین در تمام طول فیلم با این گروه همراه است.

  صبح نو - چند جوانی که در قاب تصویر «ماجرای نیمروز» در قالب یک گروه اطلاعاتی ظاهر می شوند، روایت اصلی داستان این فیلم سینمایی را بر عهده دارند و به اصطلاح دوربین در تمام طول فیلم با این گروه همراه است. یکی از جوانان دو آتشه ای که در ماجرای نیمروز برای مبارزه با جنایات و ترورهای منافقین وارد عمل شده، حامد است. مهرداد صدیقیان که نقش حامد را در ماجرای نیمروز بازی کرده است در گپ و گفتی صمیمی با ما، صفر تا صد این نقش را از زمان پیشنهاد بازی تا لحظه کاندیدا شدن برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد تشریح کرده است.

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,ماجرای نیمروز

پیشنهاد اولیه بازی در فیلم سینمایی ماجرای نیمروز از طرف چه کسی به شما ارائه شد؟

- از طرف آقای مهدویان با من برای این کار تماس گرفتند. همچنین سجاد پهلوان زاده که تدوین گر این کار است هم با من تماس گرفت و گفت علاقه مندم در دفتر کارمان قرار ملاقاتی بگذاریم تا برای ایفای نقش در ماجرای نیمروز صحبت کنیم. من هم کار قبلی آقای مهدویان را دیده بودم و بسیار دوست داشتم، بنابراین با اشتیاق به دفتر رفتم و صحبت های اولیه انجام شد. پس از آن فیلمنامه را خواندم و نظرم را اعلام کردم. یعنی مراحل حرفه ای کار به صورت طبیعی طی شد و پس از آن قرارداد بستیم و وارد بحث تمرین و دورخوانی شدیم.

 

زمانی که فیلمنامه در اختیار شما قرار گرفت و آن را مطالعه کردید، به عنوان بازیگر نقش حامد چه احساسی نسبت به موضوع پیدا کردید؟

- من فیلم سیانور را ندیده بودم و پیگیر و علاقه مند بودم که این فیلم را ببینم. زمانی که فیلمنامه ماجرای نیمروز هم به من داده شد احساس کردم که این فیلم هم احتمالا موضوع نویی است که کمتر به آن پرداخته شده است، بنابراین برای بنده جالب و جذاب بود که تا آخر آن را بخوانم. همچنین خودم اطلاعات زیادی درباره آن دوره تاریخی ایران نداشتم و احساس می کردم که سوژه ماجرای نیمروز موضوعی است که می تواند برای مخاطب جذاب باشد چرا که مربوط به دورهای از تاریخ کشور است که نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک است و از طرفی بسیار ملتهب و پرهیجان است، پس مخاطب آن را می پسندد.

 

با توجه به این که عنوان کردید که با اتفاقات تاریخی آن مقطع آشنایی نداشتید، آیا برای انجام این کار مطالعاتی انجام دادید یا مشاوره ای گرفتید؟

- این پروژه از زمانی که توافقات اولیه آن انجام شد تا زمانی که به فیلمبرداری رسید مقدمات فراوانی را طی کرد. زمانی که برای فیلمبرداری تمرین می کردیم هم یکسری برنامه ها مانند تمرینات رزمی و آمادگی صحنه های اکشن را انجام می دادیم. در این مدت که مقدمات کار فراهم شد و تمرینات گوناگون را انجام می دادیم، برنامه های جانبی هم انجام گرفت. یعنی در طول تمرینات فیلم های مستند آن دوره را می دیدیم و تحقیقات و پژوهش هایی که درباره آن زمان و فعالیت های گروه های انقلابی انجام گرفته بود را در اختیار ما قرار دادند تا با فضای سال 60 و برنامه های منافقین و گروه های انقلابی مقابل آنها آشنا شویم.

 

بنابراین انجام مطالعه و مشاوره برای آشنایی هر چه بیشتر با حال و هوای آن دوران، همزمان با کارهای مقدماتی ضبط و آغاز پروژه صورت گرفت. یعنی در پیش تولید فیلم سینمایی ماجرای نیمروز کسب اطلاعات هم انجام شد.

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,ماجرای نیمروز

شخصیت حامد تا چه اندازه واقعی است؟ آیا این کاراکتر ما به ازای بیرونی دارد؟

- تنها شخصیتی که در فیلمنامه ماجرای نیمروز ما به ازای واقعی نداشت من بودم. این در حالی است که باقی شخصیت ها همگی ما به ازای بیرونی داشتند. مثلا شخصیتی که جواد عزتی یا احمد مهران فر بازی کرد، همگی شخصیت های واقعی بودند. یعنی شخصی وجود داشت که در سال 60 چنین فعالیت هایی را انجام داده است و تنها اسامی به دلیل برخی ملاحظات تغییر کرده است اما شخصیتی که من بازی کردم به طور کامل ساختگی بود و به نوعی تخیل نویسنده بوده است. این موضوع کار من را سخت تر می کرد اما به هر حال برای من یک تجربه جذاب و شیرین شد.

 

آیا پیش بینی می کردید که نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر شوید؟

- من احتمال می دادم که نامزد بهترین بازیگر شوم و این زمینه را از قبل به دلیل اظهارنظرهای برخی دوستان داشتم. زمانی که در حال انجام ضبط بودیم افرادی که سر صحنه حضور داشتند یا نویسنده فیلمنامه ماجرای نیمروز یعنی ابراهیم امینی که بازیگردان کار هم بود این آمادگی را به من داد. درباره این قضیه به من آمادگی ذهنی داد و عنوان کرد احتمال این که من نامزد بهترین بازیگر شوم زیاد است، بنابراین من هم این ذهنیت را درباره جشنواره فیلم فجر داشتم و به همین دلیل زمان اعلام اسامی نامزدها خیلی شگفت زده نشدم. به هر حال این قضیه برای من وجه مثبتی بود که داوران روی کار من نظر داده بودند و از این جهت برای من جذاب بود.

 

درباره جشنواره فیلم فجر امسال و به ویژه داوری آثار حرف و حدیث های گوناگونی مطرح می شود. شما داوری ها را چطور ارزیابی می کنید؟

- واقعا نمی دانم. به هر حال از بین پنج داور حاضر هر کدام یک سلیقه داشتند و ممکن است سلیقه آنها با من نوعی مغایر باشد. به هر حال نمی توان به صراحت و با اطمینان گفت که در این باره کدام درست است و کدام غلط. به هر حال یکسری از فیلم ها را داوران پسندیدند یا یکسری از بازی ها را بهتر تشخیص دادند و برای دریافت جایزه انتخاب کردند. به نظر من در کل ایرادی به این قضیه وارد نیست.

 

زمانی که یک جشنواره پنج داور دارد، باید چنین اختلاف سلیقه هایی را هم قبول کرد. برخی جشنواره ها برگزار می شود که یک آکادمی با 6 هزار عضو دارد که ارزیابی ها کاملا با ما متفاوت است. زمانی که ما پنج داور برای قضاوت داریم باید این احتمال را هم در نظر بگیریم که ممکن است سلیقه آنها چندان با انتخاب من یکی نباشد.

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,ماجرای نیمروز

بعد از اکران فیلم ماجرای نیمروز در جشنواره فیلم فجر چه بازخوردی از بازی خودتان دریافت کردید؟

- خدا را شکر همه لطف داشتند. از بازی من و کل کار تعریف کردند و نظرهای مثبتی درباره من عنوان می کردند. من هم واکنش های مثبتی را از تماشاگران برای بازی خودم دریافت کردم و برای یک بازیگر هم چیزی بالاتر از این وجود ندارد که کارش دیده شده و مورد قبول واقع شود. همکاران و هنرمندان از بازی من رضایت داشتند و من را مورد لطف خود قرار دادند. بنده جمله های بسیار شیرینی را پس از اکران فیلم در جمع سینماگران شنیدم و کار در ماجرای نیمروز برای من تجربه متفاوتی شد.

 

کار در تیم ماجرای نیمروز چگونه بود و روند پیشرفت این پروژه از نظر فنی به چه شکل بود؟

- ما در این پروژه یک گروه صمیمی بودیم. یک گروه خوب که همگی دوستانه و با حالت رفاقت کارها را انجام می دادیم و درست مانند چند رفیق یک دل سعی داشتیم در کار به یکدیگر کمک کنیم. این موضوع در کار ما تاثیر داشت. اینکه نتیجه کار تا این حد خوب و رضایتبخش شده است تا حد زیادی به تعاملات دوستانه گروه مربوط است. یعنی انرژی مثبت گروه و همکاری ها، ماجرای نیمروز را تا این حد به پیش برد. در رأس همه این موارد باید به این نکته توجه داشت که بخش عمده شکل گیری چنین جوی را کارگردان به وجود می آورد.

 

در رأس همه حسین مهدویان باعث شد که چنین جمع صمیمی و خوبی به وجود آید. حسین مهدویان خیلی پسر خوبی است. اینکه می گویم پسر خوبی است به این دلیل است که اختلاف سنی زیادی با وی ندارم. حسین مهدویان فردی معقول، مهران و دوست داشتنی است. من شخصا کاراکتر مهدویان را دوست دارم. حسین مهدویان جو دوستانه ای را در این کار ایجاد کرد و همه بازیگران به هم کمک می کردیم که ماجرای نیمروز به سرانجام برسد که همین طور هم شد و خدا را شکر بهترین نتیجه را گرفت.

 

این کار نخستین تجربه شما با آقای مهدویان است. این تجربه را چطور ارزیابی می کنید؟

- حسین مهدویان همان طور که گفتم بسیار صمیمی و دوست داشتنی است. من در طول مدت انجام کار بسیار احساس راحتی می کردم. آقای رضوی تهیه کننده ماجرای نیمروز هم همینطور بود. یعنی یکی از بهترین تهیه کننده هایی بوده که تا به حال با آنها کار کرده ام و از همه نظر با حضور این تیم احساس امنیت و آرامش داشتیم. بخش زیادی از این آرامش در اثر شیوه مدیریت و برنامه ریزی آقای رضوی است. در کل باید عنوان کنم که تجربه ماجرای نیمروز از همه نظر برای من شیرین است و بدون کوچک ترین مشکلی با شیرینی به نتیجه رسید.

اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,ماجرای نیمروز

در کارنامه کاری شما ماجرای نیمروز چه جایگاهی دارد و تا چه اندازه ایفای نقش در این کار سینمایی را ارزشمند می دانید؟

- من بسیار بسیار خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم. این فیلم ساختار بسیار نویی در سینمای ایران دارد و نمی توان به هیچ وجه آن را نادیده گرفت. هر کسی که این فیلم را دیده است واکنش خوبی نشان داده و برای من بازیگر هیچ چیز لذت بخش تر ازاین نیست که از بازی ام راضی باشند. بدون شک ماجرای نیمروز یکی از مهم ترین فیلم های امسال بود و در سال 96 هم پس از اکران باید منتظر واکنش های مثبت دیگری باشیم و کسی نمی تواند از آن بگذرد.

 

تا چه اندازه نقش کارگردان را در موفقیت خودتان و انتخاب شما به عنوان کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر موثر می دانید؟

- آقای مهدویان و آقای ابراهیم امینی در این موضوع بسیار تاثیرگذار بودند. ما در این کار به نقطه تعامل و نقاط مشترکی رسیده بودیم و به خوبی می دانستیم که از همدیگر چه می خواهیم، به همین دلیل راحت به نتیجه می رسیدیم و در اجرا مشکلی نداشتیم. به نظر من همیشه کارگردان در بازی بازیگر تاثیر دارد و بخش زیادی از این موضوع به ارتباط کارگردان با شخص بازیگر وابسته است که آقای مهدویان هم در این باره به خوبی تسلط داشت.