محققان اسرار پشت پرده شبکه‌های عصبی را فاش کردند


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

محققان دانشگاه ام آی تی راهکاری را یافتند که از اسرار عملکرد درونی شبکه‌های عصبی که برای شناسایی بصری محیط طراحی شده‌اند، پرده برمی‌دارد.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، شبکه‌های عصبی که از طریق تحلیل مجموعه‌های عظیم داده‌ها، روش‌های انجام محاسبات برای اجرای وظایف خاص را می‌آموزند، بهترین نمونه از سیستم‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شوند و توانایی‌های مختلفی از تشخیص صدا گرفته تا ترجمه خودکار را در اختیار می‌گذارند.

 

اما عملکرد درونی این شبکه‌ها مانند جعبه سیاهی است که تاکنون هیچکس درون آن را ندیده است. در واقع پس از آموزش این شبکه‌ها، حتی طراحان و سازندگان آن‌ها نیز از اطلاعات مورد پردازش و چگونگی این کار و در مجموع از نحوه کارکرد شبکه هیچ اطلاعی ندارند.

 

دو سال قبل محققان ام آی تی با استفاده از یک شیوه جدید توانستند اطلاعات کلی از نحوه کارکرد شبکه‌های عصبی به دست آورند. اکنون این محققان راهکار خود را توسعه داده و آن را به یک شیوه خودکار بدل کرده‌اند که قادر است چهار شبکه عصبی را که برای انجام 20 وظیفه خاص از جمله تشخیص بصری صحنه‌ها و اشیا، رنگ‌آمیزی تصاویر خاکستری و حل معماها تربیت شده‌اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و عملکرد درونی آن‌ها را ردگیری کند.

 

علت نامگذاری شبکه‌های عصبی این است که این شبکه‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از ساختارهای پردازشی مرتبط با هم، ساختار سیستم عصبی انسان را شبیه‌سازی می‌کنند.