موسوی لاری: در حمایت از روحانی سنگ‌تمام می‌گذاریم


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در شورای سیاست‌گذاری به اجماع رسیده‌ایم که در انتخابات شوراها متخصصین باید گزینش شوند. زنان و جوانان نیز تا ۵۰ درصد سهمیه‌ها را به خود اختصاص دهند. بدون شک پس از تخصص به این سهمیه‌ها توجه خواهیم کرد اما سهمیه حزبی نخواهیم داشت

به گزارش ایلنا، عصر روز سه‌شنبه حزب ندای ایرانیان به همت شاخه جوانان این حزب میزبان حجت‌الاسلام موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری بود.

 

در آغاز جلسه حجت‌الاسلام موسوی‌لاری با ذکر خاطراتی اظهار داشت: روزی که عبدالله نوری استیضاح شد و بنا شد من به وزارت کشور بروم و کسی را برای وزارت تعیین کنم، تقریبا ساعت ۱۰ صبح بود که آقای خاتمی مرا به دیدار فراخواندند. ایشان گفتند رهبری روی خود شما نظر مثبت دارد و من هم همینطور، در نتیجه پس از چند ساعت رئیس‌جمهور وقت مرا به مجلس معرفی کردند.

 

وزیر کشور دولت خاتمی گفت: در همان جلسه رای اعتماد طرحی را برای فعالسازی شوراها به مجلس ارائه کردم که مرحوم ساووجی با آن مخالفت کرد و گفت این ادعایی است که هیچ وزیری نتوانسته است آن را عملی سازد. پس از آن نزد خاتمی موضوع را مطرح کردم که ایشان هم عمیقا موافق بودند. از آقای هاشمی هم مشورت گرفتم و ایشان مخالف بود و گفت با تشکیل شوراها اختیارات وزارت کشور کاهش یافته و تنها پاسخگویی برای وزارتخانه می‌ماند. اما استدلال کردم که هر نهادی به اندازه اختیارش مجبور به پاسخگویی است. ایشان نهایتا گفتند اگر به جمع‌بندی رسیده‌اید، من هم حمایت می‌کنم.

 

وی اظهار داشت: رهبری هم البته نگاه منفی به قضیه نداشتند فقط هشدار دادند که کمی برای این کار زود است و حمایت هم کردند. البته همچنان برخی آقایان در دولت برای برگزاری این انتخابات تردید داشتند که من اطلاعیه را به رسانه‌ها دادم و انتخابات به فاز اجرایی رفت.

 

عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: این انتخابات موج بزرگی ایجاد کرد که موجب شد همه وزاری خارجه و سفرایی که در آن ماه‌ها با آنان دیدار می‌کردیم به ما بابت تعمیم دموکراسی تبریک گفتند. اما شورای اول ما را دلسرد کرد. برخی دوستان میانه راه آن را رها کردند و به مجلس رفتند و برخی دوستان هم جنجال به پا کردند. با این همه ما لایحه‌ای برای توسعه شوراها به مجلس دادیم که شورای نگهبان به شدت با آن مخالفت کرد. ما هم ترجیح دادیم فعلا  طرح را مسکوت نگاه داریم. دوستانی هم که بعدها آمدند در جهت تقویت حرکت نکردند.

 

موسوی لاری ضمن تاکید بر سودمندی شوراها گفت: ما در اولین نشست عمومی شوراها ۱۱۷ هزار نفر را به ورزشگاه آزادی آوردیم. یکی از موارد مهم و لازم برای کارآمدی، اجتماعی ماندن شوراهاست و برای این کار باید افراد غیرسیاسی و متخصص در شوراها به کار گیریم.

 

او افزود: آسمان فروشی و تراکم فروشی از بزرگترین فجایع شهر ماست. مناطق یک، سه و پنج تهران از لحاظ امکان امدادرسانی و تراکم‌فروشی بزرگترین آسیب‌ها را دیده اند. که حتی در برخی محلات تهران اگر فردی نیاز به امداد داشته باشد، راهی برای امدادرسانی نیست. برای حل این مساله تمام کشور باید به دنبال حذف درآمد ناپایدار و جایگزینی درآمد پایدار باشد. برای شورای آینده باید از سیاسی شدن نهاد شورا ممانعت کنیم. اگرچه مساله سیاست‌زدایی نیست. ما در انتخابات شوراها دیگر نباید تجارب گذشته را فراموش کنیم. ما در شورای اول شکست خوردیم و دیگر نباید این فاجعه تکرار شود. برای همین هم مردم از شوراها قهر کردند و در شورای دوم کسانی انتخاب شدند که تنها ۶۰ هزار رای داشتند و نماینده اکثریت مردم نبودند.

 

عضو هیات رئیسه شورای عالی اصلاح‌طلبان تاکید کرد: در شورای سیاست‌گذاری به اجماع رسیده‌ایم که در انتخابات شوراها متخصصین باید گزینش شوند. زنان و جوانان نیز تا ۵۰ درصد سهمیه‌ها را به خود اختصاص دهند. بدون شک پس از تخصص به این سهمیه‌ها توجه خواهیم کرد اما سهمیه حزبی نخواهیم داشت. ممکن است این بار تا ۲۰۰ برابر ظرفیت کاندیدا داشته باشیم اما از این سیاست‌ها تخطی نخواهیم کرد.

 

وی گفت: انتخابات ریاست جمهوری هم مهم است. من دوست داشتم که انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری از یکدیگر جدا برگزار می‌شد. تحلیلم این است که جناح رقیب در این انتخابات به دنبال یک انتخابات آرام با حداقل مشارکت است و ما باید برای پرشور کردن انتخابات تلاش کنیم. اگرچه از دولت انتقادات به حقی وجود دارد. به خصوص در استان‌ها دولت نتوانست حامیان خود را جذب کند و بیشتر به مخالفان خود راه داد. با این همه به صورت معمول آقای روحانی اجماع اصلاح‌طلبان را دارد اگرچه هنوز به صورت رسمی به این نتیجه نرسیده‌ایم. ما در حمایت از نامزد خود سنگ تمام خواهیم گذاشت.

 

موسوی لاری در پایان اظهار امیدواری کرد که اصلاح‌طلبان بتوانند ادامه راه رفته از سال ۹۲ را در انتخابات شوراها رهسپار شوند و گفت: ما در مساله شوراها در آغاز راه هستیم و ماهیت شوراها به عنوان تصمیم‌گیر و قانون‌گذار هنوز به رسمیت شناخته نشده است و این مساله‌ای است که ما باید حل کنیم. ما در شورای اول گمان می‌کردیم که وزنه بودن کاندیداها و اعضای شورا موجب به رسمیت شناختن این نهاد است اما متاسفانه معکوس عمل شد. این بار دیگر اشتباه نخواهیم کرد.