حاجی : انتخاب احمدی‌نژاد یا حداد عادل برای ریاست مجمع بعید است/ آیت الله هاشمی فراجناحی بود


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حاجی

حاجی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: رییس‌جمهور طبق قانون باید رییس مجمع باشد اما اگر انتخاب دیگری داشته باشیم ناطق نوری گزینه مناسبی است.

مرتضی حاجی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره گزینه‌هایی که این روزها بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود با بیان اینکه رهبری باید برای این امر تصمیم‌گیری کنند، گفت: از نظر من این شخص رییس‌جمهور است که طبق قانون باید ریاست مجمع را بر عهده بگیرد.

 

او خاطرنشان کرد: فعالیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به گونه‌ای است که باید فراقوه‌ای عمل کند، مصوبات و طرح‌هایی در مجمع مطرح می‌شود که مربوط به همه قوا است و شخصی جز رییس‌جمهور که دومین شخص کشور است نمی تواند آن را بر عهده بگیرد.

 

او در ادامه یاد آور شد: مرحوم آیت الله هاشمی به گونه ای رفتار کردند که فراجناحی بودن از آن استنباط می شد، نزدیکی ایشان با رهبری هم بر کسی پوشیده نیست؛ ایشان اعلام کردند که آیت الله هاشمی برای همیشه ریاست مجمع  را بر عهده خواهد داشت همین نکته بیانگر این است که شخص هاشمی انتظارات رهبری از این طریق برآورده کرده بودند.

 

حاجی در ادامه با بیان اینکه از دو منظر می‌توان به این انتخاب نگاه کرد، اظهار داشت: اگر بخواهیم از بین روسای قوا شخصی را به عنوان رییس مجمع انتخاب کنیم، رییس قوه مجریه بر دیگران ارجحیت دارد زیرا مسائل عام جامعه بر عهده این قوه است، اما اگر انتخابی خارج از قوا خواهیم داشت به نظر من آقای ناطق‌نوری گزینه مناسبی است.

 

او در ادامه تصریح کرد: ناطق‌نوری بارها نشان داده است که فراجناحی می‌اندیشد و به رهبری نیز نزدیک هستند.

 

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری در پاسخ به این سؤال که آیا این  احتمال وجود دارد رهبری تا اسفند ماه که موعد قانونی انتخاب رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است فردی را انتخاب نکند، گفت: رهبری معمولا مسئله‌ای را بلاتکلیف نمی‌گذارد، من فکر می‌کنم ایشان برای این مطلب به زودی تصمیم خواهند گرفت.

 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا احمدی‌نژاد یا حداد عادل می‌تواند رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد،‌ عنوان کرد: بعید می‌دانم رهبری چنین تصمیمی را اتخاذ کنند، از طرفی هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بتواند مجموعه سه قوه را پوشش دهد و نظراتی که در مسائل عام کشور است برآورده کند که بعید می‌دانم احمدی‌نژاد یا حداد بتواند این کار را انجام دهد.

 

حاجی خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام جایی است که باید فراجناحی عمل کند و در آن مصالح عام کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر مسائل جناحی هم مطرح می‌شود باید به نفع کشور باشد.