فایننشال تایمز: روحانی، شعارهای ترامپ را جدی نمی گیرد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رو حانی

تهران بعد از سال ها مذاکره دشوار و فشرده با آمریکا، روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه، سرانجام در سال ٢٠١٥ با آنها به توافق رسید و این توافق در شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسید و شکل قانون بین الملل به خود گرفت. برجام یک سال پیش اجرایی شد و ایران پذیرفت که فعالیت هسته ای خود را کاهش دهد و کشورهای غربی هم در مقابل پذیرفتند که بسیاری از تحریم های برقرار شده علیه ایران را لغو کنند.

 فایننشال تایمز نوشت: رئیس جمهور ایران گفت، فرمانده کل قوای جدید آمریکا «متوجه نیست»

 

به گزارش انتخاب ، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود، انتقاد ترامپ از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی را شعارهای [انتخاباتی] خواند و امکان مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای را منتفی دانست.

 

ترامپ که روز جمعه کار خود را به طور رسمی در کاخ سفید آغاز کرد، همواره توافق هسته ای ایران را محکوم کرده و در مصاحبه خود با روزنامه های تایمز [انگلیس] و بیلد [آلمان]، آن را «بدترین قرارداد ممکن» توصیف کرده است. سخنان ترامپ این شبهه را پدید آورده که وی قصد دارد این توافق را لغو یا درباره آن دوباره مذاکره کند - توافقی که یک سال پیش اجرایی شد.

 

روحانی گفت مذاکرات جدید بی معنی است و حفظ این توافق به سود آمریکاست. وی افزود ترامپ «متوجه نیست».

 

روحانی به خبرنگاران گفت: «ترامپ سخنانی گفته است....که شعارهای انتخاباتی هستند و تردید دارم که وی در این زمینه به واقع کاری انجام دهد. برجام توافق دوجانبه نیست که کسی از آن خوشش بیاید یا خوشش نیاید.

 

تهران بعد از سال ها مذاکره دشوار و فشرده با آمریکا، روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه، سرانجام در سال ٢٠١٥ با آنها به توافق رسید و این توافق در شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسید و شکل قانون بین الملل به خود گرفت. برجام یک سال پیش اجرایی شد و ایران پذیرفت که فعالیت هسته ای خود را کاهش دهد و کشورهای غربی هم در مقابل پذیرفتند که بسیاری از تحریم های برقرار شده علیه ایران را لغو کنند. تهران، از ماه نوامبر که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد، بر این نکته پافشاری می کند که هیچ اقدامی که این توافق را نقض کند انجام نداده و با هرگونه نقض برجام از جانب واشنگتن به شدت برخورد خواهد کرد.

 

دولت اوباما توافق هسته ای با ایران را یکی از بزرگ ترین دستاوردهای خود در عرصه سیاست خارجی می داند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه گفت این توافق با پیامدهای ملموس و قابل توجه خود، آمریکا و جهان را به مکان امن تری تبدیل کرده است. 

 

وی افزود این توافق به مراتب از برنامه هسته ای بدون کنترل ایران یا جنگی دیگر در خاورمیانه بهتر است.

 

اما بعد از سخنان ترامپ، تردیدها قوت گرفته است، سخنانی که بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی را نگران ساخته است و تا چگونگی برخورد دولت ترامپ با تهران مشخص نشود، نمی دانند که طرح ها و همکاری اقتصادی خود با ایران را چگونه پیش ببرند.

 

اکنون شاهد این وضعیت نگران کننده هستیم که روحانی در داخل با انتقاداتی روبروست که چرا که این توافق زمینه ساز سرمایه گذاری بیشتر در داخل و در نتیجه تقویت اقتصاد با سرعتی که انتظار می رفت، نشده است. انتظار می رود که روحانی به منظور به دست آوردن دوباره مقام ریاست جمهوری، خود را برای انتخابات ماه مه نامزد کند.

 

روحانی در نشست خبری روز سه شنبه هفته پیش، پذیرفت که در رابطه با بانک های بین المللی مشکلاتی وجود دارد و آنها نگران همکاری اقتصادی با ایران هستند که تا حدودی هم علت آن به تداوم تحریم های آمریکا علیه ایران بازمی گردد که [به ادعای آمریکا] به سبب این که ایران بودجه فعالیت های تروریستی را تأمین می کند، علیه این کشور اعمال شده اند. بانک های اروپایی به سبب وجود این تحریم ها از همکاری اقتصادی با ایران خودداری می کنند. روحانی همچنین افزود، اگر بسیاری از این ممنوعیت ها لغو نمی شدند، ایران فقط نصف میزان فعلی نفت صادر می کرد.

 

روحانی [در این نشست مطبوعاتی] همچنین از خرید چندین میلیارد دلاری صد و هشتاد فروند هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس دفاع کرد و این انتقاد مخالفین خود را که این خرید را فقط در خدمت ثروتمندان دانسته اند، مردود دانست. این قراردادها نتیجه مستقیم لغو تحریم ها بوده اند و نخستین فروند هواپیمای ایرباس نیز هفته گذشته به ایران تحویل داده شد.

 

روحانی گفت با وجود این که آمریکا «بدقلق و بدعهد است» اما «من به آینده خوش بین هستم».