افزایش 54 درصدی فروش نفت ایران به کره جنوبی


اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,نفت ایران

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی مانند افزایش فروش نفت ایران به کره جنوبی در ماه فوریه، امیدواری به از بین رفتن مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی، ازسرگیری فروش نفت آرامکو به مصر و افزایش 3 درصدی عرضه نفت به آسیا با وجود توافق اوپک بوده است.

 به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات دریافتی درباره افزایش فروش نفت ایران به کره جنوبی در پی لغو تحریم‌ها؛ آمار گمرک کره جنوبی نشان می دهد؛ واردات نفت این کشور از ایران در ماه فوریه 2017 میلادی نسبت به مدت مشابه سال پیش با حدود 54 درصد افزایش به یک میلیون و 630 هزار تن، معادل 427 هزار و 800 بشکه در روز رسیده است.

 

این رقم در فوریه سال گذشته یک میلیون و 60 هزار تن و در ماه ژانویه، یک میلیون و 790 هزار تن بوده است.

 

**توافق اوپک به زودی مازاد عرضه را از بین می برد

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: میزان پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق کاهش تولید نفت در ماه فوریه، ٩١ درصد بوده است.

 

با وجود افزایش سطح ذخیره سازی نفت جهان در ژانویه امسال، اگر اعضای این سازمان تا ماه ژوئن عرضه خود را محدود نگاه دارند، تقاضای نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی از عرضه پیشی خواهد گرفت و بازار نفت با کمبود روزانه ٥٠٠ هزار بشکه نفت رو‎برو خواهد شد.

 

**تحلیلگران بازار نفت: اوپک ناگزیر به تمدید توافق است

تحلیلگران بازار نفت اعلام کردند، با توجه به احیای تولید نفت در کشورهای غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و احتمال تضعیف تلاش های این سازمان برای مهار مازاد عرضه، اوپک ناچار است به منظور ادامه افزایش جهانی قیمت های نفت، توافق کاهش تولید را تمدید کند.

 

6 تحلیلگر از 10 تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی رویترز بر این باورند که اوپک توافق کاهش تولید را پس از ماه ژوئن نیز تمدید خواهد کرد.

 

دو تحلیلگر نیز گفتند که این سازمان نیاز به تمدید این توافق ندارد و 2 تحلیلگر دیگر در این باره اظهار نظر نکردند.

 

**ازسرگیری فروش نفت آرامکو به مصر

«طارق الملا» وزیر نفت مصر از توافق با عربستان برای از سرگیری صادرات محموله‌های نفتی شرکت دولتی آرامکو به این کشور آفریقای شمالی خبر داد.

 

یک مقام رسمی نیز گفت: به زودی برنامه زمانی و محل دریافت این محموله‌های نهایی خواهد شد.

 

الملا علت تاخیر در تحویل محموله های نفتی آرامکو را تغییرات قیمت جهانی نفت، کاهش تولید نفت عربستان و عملیات تعمیر و نگهداری تاسیسات نفتی ذکر کرد.

 

در ماههای گذشته در پی اختلاف سیاسی میان مصر و عربستان، فروش نفت و فرآورده های نفتی آرامکو به مصر متوقف شد.

 

**پایبندی 64 درصدی غیراوپکی ها به توافق کاهش تولید نفت در فوریه

منابع صنعتی اعلام کردند: در نشست کمیته فنی مشترک (مسئول نظارت بر توافق کاهش تولید نفت) در وین مشخص شد که 11 تولید کننده نفت غیرعضو اوپک توانستند در ماه فوریه، 64درصد از توافق کاهش تولید نفت را عملیاتی کنند.

 

در این نشست همچنین پایبندی 106 درصدی اعضای اوپک به توافق یادشده نیز به رایزنی گذاشته شد.

 

** افزایش 3 درصدی عرضه نفت به آسیا با وجود توافق اوپک

عرضه نفت به منطقه آسیا، بزرگترین و رو به رشدترین خریدار جهانی این کالا، در ماه فوریه با 3 درصد افزایش نسبت به ماه دسامبر 2016 میلادی به 714 میلیون بشکه رسید که این رقم در بازار تقریبا یک رکورد به شمار می آید.

این در حالی است که بیش از دو ماه از آغاز اجرای توافق جهانی کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می گذرد.

 

**چین از افزایش قیمت‌های نفت هراسی ندارد

آمار رسمی چین نشان داد که برخلاف افزایش قیمت های جهانی نفت در پی توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، سطح ذخیره سازی تجاری و راهبردی این کالا در چین در 2 ماه نخست سال جاری میلادی با اندکی افزایش به 740 هزار بشکه در روز رسید.

 

این در حالی است که این میزان در پایان سال 2016 میلادی 732 هزار و 800 بشکه در روز بوده که این موضوع نشان می دهد، رشد قیمت های جهانی نفت بازدارنده چین از افزایش ذخیره سازی این کالا نیست.