چرا روسیه بیانیه شورای امنیت در محکومیت کره‌شمالی را رد کرد؟


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , شورای امنیت

روسیه با پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی مخالفت کرد. 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روسیه، روز پنجشنبه با پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی مخالفت کرد.

 

بیانیه‌های شورای امنیت باید مورد توافق ۱۵ عضو آن باشد، اما منابع دیپلماتیک می‌گویند، از آنجا که در این بیانیه موشک آزمایشی کره‌شمالی از نوع قاره‌پیما نامیده شده، روسیه با آن مخالفت کرده است.

 

کره‌شمالی، روز سه‌شنبه ۱۳ تیر اقدام به پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیکی کرد که گفته می‌شود نخستین موشک قاره‌پیمای این کشور است. پیونگ‌یانگ اعلام کرده که این موشک مسافت ۹۳۳ کیلومتر را پیموده است و تحلیل‌گران نظامی آمریکا نیز معتقدند که با این موشک می‌توان ایالت آلاسکا در خاک آمریکا را هدف قرار داد.

 

اما روسیه اعتقاد دارد که این یک موشک بالستیک با برد متوسط بوده است. در این حال نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با ارسال ای‌میلی به نمایندگان دیگر کشورهای عضو این شورا نوشته است: «توضیح آن که ما بر اساس ارزیابی‌های وزارت دفاع کشورمان، نمی‌توانیم تأیید کنیم که این موشک از نوع قاره پیما بوده است.»

 

وی می‌افزاید: «بنابراین از آنجا که اجماعی بر سر این مسئله وجود ندارد، ما در موقعیتی نیستیم که از طرف همه اعضای شورای امنیت با این دسته‌بندی موافقت کنیم.»

 

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه نیز نشستی در رابطه با آزمایش موشکی کره‌شمالی داشت که به درخواست آمریکا برگزار شد. کره‌شمالی از سال ۲۰۰۶ به خاطر فعالیت‌های موشکی و برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های سازمان ملل است و آمریکا آزمایش روز سه‌شنبه را نقض قطعنامه‌های این سازمان می‌داند.