بیوگرافی5 نفری که یکی از آنها کلید بهشت را از قالیباف می گیرد


اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,شهردار

 

 اعتماد نوشت:دیروز الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در توییتی، از ٥ چهره به عنوان مهم‌ترین گزینه‌ها برای تصدی شهرداری تهران نام برد. او حسین مرعشی، حجتی، مهرعلیزاده، افشانی و اردکانیان را به عنوان گزینه‌های اصلی شهرداری تهران معرفی کرد. 

 

1- سيدمحمدعلي افشاني، سياستمدار اصلاح‌طلب هم‌اكنون استاندار فارس است. با روي كار آمدن دولت يازدهم و آغاز زمزمه‌هايي در ‏مورد انتصاب محمدعلي افشاني به عنوان استاندار فارس، ۱۸ نماينده مجلس نهم عضو مجمع نمايندگان استان فارس در اعتراض به ‏انتصاب افشاني به عنوان استاندار جديد فارس صحن علني مجلس را ترك و استعفاي خود را تقديم هيات رييسه مجلس كردند و ‏عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور را به استيضاح تهديد كردند ولي در نهايت با مقاومت رحماني فضلي، در تاريخ ۲۴ تير ۱۳۹۴ ‏افشاني رسماً استاندار فارس شد و تاكنون اين مسووليت را برعهده دارد. او پيش از اين معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان ‏نوسازي و تجهيز مدارس كشور بوده است. همچنين در سابقه كاري او معاونت استانداري استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد، خوزستان و ‏سمنان ديده مي‌شود. افشاني فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مديريت اجرايي از دانشگاه شريف است. ‏

 

2-محمود حجتي ديگر گزينه طرح شده هم‌اكنون وزير جهاد و كشاورزي است. او متولد سال ١٣٣٤ در نجف‌آباد اصفهان است، فرزند مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا حجتي نجف‌آبادي از علماي اين شهر. حجتي تا پايان دوره دبيرستان در شهر زادگاهش تحصيل كرد و بعد وارد دانشگاه شد و مدرك مهندسي خود را در رشته مهندسي عمران از اين دانشگاه گرفت. پس از انقلاب اسلامي و صدور فرمان تشكيل جهاد سازندگي به استان چهارمحال و بختياري رفت و مسووليت مديريت اين نهاد را بر عهده گرفت و بعد از آن به عنوان عضو شوراي مركزي جهاد سازندگي اصفهان مشغول به كار شد.

 

او همچنين پس از پايان جنگ تحميلي در سال ۱۳۶۸ به عنوان استاندار سيستان و بلوچستان انجام خدمت كرد و تا سال ١٣٧٣ در اين سمت باقي ماند. طرح‌هاي افزايش محصول گندم، ذرت، زيتون، كلزا و سايردانه‌هاي روغني در دوره او به اجرا درآمدند، مهم‌ترين آنها افزايش توليد گندم بود كه دولت قيمت خريد تضميني گندم را افزايش داد تا كشاورزان به توليد گندم تشويق شوند. با شروع عمليات اجرايي سد كرخه به عنوان مدير اجرايي اين پروژه تا زمان بهره‌برداري مشغول به كار شد و در دوره اول رياست‌جمهوري سيد محمد خاتمي به عنوان وزير راه و ترابري و دوره دوم دولت او به عنوان نخستين وزير وزارتخانه ادغامي جهاد سازندگي و كشاورزي از مجلس راي اعتماد گرفت و تا پايان دولت در اين سمت ماند. حجتي مرداد سال ١٣٩٢ به عنوان گزينه دولت يازدهم براي تصدي وزارتخانه جهاد كشاورزي به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد و با كسب اكثريت آرا از مجلس راي اعتماد گرفت و به عنوان وزير جهاد كشاورزي مشغول به فعاليت شد.

 

3- محسن مهرعليزاده يكي ديگر از افرادي است كه اين روزها نامش براي شهرداري تهران شنيده مي‌شود. مهرعليزاده سال ١٣٣٥ در شهرستان مراغه (استان آذربايجان شرقي) به دنيا آمد. او ليسانس و فوق‌ليسانسش را در رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه تبريز گرفت و دوره دكتراي مهندسي اقتصاد در دانشگاه تيلبرگ هلند را نيمه‌تمام گذاشت و به كشور بازگشت، مهرعليزاده در سال ٨٨ دكترايش را در رشته مديريت مالي از دانشگاه تهران گرفت.

 

مشاركت در تشكيل كميته انقلاب اسلامي مراغه در سال ٥٧، مشاركت در تاسيس جهاد سازندگي و سپاه پاسداران مراغه از جمله فعاليت‌هاي او در سال‌هاي اوليه بعد از انقلاب بودند. او از سال ٦١ تا ٦٣ عضو هيات‌مديره و قائم‌مقام مديرعامل شركت اتومبيل‌سازي سايپا بود و از سال ٧١ تا ٩٦ رياست هيات‌مديره و مديرعاملي سازمان عمران كيش را بر عهده داشت. پس از آن به مدت سه سال معاون امور نيروگاه‌هاي سازمان انرژي اتمي ايران بود و در اين مدت مسووليت برنامه‌ريزي و آغاز مجدد فعاليت ساخت نيروگاه اتمي بوشهر و انجام عمليات مربوطه پس از ١٤ سال توقف و انجام مذاكرات و نهايي كردن قرارداد تكميل نيروگاه بوشهر با روسيه را بر عهده داشت. مهرعليزاده از سال ٧٦ و با روي كار آمدن دولت اصلاحات به عنوان استاندار خراسان مشغول به كار شد و تا سال ٨٠ در اين سمت باقي ماند. از سال ٨٠ تا چهار سال بعد هم به عنوان معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان تربيت‌بدني منصوب شد. او عضو هيات‌مديره سازمان منطقه آزاد كيش است و در طول سال‌هاي فعاليتش در كيش ايجاد منطقه آزاد و هواپيمايي غير دولتي كيش اير را به كارنامه خود اضافه كرد. محسن مهرعليزاده در حال حاضر رييس فدراسيون بين‌المللي ورزش‌هاي زورخانه‌اي است.

 

4-حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي از جمله گزينه‌هاي جدي براي شهرداري پايتخت است. او متولد ‏سال ١٣٣٧ در شهرستان رفسنجان استان كرمان است. مرعشي از اول انقلاب تا تاكنون مسووليت‌هاي مختلفي را برعهده داشته است. ‏مسووليت‌هاي او بعد از پيروزي انقلاب از جهاد سازندگي شروع شد‎.‎‏ او هشت سال استانداري كرمان و دو دوره (پنجم و ششم) نماينده ‏مجلس شوراي اسلامي بوده است. حسين مرعشي پسر عموي عفت مرعشي همسر مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و از افراد بسيار ‏نزديك به آيت‌الله بود كه در دو سال از ٨ سال رياست‌جمهوري آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رياست دفتر او را برعهده داشت. از ‏ديگر مسووليت‌هاي مهم حسين مرعشي مي‌توان به معاونت رياست‌جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره ‏كرد. او در دولت هشتم و بعد از ادغام سازمان ايرانگردي و جهانگردي و سازمان ميراث فرهنگي به عنوان نخستين رييس سازمان ‏ميراث فرهنگي و گردشگري كشور انتخاب شد. حسين مرعشي در طول سال‌هاي گذشته هميشه از چهره‌هاي برجسته اصلاح‌طلبان ‏حزب كارگزاران سازندگي بوده است. ‏

 

5-اين روزها نام رضا اردكانيان هم به عنوان يكي ديگر از گزينه مطرح براي شهرداري تهران شنيده مي‌شود، او از كارشناسان ‏بين‌المللي حوزه آب است كه در سازمان‌هاي بين‌المللي داراي كرسي بوده است. اردكانيان نخستين ايراني‌اي است كه از معاون اسبق ‏دبيركل سازمان ملل متحد حكم گرفت و مدير «برنامه دهه بين‌المللي آب» سازمان ملل متحد شد و تا سال ٢٠١٥ اين مسووليت را ‏برعهده داشت. اردكانيان متولد سال ١٣٣٧ در شهر يزد و داراي مدرك كارشناسي در رشته مهندسي سازه از دانشگاه صنعتي شريف، ‏كارشناسي ارشد از دانشگاه مك مستر كانادا و دكترا در رشته مديريت آب از انگلستان است‎.‎‏ او در زمان رياست‌جمهوري آيت‌الله ‏خامنه‌اي (مقام معظم رهبري) معاون عمراني وزارت كشور بود و در دولت مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني معاونت برنامه‌ريزي ‏وزارت نيرو شد. پس از آن و در دوران اصلاحات اردكانيان چهار سال قائم مقام وزير نيرو شد و چهار سال ديگر هم مسووليت ‏معاونت امور آب را برعهده گرفت. او همچنين نايب‌رييسي انجمن آب‌شناسي ايران و مدرس در دانشگاه شريف بوده است و طرح‌ها و ‏پروژه‌هاي مختلفي را به انجام رسانده. اردكانيان در مديريت مجامع مختلف علمي و تخصصي بين‌المللي مرتبط با آب از جمله ‏فرهنگستان بين‌المللي آب، شوراي حكام موسسه آموزشي آب يونسكو، انستيتوي آب و محيط زيست دانشگاه ملل متحد فعاليت كرده و ‏مسووليت داشته است. ‏