زمان مراجعه و هزینه «سنجش سلامت» نوآموزان دبستانی اعلام شد


اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی ,سنجش سلامت

سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول خردادماه و همزمان با آغاز ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس شروع می‌شود. 

به گزارش ایسنا، سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان هر ساله توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می شود تا کودکانی که گرفتار اختلالات یادگیری، شنوایی، بینایی، ذهنی و نظیر آن هستند شناسایی شوند. پس از آن وزارت آموزش و پرورش که مراکزی تحت عنوان مراکز ویژه اختلالات یادگیری دارد دانش آموزانی که دچار مشکلات یادگیری باشند را تحت معالجات تخصصی قرار می دهد.

 

از آن سو دانش آموزان با نیازهای ویژه جسمی و حرکتی و ذهنی نیز بنا بر درجه و شدت مشکل یا به مدارس استثنایی ارجاع می شوند و یا در قالب طرح تلفیقی فراگیر وارد مدارس عادی شده و در کنار سایر دانش آموزان ادامه تحصیل می دهند.

 

در همین زمینه مجید قدمی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت وگو با ایسنا، به تشریح جزئیات سنجش نوآموزان پرداخت و گفت:  دستورالعمل سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان ابلاغ شده و این طرح همزمان با آغاز ثبت نام دانش آموزان از ابتدای خرداد ماه کلید می‌خورد.

 

وی افزود: در ابتدا خانواده‌های دارای فرزند شش سال تمام  به مدرسه‌ای که فرزندشان را می‌خواهند در آن ثبت نام کنند مراجعه می‌کنند و از طریق مدرسه نوآموز به نزدیکترین پایگاه‌های سنجش معرفی و ارجاع می‌شوند.  در پایگاه‌ها امر سنجش بینایی، شنوایی و تحصیلی انجام می‌شود و پزشک مستقر در پایگاه به چکاپ نوآموز می‌پردازد و در صورت تایید سلامت، برگه معرفی نامه برای مدرسه صادر خواهد شد و امر ثبت نام در مدرسه صورت می‌پذیرد.

 

قدمی با بیان اینکه اگر نوآموزی دچار اختلالاتی باشد به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می‌شود تا یک بار دیگر تست‌های سنجش بر روی او انجام شود گفت: پس از آن تصمیم می‌گیرند نوآموز به مدرسه عادی برود یا در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل شود، البته طرح تلفیقی فراگیر رشد خوبی پیدا کرده و ما دانش آموزان نابینا یا دارای مشکلات جسمی حرکتی را به مدارس عادی فراگیر می‌فرستیم، اما دانش آموزانی که دارای بهره هوشی 50 تا 70 هستند به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند.

 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه همه شرایط سنجش همانند سال گذشته است عنوان کرد: اما هزینه ارزشیابی و سنجش 20 هزار تومان خواهد بود که این هزینه مربوط به خود پایگاه‌ها است. سنجش برای مناطق محروم و دانش آموزان عشایری رایگان خواهد بود و پیش بینی می‌کنیم امسال 1000 پایگاه سنجش، پذیرای نوآموزان باشند.

 

وی اضافه کرد: از پایان مردادماه در تمام استان ها خانواده‌هایی که فرزندان پنج سال تمام دارند می توانند یک سال زودتر سنجش سلامت فرزندان خود را انجام دهند.