اظهارات جنجالی امیر قطر/ هک شدن سایت خبرگزاری "قنا" یا تسویه‌حساب‌های شخصی؟


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,امیر قطر

خبرگزاری رسمی قطر اظهارات نسبت داده شده به امیر این کشور درباره روابط دوحه با کشورهای منطقه و آمریکا را تکذیب و اعلام کرد که سایت این خبرگزاری از سوی گروهی ناشناس هک شده است، با این وجود رسانه‌های اماراتی و عربستانی به واکنش نسبت به اظهارات منسوب به امیر قطر پرداخته و به شدت از آن انتقاد کردند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، در پی اظهاراتی که به تازگی به تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نسبت داده شد، خبرگزاری رسمی قطر (قنا) این اظهارات را تکذیب و اعلام کرد که سایتش از طرف گروهی ناشناس هک شده و اخبار دروغین منتشر شده است و در حال تلاش است که سایت را پس بگیرد.

 

این خبرگزاری در حساب کاربری خود در توئیتر نیز هک سایت خود را اعلام کرد و از رسانه‌ها خواست به اظهارات ساختگی امیر قطر توجه نکنند.

 

سیف بن احمد آل ثانی، مدیر دفتر ارتباطات دولتی گفت: پس از حضور امیر قطر در جشن پایان دوره خدمت گروه هشتم از سربازان اظهارات ساختگی و دروغینی به وی نسبت داده شده و منتشر شد.

 

سیف با تاکید بر اینکه آنچه به نقل از امیر قطر منتشر شده بی‌اساس است، گفت: مسئولان مربوطه در قطر تحقیقات در این خصوص و محاکمه طرفی که این اقدام "ننگین" را انجام داده، آغاز کرده‌اند.

 

یوسف ابراهیم المالکی، مدیرکل این خبرگزاری نیز اظهار داشت: سایت قنا از سوی گروهی ناشناس هک شده است اما اکنون وضعیت تحت کنترل ماست.

 

المالکی تاکید کرد: امیر قطر حتی یک کلمه در جشن پایان دوره خدمت سربازان سخن نگفت.

 

وی در ادامه ابراز تعجب کرد که بسیاری از رسانه‌ها با وجود اینکه بیانیه‌ای از سوی دولت در تکذیب این خبر و هک شدن سایت قنا منتشر شد، آن را انتشار دادند.

 

هک کنندگان سایت قنا اظهاراتی را به نقل از امیر قطر با هدف ایجاد تنش میان قطر و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نیز آمریکا منتشر کردند.

 

در پی این مساله رسانه‌های عربستانی و اماراتی از یک سو و رسانه‌های قطر از سوی دیگر یکدیگر را متهم می‌کنند. رسانه‌های قطری اظهارات امیر قطر را ساختگی دانسته و تاکید دارند که سایت قنا هک شده است اما رسانه‌های عربستانی و اماراتی بدون توجه به تکذیب این سخنان همچنان آنها را باز نشر می‌دهند.

 

در این میان رسانه‌های عربستانی و اماراتی امیر قطر را به دلیل این اظهارات به باد انتقاد شدید گرفته‌اند.

 

در اظهارات نسبت داده شده به امیر قطر، وی وجود پایگاه "العدید" آمریکایی در کشورش را موجب حمایت کشورش از طمع ورزی‌های برخی کشورهای همسایه توصیف و تاکید کرد: این پایگاه تنها فرصت آمریکا برای داشتن نفوذ نظامی در منطقه است.

 

شیخ تمیم با اشاره به اینکه تنش‌ها با آمریکا به دلیل برخی تجاوزات رئیس‌جمهور آمریکا در این کشور هرگز ادامه نخواهند یافت، گفت: قطر با اسرائیل در ارتباط مستمر است.

 

وی درباره روابط دوحه با تهران نیز گفت: ایران وزنه مهمی در منطقه و در جهان اسلام است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و قطر روابط جدی خود با آمریکا و ایران را همزمان حفظ می‌کند.

 

امیر قطر اظهار داشت: صلاح نیست که تنش‌ها با ایران بالا گیرد و به ویژه که ایران قدرت بزرگی است و ضامن ثبات در منطقه است.

 

وی ایران را کشوری دارای وزنه منطقه‌ای و اسلامی توصیف کرد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و در ادامه خواست تنشی با ایران آغاز نشود.

 

همچنین امیر قطر در ادامه حزب الله را جنبش مقاومت خواند.

 

تمیم بن حمد آل ثانی گفت: ترامپ با مشکلات قانونی در کشورش مواجه است و تنشی در رابطه دوحه با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد.

 

روزنامه رای الیوم نیز نوشت، دیدار اخیر ترامپ و امیر قطر بسیار پرتنش بود و ترامپ قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد در مقابل امیر قطر به شدت این مساله را رد کرد.

 

امیر قطر در جشن پایان دوره خدمت سربازان گفت: همزمان با سفر ترامپ به منطقه قطر هدف یک سری حملات قرار گرفت و تلاش شد که این کشور را با تروریسم ارتباط دهند و تلاش‌های آن در تحقق ثبات نابود شود. ما این کشورها و سازمان‌ها را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

 

وی در ادامه به شدت اتهام مطرح شده علیه قطر مبنی بر حمایت از تروریسم را محکوم کرد و گفت: خطر واقعی رفتار و عملکرد برخی کشورهاست که باعث تروریسم می‌شوند. آنها نسخه‌ای افراطی از اسلام را ارائه می‌دهند که هیچ شباهتی به حقیقت اسلام ندارد.

 

وی افزود: هیچ کس حق ندارد ما را به تروریسم متهم کند زیرا خود اخوان المسلمین را گروهی تروریستی می‌دانند و نقش مقاومت در حماس و حزب الله را منکر هستند.

 

امیر قطر از مصر امارات و بحرین خواست در موضعگیری‌های مخالف خود علیه قطر تجدیدنظر کرده و سیل حملات و اتهامات مکرر علیه قطر را متوقف کنند.

 

وی تاکید کرد: قطر در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند هرچند که مردم آن کشور از آزادی و حقوق خود محروم شوند.

 

وی درباره نشست سران کشورهای عربی – اسلامی و آمریکا در ریاض خواستار کار جدی و متعادل و به دور از احساسات و پیش‌بینی غلط شد و نسبت به خطراتی که در پی این مساله احتمالا منطقه را تهدید خواهد کرد هشدار داد و گفت: قطر تروریسم و افراط گرایی را قبول ندارد و تمایل دارد در تحقق صلحی عادلانه میان حماس و اسرائیل مشارکت کند. قطر به دلیل سیاست‌های انعطافی خود دشمن ندارد و این به منزله موضعگیری جدید قطر است که ضربه‌ای برای سازمان آزادی بخش فلسطین محسوب می‌شود.

 

وی تاکید کرد: قطر در ایجاد روابط مستحکمی با آمریکا و ایران در یک زمان واحد موفق شد.