کانتینر با قاطر می‌آید؟!


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اکبرترکان

کنایه اکبرترکان درباره قاچاق کالا

کانتینر با قاطر می‌آید؟!

از خودروسازی تا پخت قورمه‌سبزی

  اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی شامگاه پنجشنبه مهمان برنامه دست‌خط در صداوسیما بود. یکی از خبرگزاری‌هایی که همواره نگاه انتقادی به دولت دارد، نوشت:« اکبر ترکان دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و مشاور رئیس‌جمهور در برنامه این هفته دست‌خط از ماجرای اظهارنظر معروفش درباره درست‌کردن آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی به‌عنوان تنها تخصص ایرانی‌ها و حواشی آن می‌گوید.»

 

ترکان که مسئولیت مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق تجاری را برعهده داد، در بخش‌های متفاوت سیاسی و اقتصادی پاسخگوی سوالات مجری برنامه بود. او گفت: منطقه آزاد تجاری فعال که بر اساس قانون ا تاسیس‌شده است، ۷منطقه است، ۴منطقه در سواحل جنوبی است و یکی در ساحل دریای خزر و ۲منطقه هم در شمال غرب کشور است. منطقه ویژه که روی کاغذ تصویب شده و مصوب است و به تصویب مجلس رسیده است، ۶۴منطقه است، ولی آن مناطقی که فعال شده است و کار می ‌کنند، ۲۸منطقه است. ترکان در پاسخ به این سوال که بعضا گفته می‌شود مناطق آزاد یکی از علل افزایش قاچاق کالا شده است، تصریح کرد: نه، من هیچ‌وقت قبول نداشتم.

 

من عرضم این است کسانی که می‌خواهند رَد گم کنند، این را شلوغ کردند، ارقام منطقه آزاد که مشخص است! چیز مخفی‌ای نیست، گمرک در مبادی ورودی و خروجی ما ثبت می‌کند، اعدادش هم اینهاست، اگر کسی می‌گوید چیز دیگری است، بیاییم آمارهای گمرک ایران را نگاه کنیم. او افزود: ستاد مبارزه با قاچاق برای اینکه بگوید من خیلی کارم مهم است، آن اوایل گفتند ۲۵میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌شود، اصل این مبنای صحیحی ندارد، محاسباتشان مبنا ندارد، بعد گفتند نه، ۲۰تا بوده و حالا آرام‌آرام می گویند ۱۵تاست! اینها چه کردند که کم شده است؟! این برآورد اولیه اشتباه بوده است.

 

مگر می‌شود؟ وقتی کسی می‌گوید ۲۵میلیارد دلار قاچاق در کشور ماست؛ ۲۵میلیارد دلار یک اسکله شهید رجایی می‌خواهد؛ اصلا می‌شود؟! هر کسی گفته، این عدد معیار کارشناسی ندارد؛ یک کسی گفته بود عدد بلد نیستی، ۲۵میلیارد دلار قاچاق یعنی یک اسکله شهیدرجایی قاچاق! آخر می‌شود کسی با کوله‌بری و با روش‌های بازارچه مرزی و ملوانی و ته‌لِنجی که هست، به‌اندازه یک اسکله شهیدرجایی کالا وارد کند؟! ترکان درباره این صحبت مجری که گفت:«می‌گویند با کانتینر وارد می کنند»، ادامه داد:اتفاقا آن درست است، با کانتینر قاچاق می‌آید، ولی نه از کوله‌بری و ته‌لنجی و از این حرف‌ها. او همچنین در پاسخ به این سوال که با کانتینر چگونه می‌آید، اظهار داشت: آنجا پیدا کنید پرتقال‌فروش را! اینجا، بله، من قبول دارم کالا با کانتینر قاچاق می‌شود، ۱۰منطقه آزاد است، نه بازارچه‌مرزی است، نه ملوانی است و نه کوله‌بری، می‌گویم پیدا کنید پرتقال‌فروش را!

 

کانتینر با قاطر می‌آید

در ادامه این برنامه مجری پرسید: حیطه شما نیست، ولی به عنوان یک آدم متخصص کاربلد و کهنه کار از کجا می‌آید؟ دبیر شورای هماهنگی مناطق تجاری خاطرنشان کرد: من نظرم این است که از دالان‌های اصلی می‌آید. او در ادامه در پاسخ به این سوال که «یعنی جاهای که ما باید نظارت کنیم و نمی‌کنیم؟»، تصریح کرد: نه، حالا نظارت همه می‌کنند، ولی بالاخره می‌آید دیگر.

 

کانتینر با قاطر می‌آید؟ این بحث با سوال دیگری از جانب مجری ادامه یافت که وقتی نظارت می‌کنیم، چگونه با کانتینر می‌آید؛ ترکان دراین باره گفت: کانتینر با کوله‌بری می‌آید؟ کانتینر ته‌لنجی می‌آید؟ کانتینر می‌تواند از کیش قاچاق شود بیاید در ساحل؟ پس این یک جای دیگری است. او درباره اینکه یک جای دیگر کجاست، ادامه داد: برای من سخت است، باید افراد باشند از خودشان دفاع کنند. ترکان خاطرنشان کرد: آدم‌هایی که کارشان را درست انجام نمی‌دهند، این جنس را رد می‌کنند. در ادامه مجری پرسید، بحث شما با آقای نعمت‌زاده هم همین بود؟ ترکان پاسخ داد: نه، آقای نعمت‌زاده یک فرمایشاتی درباره قاچاق کردند.

 

من عرض کردم که بی‌هوا حرف می‌زنند. مجری در بخش دیگری از برنامه گفت:یک چیزی از شما بیرون آمد و خیلی روی آن مانور رسانه‌ای دادند، ولی من چون حضرتعالی را می‌شناسم، سوابقتان را می‌دانم، بخصوص در صنایع دفاعی شما کسی بودید که می‌شود گفت بالاخره اینکه ما روی پای خودمان ایستادیم، یک بخشی از آن فعالیت‌های شما در صنایع دفاعی بوده است زمان وزارت دفاع شما، من تعجب کردم در جمعی گفته بودید ما جز پختن آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی در هیچ تکنولوژی‌ای نسبت به جهان برتری نداریم! شوخی کردید؟ در پاسخ به این موضوع، دبیر شورای هماهنگی مناطق تجاری یادآور شد: آن جلسه، جلسه خودرو بود و بحث روی صنعت خودرو ایران بود.

 

جمعی از دوستانی که در آن جلسه فنی صحبت می‌کردند، می‌گفتند ما باید تعرفه واردات خودرو را کاهش بدهیم و با فناوری رقابت کنیم. بنده هم نظرم این بود که ما قادر نیستیم با فناوری با قدرت‌های مسلط جهانی رقابت کنیم. ترکان درپاسخ به این سوال که «در حال حاظر نیز همین نظر را دارید؟»، افزود: بله، و اگر ما دفاع تعرفه‌ای‌مان را از تولیداتمان برداریم، از بین می‌رویم، الان هم معتقدم، در صنعت نساجی یک بار امتحان کردند، دفاع تعرفه‌ای را از تولیدات ایران برداشتند، تولیدات خارجی رسید و برخی از صنایع صاحبنام نساجی ایران، الان کجا هستند؟

 

در همه این رشته‌ها تراز ما خوب است

دبیر شورای هماهنگی مناطق تجاری درباره این تناقض که در چنین شرایطی مردم شاکی خواهند بود که چرا کالایی با کیفیت پایین را باید خرید کنند، اظهار داشت: این قسمت را تکمیل کنم، بعد به این حرف شما هم می‌رسیم؛ بنابراین بنده عرض کردم فکر نکنید که شما می‌توانید با تکنولوژی بر دنیا برتری داشته باشید؛ آن هم در خودرو، بعد روی طنزی بنده عرض کردم ما در هیچ رشته صنعتی بر دنیا برتری تکنولوژی نداریم، گفتم ما در نیمه‌هادی در دنیا برتریم؟ در الکترونیک در دنیا برتریم؟ در همه این رشته‌ها تراز ما خوب است، اما اندازه خودمان، ولی نمی‌توانیم بگوییم ما در هوافضا در دنیا برتر هستیم، ما داریم می رویم به سمت ترازهای جهانی، این تکه طنز را هم گفتم، یک عده‌ای بی‌انصافی کردند و همه عرض حقیر را که یک سخنرانی مفصل است، اینها نگفتند که من برای چه دارم حرص‌وجوش می‌خورم و می‌‌گویم دفاع تعرفه‌ای را ما نباید برداریم، هر جا برداریم آسیب می‌بینیم.

 

اما اینکه درست است مصرف‌کننده ایرانی می‌گوید ما اگر قرار است پول بدهیم، چرا بهترین کالا را مصرف نکنیم، اگر این‌طور است، پس ایرانی‌ها کار نکنند؟ کار به جایی رسیده است که رئیس‌جمهور ایالات متحده به دنبال دفاع از تولید در آمریکا است؛ نیست؟ ما باید در ایران بسازیم، خارجی می‌خواهد بسازد، اشکال ندارد؛ کارخانه‌اش را بیاورد در ایران، بچه‌های ما باید کار کنند، شما وضعیت اشتغال را می‌دانید. اگر واردش شدیم، مفصل‌تر می‌گویم.

 

  اخبار اقتصادی  -  آرمان