سخنگوی حزب «اعتدال و توسعه» : با اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کنیم


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی حزب  اعتدال و توسعه

یک روز بعد از انتخاب علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست ستاد انتخاباتی حزب «اعتدال و توسعه»، سخنگوی این تشکل از عزم حزب متبوعش برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان خبر داد.

   اسماعیل شجاعی در گفت‌وگو با  ایران  گفت که ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان که در سال 92 با انتخابات ریاست جمهوری آغاز و در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 تقویت شد، گام سوم را با ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برمی‌دارد. «اعتدال و توسعه» نزدیک‌ترین حزب نزدیک به دولت، در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی که سال گذشته برگزار شد، تلاش بسیار کرد تا اصولگرایان میانه‌رو را به یکی از اضلاع ائتلاف «امید» بدل کند. شجاعی در مصاحبه  پیش رو به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا «اعتدال و توسعه» همچنان نقش میانجی اصلاح‌طلبان  با اصولگرایان حامی دولت را بازی خواهد کرد؟ مشروح گفت‌وگوی وی را در پی می آید.

 

روند انتخاب آقای علی جنتی برای ریاست بر ستادهای انتخاباتی «اعتدال و توسعه» به چه صورت بود؟

ابتدا این توضیح را بدهم که کار حزب صرفاً انتخابات نیست؛ حزب نهادی است برای اداره کشور، تحقق شایسته سالاری، ارتقای مدیریت و بهره‌وری و تحقق توسعه؛ بنابراین یک نهاد دائمی است؛ ستاد انتخابات نیست که ذکر خیرش فقط در موسم انتخابات باشد؛ حزب اعتدال و توسعه از اسفند 93 توسعه تشکیلاتی‌اش را شروع کرد و در حال حاضر در تمام استان‌ها، شورای استان دارد که علاوه بر رئیس شورا، دبیر و 4 معاونت، حداقل 15 عضو دارد.

 

تشکیلات ما در شهرستان‌ها توسعه پیدا کرده است و در بعضی استان‌ها در سطح بخش توسعه تشکیلاتی داریم؛ الحمدلله در انتخابات مجلس هم به نحو چشمگیری دوستان هم حزبی ما فعال بودند و بخوبی نقششان را ایفا کردند. در سال 95 توسعه تشکیلاتی در سطح کانون و سازمان‌ها دنبال شد و در حال حاضر حزب، 25 کانون و سازمان در اختیار دارد که بعضی از کانون‌های ما در شهر تهران بیش از 1000 عضو دارد. هر یک از کانون‌های ما یک شورای سیاستگذاری دارد که چارت سازمانی و کارگروه‌های تخصصی خود را داراست.

 

کارگروه های تخصصی کانون های حزب هم یک شورای حداقل 11 نفره دارد. اعتدال و توسعه در دو سال گذشته در سطح استان ها و کانون‌ها فعالیت گسترده ای داشته است؛ جلسات هفتگی مختلف برگزار شده و به شکل کاملاً چشمگیری فعالیت هایمان در حال انجام است؛ مجموع این اقدامات سبب شده ما به لحاظ تشکیلاتی برای حضور در انتخابات کاملاً مهیا و آماده باشیم. شورای راهبردی «اعتدال و توسعه» به این نتیجه رسید ریاست ستاد انتخاباتی حزب، نیازمند حضور شخصیتی است که حتماً ملی باشد تا بتواند به ستاد انتخاباتی آقای روحانی کمک جدی کند؛ بر این اساس آقای علی جنتی را انتخاب کردیم که به لحاظ فرهنگی - سیاسی شخصیتی است ملی و معاونت کانون ها و سازمان های حزب را هم برعهده دارد. لذا بهترین فرد برای مدیریت ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه هستند.

 

راضی کردن آقای جنتی برای این مسئولیت دشوار نبود؟

خیر؛ ایشان فردی بسیار فعال هستند.از بنیانگذاران حزب محسوب می شوند و دوستی 50 ساله با آقای روحانی دارند و می خواستند با تمام توان از آقای روحانی حمایت کنند لذا آقای جنتی آماده همکاری بودند ولی تقاضا داشتند رئیس نباشند؛ اما نظر جمع این بود که مسئولیت ریاست ستاد انتخابات خوب را بپذیرند.

 

به غیر از ایشان گزینه دیگری مطرح نبود؟

خیر.

 

ستاد انتخابات فعلی، فقط انتخابات ریاست جمهوری را عهده دار است یا در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز فعال خواهد بود؟

این ستاد فقط انتخابات ریاست جمهوری را هدایت خواهد کرد؛ نحوه فعالیت ستادی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بعداً اعلام می‌کنیم.

 

با توجه به اینکه نامزد نهایی اصلاح‌طلبان و تشکل متبوعتان آقای روحانی است، نحوه تعامل حزب «اعتدال و توسعه» با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چگونه خواهد بود؟

ما مصمم هستیم با همکاری دوستان اصلاح‌طلب انتخابات را پیش ببریم و به آقای روحانی کمک کنیم؛ اطلاعی که من دارم این است که رهبران اصلاح‌طلب همگی در حمایت از آقای دکتر روحانی مصمم هستند و شکی در این مورد وجود ندارد؛ حتماً مسیری که در سال 92 شروع شده و در 94 ادامه پیدا کرد، در 96 شاهد خواهیم بود و یک ائتلاف کاملاً مستحکم بین اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه خواهیم داشت تا ان شاءالله منجر به تداوم دولت تدبیر و امید شود.

 

«اعتدال و توسعه» در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم که سال گذشته برگزار شد حلقه واسطی میان اصولگرایان میانه رو از جمله چهره‌های نزدیک علی لاریجانی با اصلاح‌طلبان بود؛ از این ظرفیت برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده استفاده خواهد شد؟

اولاً انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است؛ ثانیاً با توجه به عملکرد دولت آقای روحانی گروه ها و اقشار مختلف از ایشان حمایت می کنند و قطعاً اعتدال و توسعه به نحو مناسبی از این ظرفیت استفاده خواهد کرد.

 

تاکنون جلسات رایزنی برگزار شده؟

هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ مذاکرات غیررسمی انجام شده اما به شکل منسجم شاهد اتفاقی نبودیم. چون هنوز وارد فضای رسمی انتخابات نشدیم.

 

شرط و شروطی گذاشته شده؟

فعلاً مذاکره‌ای نشده است. صرفاً آنها اعم از گروه‌ها و افراد اعلام کرده‌اند آماده‌اند از آقای روحانی حمایت کنند.

 

طیف قابل توجهی هستند؟

ما خیلی روی اینها حساب نمی‌کنیم؛ البته چون آقای روحانی شخصیتی اعتدالگرا است این ظرفیت را دارند از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به شکل مناسبی استفاده کنند و پیش‌بینی می‌شود جمع مناسبی در حمایت از ایشان وارد میدان شوند.