بازسازی تصاویر مجرمان با تحلیل فعالیت مغز قربانیان


اخبارعلمی,خبرهای علمی ,بازسازی تصاویر مجرمان

محققان الگوریتم رایانه ای ساخته اند که می تواند به طور دقیق تصاویری را بازسازی کند. آنها معتقدند با این کار می توان صورت های مجرمان را بازسازی کرد.

 به گزارش مهر به نقل از نیوساینتیست، محققان توانسته اند یک الگوریتم رایانه ای بسازند که به طور دقیق تصاویری را بازسازی کنند. آنها این تصاویر را به میمون ها نشان دادند و این الگوریتم توانست تصاویر را با اندازه گیری فعالیت مغز میمون ها بازسازی کند.

 

 آنها معتقدند می توان با استفاده از این یافته نوعی نرم افزار هوش مصنوعی ساخت که به ماشین کمک می کند با تحلیل فعالیت مغز قربانیان جنایات، صورت مجرمان را بازسازی کند.

 

 درهمین راستا محققان موسسه فناوری کالیفرنیا متوجه شدند برخی از سلول های عصبی در مغز ویژگی های خاص صورت را ردیابی می کنند تا تصویری از صورت مخاطب بسازند.

 

 این «سلول های صورت ساز» می توانند با ترکیب اطلاعات مربوط به هر سلول، تعداد بی شماری تصویر از یک صورت بسازند.

 

 محققان این فرایند را با ترکیب نورهای قرمز و آبی و سبز ( به شیوه های مختلف و برای تولید رنگ های مختلف) مقایسه کردند.

 

دانشمندان در آزمایشات خود روی میمون ها با رمزگشایی اطلاعات موجود در هر سلول مغز آنها توانستند تصاویری بسازند که شباهت زیادی به تصویر از صورتی داشت که حیوان دیده بود.

 

دوریس تاسو مولف ارشد این تحقیق می گوید: ما متوجه شدیم این کار بسیار ساده است.

 

محققان نخست یک فضای ۵۰ بعدی در رایانه ساختند که بتواند بخش ها و ویژگی های مختلف صورت را نشان دهد.سپس آنها ۲۵ بعد را به ویژگی هایی مانند فاصله دو چشم یا عرض پیشانی اختصاص دادند و ۲۵ بعد دیگر به ویژگی های ظاهری دیگر مانند رنگ پوست و بافت آن اختصاص دادند.

 

آنها با قراردادن الکترودهایی در مغز میمون ها توانستند سیگنال های مربوط به سلول های صورت هر عکس را ثبت کنند.

 

در مرحله بعد آنها تصویر یک صورت که توسط رایانه تولید شده بود را به میمون نشان دادند تا درک حیوان از آن را به وسیله فعالیت الکتریکی مغز آن دریابند.

 

هنگامیکه این تصاویر کنار هم قرار داده شدند عکسی که میمون ها دیده بودند و تصاویری که با الگوریتم ساخته شده بودند، تقریبا یکسان بودند.