کدخدایی : کسی از شورای نگهبان ترس ندارد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه کسی از شورای نگهبان ترس ندارد، عنوان کرد: هر کسی هر چه دل تنگش می‌خواهد بگوید.

 به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در آخرین نشست خبری شورای نگهبان در سال 95 در ابتدا گزارشی اجمالی از عملکرد شورای نگهبان ارائه داد و گفت: از تاریخ یکم فروردین سال 95 تا 21 اسفندماه، 93 مصوبه از سوی مجلس واصل شده که 61 مورد لایحه و 32 مورد طرح بوده است.

 

وی ادامه داد: از 93 مورد مصوبه 48 مورد در مرحله اول عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی آن اعلام شد. ‌24 مورد ایرداتی داشته که با چند مرحله رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان نسبت به آن اعلام نظر شد. 20 مورد هم هنوز بین مجلس و شورای نگهبان در دست بررسی است.

 

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تلاش داریم در مورد لایحه بودجه در این هفته نتیجه را اعلام کنیم. 6 مورد اساسنامه از سوی دولت نیز داشتیم. 3 مورد عدم مغایرت آنها اعلام شده و 3 مورد هم ایراد داشته است. 58 مورد نامه دیوان عدالت اداری واصل شده که در مجموع 62 مورد توسط فقها اعلام نظر شده و دو مورد هم استفساریه شرعی از سوی فقهای شورای نگهبان اعلام نظر شده است.

 

وی در ادامه درباره لایحه برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه گفت: ایرادات بندهای 1، 2، 4 و 7 سابق شورای نگهبان با عنایت به اینکه اصلاحی به عمل نیامده، کماکان به قوت خود باقی است که البته مجلس هم به این موارد اصرار دارد و در آخر این موضوع باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد.

 

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در جریان بررسی تبصره یک ماده 38 برنامه ششم موضوع سقف حقوق، رئیس مجلس درباره منتقدان مصوبه قبلی گفته بود جرأت ندارند از ترس رد صلاحیت به شورای نگهبان چیزی بگویند و ناسزا را به مجلس می‌گویند نظر شما در این‌باره چیست؟ پاسخ داد: شورای نگهبان که ترس ندارد، کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد. این‌ همه افراد درباره شورای نگهبان صحبت می‌کنند. برای مثال همین سخنان رییس محترم مجلس، پس کسی از شورای نگهبان ترس ندارد.

 

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عده‌ای تبلیغات زودهنگام را آغاز کرده‌اند، رویکرد شورای نگهبان نسبت به این موضوع چیست، گفت: شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، این موارد رصد می‌شود و دستگاه‌های اجرایی و نیروی انتظامی نسبت به این موارد تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهند.

 

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه اخیراً آیت‌الله جنتی در اجلاس سراسری خبرگان از انتخابات شوراها به عنوان مصیبت بزرگ یاد کرده‌اند و دلیل آن هم تعداد زیاد ثبت‌نام کنندگان است، آیا برای بهبود این روند شورای نگهبان در انتخابات شوراها دخالتی نمی‌کند؟ پاسخ داد: شورای نگهبان در بحث شوراهای شهر ورود ندارد، قانون اساسی چنین اختیاری را به شورای نگهبان نداده است. فرمایشات ایشان به عنوان جایگاه دبیر شورای نگهبان نبوده بلکه به عنوان رئیس خبرگان بوده که نسبت به موضوعی نگرانی خود را ابراز کرده‌اند. شورای نگهبان نسبت به انتخابات شوراها نه ادعا، نه فرصت و نه امکانات لازم برای نظارت را دارد.

 

خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا شورای نگهبان به افرادی که تبلیغات زودهنگام انجام می‌دهند تذکر می‌دهد یا خیر؟ که وی پاسخ داد: خیر، شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت‌ها اعلام نظر می‌کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شما گفته‌اید که ای کاش وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی حضور نداشت، در این‌باره توضیح دهید، گفت: منظور من این بود که ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد که رسانه‌ها اینقدر به آن بپردازند و هر بار نسبت به آن سئوال کنند. طبق قانون ما از مراجع استعلام می‌کنیم و نظر آنها را می‌شنویم و این موضوع در تمام موارد انجام می‌شود.

 

خبرنگاری خطاب به کدخدایی پرسید عده‌ای با قاطعیت می‌گویند که ما در انتخابات ثبت‌نام می‌کنیم و رد صلاحیت هم نمی‌شویم، نظر شما در این‌باره چیست و کدخدایی گفت: هر اظهار نظری در این‌باره قبل از اظهار نظر شورای نگهبان فاقد اعتبار قانونی است.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه درباره مجادله با آقای مطهری درباره ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح دهید، پاسخ داد: مجادله نبوده، سوال‌تان را اصلاح کنید. ما مجادله نداشته‌ایم. نظر قانونی اعلام کرده‌ایم، این موضوع از گذشته هم تکرار شده، هر کسی هم نسبت به آن نظری دارد به مراجع قانونی مراجعه کند تا قانون را تغییر دهد. روند اجرای قانون با بیان یک نفر تغییر نمی‌کند. در آنجایی که قانون داریم به افرادی که قانون را مورد توجه ندارند، تذکر دهیم.

 

خبرنگار دیگری با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت که برای اولین بار نسبت به سیاست‌های کلی ایراد گرفته شده که کدخدایی گفت: این موضوع را همین الان توضیح دادم. برای اولین بار نبوده، از سال 78 وقتی سیاست‌ها تصویب شد، شورا ایراداتی گرفته بود و مجلس هم اصلاح می‌کرد و سال 92 به بعد هم آیین‌نامه نظارت بر سیاست‌های کلی تصویب و به تأیید مقام معظم رهبری رسید که شورای نگهبان ایرادات مجمع را به مجلس اعلام کند.

 

خبرنگاری بار دیگر نسبت به این گفته کدخدایی که ای کاش وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در جلسه بررسی صلاحیت هاشمی حضور پیدا نمی‌کرد سئوال پرسید که سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما گفتیم ای کاش حضور پیدا نمی‌کردند تا به این میزان رسانه‌ها به آن نمی‌پرداختند. به قول دوستان پشت دوربین گفتیم که اینقدر فلاش‌بک نکنید و بازگشت به گذشته نداشته باشید.

 

کدخدایی درباره آخرین وضعیت موضوع رجل سیاسی گفت: موضوع رجل سیاسی در دستور کار است، امیدواریم این کار به زودی انجام شود.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به آخرین سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه عده‌ای با قوت به تبلیغات در شبکه‌های مجازی پرداخته‌اند،‌ آیا شورای نگهبان این مباحث را رصد می‌کند یا خیر؟ پاسخ داد: تا اندازه‌ای که امکانات باشد وظیفه خود را انجام می‌دهد، ولی نیازمند قانونی جامع مخصوصاً نسبت به موضوع تبلیغات هستیم و امیدواریم مجلس زودتر این موضوع را رسیدگی کند که اختیارات نهادهای نظارتی مبتنی بر امکانات تبلیغاتی زمان باشد.