ارزش معاملات کاغذی در بازار طلا به بیش از ۱۰ تریلیون دلار رسید


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

تازه‌ترین تحلیل گلدسیک نشان می‌دهد که معاملات کاغذی گسترده در بازارهای بین المللی تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته است.

 به گزارش مهر به نقل از سایت طلا، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ارزش معاملات کاغذی در بازار طلا طی سال ۲۰۱۶ میلادی به بیش از ۱۰ تریلیون دلار رسیده و این مساله تأثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است.

 

بر اساس این گزارش نوسانات شدید بازارهای مالی، بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی را به سوی بازار معاملات کاغذی طلا سوق داده است که واقعاً یک قمار بزرگ به شمار می‌رود؛ مبادلات کاغذی تأثیر فزاینده‌ای بر نوسانات قیمت طلا دارد.

 

متاسفانه جریان رسانه‌های غرب حقایق اصلی درباره ساز و کار بازار معاملات کاغذی را فاش نمی‌کنند. بر اساس آمارهای منتشر شده اخیر از سوی موسسه جی اف ام اس، ارزش کل مبادلات کاغذی طلا در سال ۲۰۱۶ به ۹.۸ تریلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مبادلات ۶.۷ تریلیون دلاری سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۴۶ درصد رشد داشته است.

 

حجم کل طلای معامله شده به صورت کاغذی در سال گذشته به ۲۴۳ هزار تن رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۵ نیز به ۱۸۰ هزار تن رسیده بود. این در حالی است که تقاضای فیزیکی سرمایه گذاری برای طلا در سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار بوده است. در واقع ارزش طلای مبادله شده در معاملات کاغذی ۲۳۳ بار بیشتر از طلای فیزیکی بوده است.

 

گزارش سایت طلا حاکیست، حجم مبادلات طلای کاغذی در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۷.۸ میلیارد اونس رسیده که نسبت به ۲۰۱۵ بیش از ۳۴ درصد رشد داشته و این رقم ۷۶ برابر بیشتر از تولید ۱۰۳ میلیون اونس طلای معادن جهان بوده است.

 

مبادلات طلا به صورت کاغذای برای نخستین بار از سال ۱۹۷۵ میلادی آغاز شده و در نخستین سال بیش از ۸۴ میلیون اونس طلا مبادله شده است. البته تا پایان دهه ۱۹۷۰ میلادی قیمت هر اونس طلا به بیش از ۸۵۰ دلار افزایش یافت و میزان مبادلات طلا به صورت کاغذی به بیش از یک میلیارد اونس تا سال ۱۹۷۹ میلادی افزایش یافت.

 

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، مبادلات کاغذی تأثیر زیادی بر کاهش قیمت واقعی طلا در بازارهای بین المللی داشته است و به مراتب تأثیر آن بر روند نوسانات قیمت طلا از مبادلات فیزیکی و تقاضای سرمایه گذاری بیشتر است.