این ربات روزی به جای انسان در مریخ راه می‌رود


اخبارعلمی ,خبرهای   علمی,ربات

مهندسان آژانس فضایی ناسا ربات انسان‌نمایی ساخته‌اند که روزی قادر خواهد بود روی سطح مریخ راه برود. 

به گزارش ایسنا،گفته می‌شود این ربات در آینده به انسان‌ها در مستعمره‌کردن مریخ کمک خواهد کرد و در حال حاضر در حال آموزش‌دیدن برای حرکت روی سطوحچالش‌برانگیز است.

 

رباتValkyrie نشان داده قادر است عرض یک جاده ناهموار و خمیده را به شیوه‌ای شبیه انسان‌ها طی کند.

 

این فناوری مجهز به یک حسگر لیدار((LIDAR است که به آن‌ امکان دیدن بلوک‌های خاکستری را می‌دهد و ربات این بلوک‌ها را با استفاده از نور لیزر پالسی و اندازه‌گیری پالس‌های منعکس‌شده با یک حسگر روشن می‌کند تا بتواند فاصله بین بلوک و پاهای خود را محاسبه کند.

 

سامانه ابداعی ساخت مرکز فضایی جانسون متعلق به ناسا در هاتسون است و این مرکز امیدوار است ربات سال‌ها قبل از سفر فضانوردان به مریخ، به این سیاره سرخ برود و در آنجا مسئولیت‌های آماده‌سازی ورود انسان‌ها را انجام دهد.

 

در حال حاضر، این سیستم انسان نما می‌تواند مانند انسان راه برود و حرکت‌های پایه مانند نگه‌داشتن و تکان‌دادن اشیا را انجام می‌دهد.

 

سامانه مورد بحث دارای 28 مفصل است که با گشتاور کنترل می‌شوند و همچنین 200 حسگر دارد که به سر، بازوها، شکم و ران‌های آن متصل می‌شوند. شکل انسان‌نمای این ربات طوری طراحی شده تا آن را قادر سازد همراه انسان‌ها کار کند و مسئولیت‌های خطرناک را به جای آن‌ها انجام دهد.

 

هر ران این سیستم دارای هفت مفصل است و به جای پا، دارای تسمه‌هایی است که هر یک مجهز به یک دوربین سبک و یک حسگر جهت ترسیم نقشه‌های سه‌بعدی است. همچنین بخش فوقانی بازوهای آن مجهز به چهار دیسک چرخان ارتجاعی است.

 

باتری دو ولتاژی این ربات قادر است یک ساعت آن را نیرودهی کند و زمانی که قابل استفاده نیست می‌توان آن را با یک شبیه‌ساز و یک خازن جایگزین کرد که این دو با هم ویژگی‌های مکانیکی و الکتریکی باتری را تقلید می‌کنند.

 

ساخت این ربات تا به حال 2 میلیون‌ دلار هزینه برده و هنوز به نرم‌افزارهای پیشرفته و آزمایش‌هایی خاص جهت آماده‌کردن آن برای حضور در فضا نیاز دارد.

 

اخبارعلمی ,خبرهای   علمی,ربات