ورزش به کاهش علائم سندرم خستگی مزمن کمک می کند


اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی, علائم سندرم

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزایش روزانه تمرینات ورزشی می تواند به بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن کمک کند تا خستگی کمتری احساس کنند و حس بهتری داشته باشند.

 به گزارش ایرنا از روزنامه تلگراف، سندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری پیچیده شامل خستگی ناتوان کننده همراه با دیگر علائم است. این خستگی چنان شدید است که با فعالیت های روزانه تداخل پیدا می کند و با استراحت کردن هم برطرف نمی شود.

 

در این مطالعه، محققان دانشگاه 'کویین مری' در لندن 200 نفر را در معرض یک برنامه 12 هفته ای قرار دادند؛ در این برنامه، گروهی از افراد توسط یک روانشناس ترغیب می شدند تا هر دفعه اندکی بیشتر راه بروند و گروهی دیگر بر اساس یک برنامه مراقبت پزشکی، داروهایی برای افسردگی، تسکین درد و بی خوابی مصرف کردند.

 

بعد از چهار ماه، متوسط امتیاز خستگی گروهی که ورزش می کردند در یک مقیاس 100 امتیازی، چهار امتیاز کمتر از گروه کنترل بود که به گفته محققان، تاثیر کم اما قابل توجهی است. همچنین عملکرد فیزیکی افراد گروهی که ورزش کرده بودند شش امتیاز بیشتر بود. از سوی دیگر از هر پنج نفر در گروهی که ورزش کرده بودند، یک نفر گزارش داد که احساس بسیار و یا بسیار زیاد بهتری دارد.

 

این موضوع نشان می دهد که برنامه ورزشی ممکن است به عنوان یک درمان ابتدایی برای افراد مفید باشد و به مدیریت علائم سندرم خستگی مزمن کمک کند.

 

 

 

این تحقیق در مجله Lancet منتشر شده است.