افزایش ۱۰۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۲ دهه / سال ۹۵ زمان پایان رکود مسکن است


اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی , قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه امسال زمان پایان رکود بازار مسکن است، گفت: در طول بیش از دو دهه از سال‌های 70 تا 90 قیمت مسکن با هزار درصد افزایش یافته است.

 به گزارش ایلنا، حسام عقبایی در نشست خبری صبح امروز با بیان این که علت این که چرا مسکن مانند سایر کالاهای دیگر قیمت‌گذاری مشخصی ندارد، گفت: بر اساس دین اسلام مالکیت افراد محترم است و مالک می‌تواند برای کالای خود قیمت‌گذاری کند اما می‌توان این قیمت‌گذاری‌ها را با افزایش تولید، اطلاع‌رسانی درباره قیمت‌های واقعی و رقابتی کردن بازار، کنترل کنیم.

 

وی با بیان این که می‌توان یک شاخص قیمت برای کنترل بازار تعیین کرد، گفت: می‌توان با ارائه شاخص‌های قیمت در بازار مسکن ورود کرد.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به رشد نامتعارف قیمت مسکن در دو دهه گذشته گفت: از سال 71 تا 94 شاهد افزایش قیمت هزار درصدی مسکن در کشورمان بودیم به عبارت دیگر در طول 23 سال قیمت مسکن در ایران 104 برابر شده است که این به دلیل نبود شاخص‌های تکنیکال در حوزه قیمت بازار مسکن است.

 

عقبایی تاکید کرد: البته این ضمانت که قانون بپذیرد شاخص‌های قیمت‌گذاری اجرا شوند وجود ندارد اما به طور قطع این شاخص‌ها می‌تواند عامل مهار کننده قیمت‌ها در بازار مسکن باشند البته باید مراقب باشیم چه کسی با چه رویکردی این شاخص‌ها را ارائه می‌کند. معتقدم بهترین ناظر بر قیمت‌ها خود مردم هستند.

 

مسکن گران نشده است

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران درباره تغییرات قیمت در بازار مسکن گفت:‌ عده‌ای قصد دارند این طور جلوه دهند که مسکن گران شده است و یا اینکه در مواقع رکود اصرار دارند که بگویند رونق در بازار ایجاد شده است اما بخش خصوصی باید واقعیت بازار را به مردم اطلاع دهد.

 

عقبایی با تاکید بر اینکه اتحادیه مشاوران املاک بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی آمار تحقق یافته معاملات خرید و فروش مسکن را دارد، گفت:‌ طبق این آمار می‌توان گفت قیمت مسکن در سال 95 هیچ تغییری نسبت به سال 94 نداشته و مسکن گران نشده  است.

 

وی درباره آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی درباره افزایش قیمت مسکن در سال جاری اظهار داشت: معتقد هستم نهادهایی مانند بانک مرکزی و مرکز آمار مانند اصناف و اتحادیه‌ها و بخش خصوصی بر روی حوزه‌های تخصصی اشراف ندارند به طور قطع باید این آمار به صورت تخصصی ارائه شود.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه به طور قطع معاملات مسکن در بهمن‌ماه و دی‌ماه نسبت به سایر ماه‌ها افزایش پیدا کرده است و 9 روز ابتدای اسفندماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش میزان معاملات مواجه بودیم اما قیمت مسکن تغییرات محسوسی نداشته است.

 

وی ادامه داد: اینکه ما نظر بانک مرکزی به عنوان مرجع را درباره افزایش قیمت‌ها رد کنیم در مناقشات اقتصادی اقدام مناسبی نیست اما تاکید می‌کنم به قدری که نهادهای تخصصی بر حوزه‌هایی مانند مسکن اشراف دارند دولت چنین اشرافی را ندارد.

 

وی افزود: البته بخش خصوصی و اتحادیه‌ها هم باید نسبت به رفع نواقص خود و اطلاع‌رسانی‌های دقیق در حوزه ارائه آمار و تعیین قیمت‌ها اقدام کنند.

 

عقبایی گفت: افزایش قیمت مسکن در ماه‌های بهمن و اسفند در شهر تهران را انکار نمی‌کنم اما در کل کشور مسکن افزایش قیمت نداشته است و در شهر تهران در این مدت افزایش قیمت‌ها حدود 4 ذدرصد بوده است.

 

بانک‌ها عامل گرانی مسکن

 

وی درباره وضعیت بازار مسکن در سال جاری و اینکه چرا مسکن به رونق نرسید، گفت: معتقد هستم مهمترین عاملی که منجر شد مسکن وارد دوره رونق نشود عدم اصلاح ساختار پولی و بانکی در کشور بود و زور دولت به مافیای بانکی نرسید .

 

عقبایی تاکید کرد: امیدوارم در آستانه انتخابات دولت نسبت به اصلاح ساختار پولی و بانکی اقدام کند و حداقل لایحه آن را به مجلس ارائه دهد.

 

وی همچنین با انتقاد از سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات به متقاضیان مسکن گفت: بانک مسکن یک بانک توسعه‌ای نیست و نمی‌تواند مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن را افزایش دهد چرا که عملکرد این بانک یک عملکرد تجاری است.

 

عقبایی گفت: در حالی که با ارائه تسهیلات به بخش مسکن سخت‌گیری‌های متعددی از سوی بانک‌ها اعمال می‌شود اما تسهیلات به خرید خودرو و سایر کالاها به سرعت انجام می‌شود چرا که تسهیلات به این حوزه برای بانک‌ها سودده است.

 

سال 95 سال پایان رکود است

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه سال 95 سال پایان رکود است، گفت: به طور قطعغ در سال 96 وارد دوره رونق بازار مسکن می‌شویم اما به شرطی اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور انجام شود و دولت بتواند نرخ سود بانکی را کنترل کند.

 

وی افزود: اگر این اتفاقات بیفتد تا تابستان سال آینده رونق به بازار مسکن می‌رسد اما اگر این روند باشد تابستان سال آینده به دوره پیش رونق می‌رسیم.

 

تعیین نرخ مسکن بر اساس بلوک‌بندی امکان‌پذیر نیست

 

وی با اشاره به سیاست‌های دولت نهم و دهم در تعین نرخ مسکن بر اساس بلوک‌بندی‌ها گفت: در آن سال‌ها پیشنهادی مبنی بر اینکه دقیمت مسکن بر اساس بلوک‌بندی باشد مطرح شد اما ما مخالف آن بودیم چرا که به طور قطع قیمت دو واحد کنار هم قابل یکسان سازی نیست و این سیاست پیش نرفت. 

 

ورود قانونمند فناوری به حوزه مسکن

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به چهارمین نمایشگاه املاک و مستغلات گفت: در این نمایشگاه شاهد حضور شرکت‌های خارجی و ایرانی و حضور استارت‌تاپ‌ها و اپلیکشین‌های فروش مجازی مسکن بودیم.

 

وی افزود: به طور قطع مخالف ورود مشاوران املاک فضای مجازی به بازار مسکن نیستم اما باید روند قانونمند خود را طی کنند.

 

عقبایی در غرفه آلونک با اشاره به حضور اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌ها و مشاوران املاک فعال در حوزه مجازی در بازار مسکن اظهار داشت: با ورود فناوری به این حوزه می‌توان معاملات مسکن را سریع‌تر انجام داد.

 

وی ادامه داد: به طور قطع ورود این سامانه‌های مجازی منجر به کوتاه شدن دوره رکود  مسکن می‌شود.

 

 وی تاکید کرد: به سایت‌های غیر مجاز هشدار می‌دهم که هر چه زودتر نسبت به دریافت مجوزهای حضور در بازار مسکن دریافت کنند.

 

عقبایی گفت: تا یک دهه آینده ۷۰ درصد معاملات مسکن از طریق سامانه‌های مجازی انجام می‌شود.